Publicerat Oktober 11, 200916 yr Jag har sedan några månader tillbaka funderat på att fylla på vapenskåpet med en till bössa i klass 1. Jag fick många rekommendationer och tanken ladade tillslut på 8*57. Det visade sig att jaktledaren i jaktlaget hade sin fars gamla Masuer 8*57JS ståendes. Han hade visserligen kapat både pipa och kolv på den för att göra den till en smidigare hundförarbössa (tydligen hade den rätt lång kolv och pipa tidigare, enligt honom), men använde den inte. Så jag åkte dit. Det var helt klart ingen ny pjäs. Flaggsäkring, rätt skitigt ekipage, nött kolv som dock var rak och ett howasikte 4*20 satt på. Jaha, det här var inte mycket att hänga i granen tänkte jag, men det hängde på ett rejält gäng med ammunition (både Norma Alaska och Norma Jaktmatch), nog mycket för att motivera priset på 500:- utan bössan två gånger om. Ja vi åkte i alla fall till skjutbanan och drog iväg några skott. Sittandes med stöd på 100 yards hade jag 3 skott jaktmatch på ca 3cm, mitt i sett i sidled, ca 15cm högt. Alaskan hade mer spridning, men det skyller jag på skytten eftersom det var mina tre första skott med 8*57 och jag förväntade mig mer rekyl och spända mig en del. Ingen spridning i höjdled dock, ca 5-6cm över. Ägaren sade att den var inskjuten på ca 6cm över mitt i på 80m. Förvånande så kände jag nästan ingen rekyl, mindre än min 6.5*55 med en böjd hqvstock i alla fall, och det påverkade inte skyttet nämnvärt när jag väl vant mig. Ja hur som helst så slog jag till, 500:- plus licensavgift då. Stocken behöver nog bytas ut och magasinet kan inte öppnas om man inte trycker in en peg underifrån och det behövs ett verktyg eller något som man kan sticka in. Det går inte att öppna med fingret bara. Han som äger den säger att det är en Mauser. På licensen står det bara "Märke - Tyskt". Han säger att det är en av de som användes under andra världskriget men sedan pipades om för att säljas privat. Enligt licens är tillverkningsnummer 33, och det står även 33 märkt på pipmuttern och slutstycket. Mest troligt nummer från ompipningen då. Så fort jag får tag på bössan (alltså efter jag fått licensen) kan jag lägga upp lite bilder på hela ekipaget. Jag förstår att det är rätt lite information men kan ni säga något om hur troligt berättelsen låter?
Publicerat Oktober 12, 200916 yr .............Ja hur som helst så slog jag till, 500:- plus licensavgift då. Stocken behöver nog bytas ut och magasinet kan inte öppnas om man inte trycker in en peg underifrån och det behövs ett verktyg eller något som man kan sticka in. Det går inte att öppna med fingret bara. Som det ska vara mao. Han som äger den säger att det är en Mauser. På licensen står det bara "Märke - Tyskt". Han säger att det är en av de som användes under andra världskriget men sedan pipades om för att säljas privat.Enligt licens är tillverkningsnummer 33, och det står även 33 märkt på pipmuttern och slutstycket. Mest troligt nummer från ompipningen då. .............. Jag förstår att det är rätt lite information men kan ni säga något om hur troligt berättelsen låter? Rätt sannolik skulle jag säga - det har gjorts en herrans massa m/98 av en uppsjö tillverkare under hela kriget. Inte så få av dessa har senare byggts om. Man kan ofta se det på att de saknar provstämplar från den tiden - krigsproduktionen var stundom ganska rå och VROOOOOOM med en slip så blir det lite snyggare. /T
Publicerat Oktober 12, 200916 yr Författare Som det ska vara mao. Visst förstår jag säkerhetsfunktionen och den är praktisk. Samtidigt vill jag kunna plundra bössan lite halvsmidigt utan att vifta fram och tillbaka med slutstycket som en 13årig tonårspojkes första runk. Rätt sannolik skulle jag säga - det har gjorts en herrans massa m/98 av en uppsjö tillverkare under hela kriget. Tackar för den informationen! Hur stor är chansen att det är just en m/98 och inte en m/96? Jag är väldigt okunnig på den fronten så jag frågar hellre en extra gång? Vad skiljer modellerna mer än pipmutterns diameter?
