Publicerat Oktober 10, 200916 yr Hej! Funderar på att skaffa mig en drivande hund till rådjur.Drever står ganska högt upp på listan,men har fått upp visst intresse för korsning drever-tysk är det någon som har koll på var jag får tag på det bästa? Tacksam för svar..
Publicerat Oktober 12, 200916 yr Hej!Funderar på att skaffa mig en drivande hund till rådjur.Drever står ganska högt upp på listan,men har fått upp visst intresse för korsning drever-tysk är det någon som har koll på var jag får tag på det bästa? Tacksam för svar.. Hej Ante! Alltid kul att höra folks resonemang kring val av nästa fyrbenta jaktkamrat. Så här skulle jag fundera: Vilka egenskaper är det som du vill åt (vad är det som lockar mer med en korsning än en renrasig hund)? Ska hunden bara användas till rådjursjakt? Hur ser terrängen ut där du jagar? Personligen är jag taxfrälst, men det kan vara en miljöskada - vi har haft taxar så länge jag kan minnas (med varierande jaktliga meriter - men alla med stora personligheter i hanterbart fysiskt format). Vi har rätt flacka marker och en tämligen normal rådjurstillgång, vilket gör taxen passande här - dock blir ju tjt ett intressantare alternativ när man har gris på markerna också. Det kanske inte samma problem med gris för din del, men är du intressad av grytjakt så är ju inte valet helt enkelt. Jag ska inte helt avfärda din fundering på drever, ett klart alternativ till taxen om man har lite mer kuperade marker. Oavsett vad du väljer för ras/korsning kolla upp uppfödarna och föräldradjuren noggrannt. Lycka till! MVH Alias
Publicerat Oktober 21, 200916 yr Hej!Funderar på att skaffa mig en drivande hund till rådjur.Drever står ganska högt upp på listan,men har fått upp visst intresse för korsning drever-tysk är det någon som har koll på var jag får tag på det bästa? Tacksam för svar.. HEJ Kan varmt rekommendera Basset Fauve de Bretagne. En liten ras i Sverige men är en underbar råddjursdrivare. Min tik på ca 2 år driver med ett mkt bra skall och uthållighet. Hon är även en mycket trevlig familjehund. jag var ytterst nära att köpa en tax innan jag fick kontakt med denna ras. Har inte ångrat mig en enda gång. Kan rekommendera dig att ringa Curt Johansson i Särna som är en av de främsta uppfödarna på rasen. Curt har tel 0761-42 49 89. Gebbas kennel Hälsa Kurt från Kessies husse. Vänligen Göran
Publicerat Oktober 23, 200916 yr Hon är även en mycket trevlig familjehund. jag var ytterst nära att köpa en tax innan jag fick kontakt med denna ras.Har inte ångrat mig en enda gång. Låter som en spegelbild av mig själv Hade inte frugan blivit biten i ansiktet av en av släktens Taxar, så hade jag nog inte haft en Basset Fauve de Bretagne idag? Jag är helt säker på att jag aldrig kommer att skaffa en annan drivande ras än Basset Fauve. Det finns ingen anledning eftersom den känns helt komplett som jakthund. (Och familjehund, förstås!) Kan rekommendera dig att ringa Curt Johansson i Särna som är en av de främsta uppfödarna på rasen.Curt har tel 0761-42 49 89. Gebbas kennel Utan tvekan en av dom bästa o mest kunniga uppfödarna inom den här rasen i landet. Om jag inte redan hade bestämt mig för att köpa nästa Basset Fauve utomlands, så hade Kennel Grebbas varit en mycket intressant val
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.