Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Spricka i slutstycke

Featured Replies

Publicerat

Hejsan.

Jag har en gammal Mauser 96a som jag hade tänkt skjuta lite fältskytte/tavla med, men nu så såg jag att det dykt upp en liten spricka i slutstycket. Typiskt nog efter det att jag snyggat till kolven skaffat dioptrar och lite andra tillbehör. Är detta ett problem som är dyrt att åtgärda? Kan man byta slutstycket mot ett annat eller ta en del från ett helt slutstycke och bara byta ut den delen som sprickan sitter i? Skulle ju vilja ha det lagat så att det blir nummerriktigt mot övriga delar.

Mvh//Matte

Publicerat

Allt vore lättare att svara på om du angav vilken del det är som är kass,

sprickor i metallen har en tendens att tyda på för stora belastningar och det är i sin tur besked om att saker har gjort sitt hållfasthetsmässigt, tråkigt men sant.

Det mesta går att byta på en M96 men frågan är om det är prismotiverat, det bestämmer faktiskt bara du.

/Christian

Publicerat

far till närmsta vapen affär så rotar dom fram nån beggad del,bara byta själv

Publicerat

Inte så bara då det verkar vara kroppen som gett sig, = inpassning av nytt slutstycke=$$

Bara du kan avgöra om det är värt det, du åker nog på en tusing eller 2 innan det är klart om det ska göras på rätt sätt.

Publicerat

Nä, nä, nä.... Det ska bli rätt låsavstånd med. Så det blir till att prova ett par med en go/nogo tolk. Därefter kolla att det nya slutstycket bär rätt. Men efter det är det som regel bara att flytta över resten av delarna och ställa tryck och justera säkringen.

Men seriöst - en ny 96:a kostar typ 300 kronor. Flytta över dioptern i stället. Eller skaffa en bössa som håller.....

/T

Publicerat
  • Författare

Jo en "ny" bössa är ju inte så dyr, men denna har ett affektionsvärde så jag får väll se om jag sparar den och köper en ny eller reparerar slutstycket. Fast om jag köper en annan 96a så kan ju det slutstycket vara lika dåligt.

Tack för era svar. :wub:

Publicerat
........ Fast om jag köper en annan 96a så kan ju det slutstycket vara lika dåligt.

.............

Högst osannolikt, det hör knappast till vanligheterna att slutstycket spricker vid upphaken.

/T

Publicerat
  • Författare
Högst osannolikt, det hör knappast till vanligheterna att slutstycket spricker vid upphaken.

/T

Typiskt min vanliga tur att min då spricker. :wub:

Publicerat

hmm märkligt,jag var in till en smed med min 98 mekanism,han sade att dom hade gjorts i så många ex så han plockade fram ett beggat slutstycke sen sade han att jag skulle mata in en tomhylsa å känna så det kändes som´med det andra slutstycket alltså han sade att inpassning till 96 å 98 som gjorts i miljontals óftast inte behövde passas in

Publicerat

:P:wub:

Andreas

Publicerat
hmm märkligt,jag var in till en smed med min 98 mekanism,han sade att dom hade gjorts i så många ex så han plockade fram ett beggat slutstycke sen sade han att jag skulle mata in en tomhylsa å känna så det kändes som´med det andra slutstycket alltså han sade att inpassning till 96 å 98 som gjorts i miljontals óftast inte behövde passas in

Den smeden ska du nog undvika framgent för han begriper uppenbarligen inte risken med felaktiga låsavstånd..... Risken om man har ett för stort låsavstånd är att patronen och patronläget/pipmuttern brister. Och tro mig - det vill du inte ska hända 15 cm från dina ögon.....

/T, som passat in hundratals 96:or men sällan hört nått så dumt

Publicerat

dett var på en välkänd butik i 4kanten

Publicerat
dett var på en välkänd butik i 4kanten

Spelar kvitta var det är - karln är uppenbarligen korkat inkompetent.

/T