Publicerat Oktober 9, 200916 yr jag undrar om det finns kl 1 dubbelstudsar pipset till ovanstående vapen å om ni har nån hum hur mycket ett sånt kan kostar eller om det inte finns om det är värt att låta tillverka eller att bygga om nått redan existerande pipset för jag är rätt sugen att skaffa en dylikt objekt i .30-06 eller .308W (mest att reta jaktlaget ) har googlat men det finns bara köpannonser och forumsinlägg mvh fredrik
Publicerat Oktober 9, 200916 yr dom är väldigt ovanliga till 212 och att tillverka borde tex hans englund klara av, men kostnaden vågar jag inte tänka på jag gissar att du kan köpa en vanlig ds för mindre än den kostnaden.
Publicerat Oktober 9, 200916 yr Har du en 212:a idag så är det som maddog säger tämligen svårt att hitta ett DS-pipset, läget är helt annorlunda om du köper ett 412-system då finns det överflöd på prylar. Frågan är ju om du inte ska slå till på en patron med fläns istället för de flänslösa .308 eller 30-06. Har en kombi 12/.308 och ett DS -pipset 9,3x74R och det känns mer gediget med flänspatron. Raggarö
Publicerat Oktober 9, 200916 yr Har du en 212:a idag så är det som maddog säger tämligen svårt att hitta ett DS-pipset, läget är helt annorlunda om du köper ett 412-system då finns det överflöd på prylar.Frågan är ju om du inte ska slå till på en patron med fläns istället för de flänslösa .308 eller 30-06. Har en kombi 12/.308 och ett DS -pipset 9,3x74R och det känns mer gediget med flänspatron. Raggarö jag har ett svagt minne av att 308w är en av dom få kalibrarna det finns ds set i till 212.
Publicerat Oktober 9, 200916 yr Författare jag har funderat på skaffa en ds till 412 å sen få den moddad till 212 om det nu inte skiljer sej för mycket i fästena för jag vet att det finns både .30-06 och .308W till den modellen skälet till kalibervalet är att jag är extremt nöjd just dom 2 pga den milda rekrylen och att jag redan har den kalibern å jag vill inte ha fler olika kalibrar just nu så det beror lite på vilken jag får tag i så byter antagligen studsaren till samma kaliber
Publicerat Oktober 10, 200916 yr Jag har själv en 412 12/.308 och söker ds-set till den , finns i .308 och 9,3x74R. Jag var lite sen på ett som såldes framför näsan på mej på blocket , det såldes för 4000 kr. Jag såg att det finns nya set till 412:an på bla. Torsbo för 8900 kr och det är väl rätt överkomligt trots allt. Då heter det Finn istället för Valmet men enl. uppgift ska det passa? Pebe
Publicerat Oktober 10, 200916 yr Pebe. Det finns allsköns dubbelstudsarkaliberalternativ till 412an varav 7x57R, 7x65R och 9,3x74R kanske är de vettigaste. (Det har sålts en skrälldus med 30-06 till USA) Finn-classic (Marocchi) och allt vad efterföljarna heter är en kvalitetssänkning gentemot originalValmeten, jag tror det började sjunka då Tikka 512 (412 ?) började tillverkas i Italien, sedan är allt tillverkat därnere. Satsa på Valmet original så har du inga problem med inpassning heller..... Raggarö