Publicerat Oktober 12, 200916 yr Jag fick min farfars GAMLA 8x57 av min farbror. Jag fick dyrt o heligt lova att den alldri skulle lämna släkten. Bössan var en m96 mauser och den var LÅNG(farfar var närmare 2m). Så den fick stå i vapenskåpet o samla damm. Tillslut bestämde jag mig att göra nått. Eftersom jag inte fick sälja den så byggde jag om den. Eller rättare sagt en gammal klasskompis byggde om den. HAn kortade pipan det som gick för att hålla sig inom lagen och bytte ut stocken mot en grymt skön plastgrej. Slet bort allt vad kikarklackar hette o stoppade på ett fint öppet riktmedel. han plastbäddade och grejade på oxå, nog mest bara för han var sugen på o fixa. Flaggsäkringen som satt på sen tidigare valde jag behålla. grymt säker anordning och går garanterat lika fort när man lärt sig det. 3000 tog han för hela jobbet ink kolven. Jag blev svinnöjd med bössan och den använder jag nog mest efter hagelsprutorna o rävpangen. Jag använder bössan när det är trånga lägen och det går snabbt. Vill du ha bössan till något annat så bygg den efter det. finns många olika möjligheter. Du kan kolla om det är en m96 genom att stänga slutstycket, spänner du fjädern när du skjuter in det sista biten är det en m96. Men spänner du fjädern när du viker hantaget är det en m98. Är ingen mästare på det där men jag har för mig att det är så. Har jag fel så lär jag bli rättad.
Publicerat Oktober 13, 200916 yr Visst förstår jag säkerhetsfunktionen och den är praktisk. Samtidigt vill jag kunna plundra bössan lite halvsmidigt utan att vifta fram och tillbaka med slutstycket som en 13årig tonårspojkes första runk. Det finns andra bottnar att sätta dit med antingen lite låsarm eller en knapp - men risken är att du sprider patroner om kring dig som en gammal halmfläkt..... Tackar för den informationen! Hur stor är chansen att det är just en m/98 och inte en m/96? Jag är väldigt okunnig på den fronten så jag frågar hellre en extra gång? Vad skiljer modellerna mer än pipmutterns diameter? Tja, typ 60%. Det som skiljer är faktiskt inte alltid pipmutterns diameter - det finns m/98 small ring med. Utan det är uppspänningen. En m/98 spänner upp när man lyfter resp stänger slutstycket (man ser det på hur mycket av slagstiftets mutter som syns under slutstycksmuttern) - en m/96 när man för fram slutstycket. En uppspännd m/96 som öppnas slår ut patronen..... /T
Publicerat Oktober 13, 200916 yr Författare Tackar för det! Jag har en fundering till, och det har att göra med fästning av baser/skena för kikarsikte. Om jag t.ex. kollar in weavers mount guide står det ju t.ex. att M96 kan ha de och de, medan M98 kan ha de och de baserna. Samtidigt står det definierat som storlek på receiver ring. Så om man har en small ring 98, så gäller samma baser på den som på en m96?
Publicerat Oktober 13, 200916 yr Författare En detalj som jag funderar över, som har gjort mig osäker. Pipan på bössan är inte taperad utan går stegvis ner tunnare. Först pipmutter, sedan en tjockare del och sedan en tunnare del som är resten av pipan. Jag har suttit och läst på lite om Mauser och speciellt m/98 och läste någonstans om att 98an hade taperad pipa. Kanske var en speciell version av 98an? Säger den stegade pipformationen något?
Publicerat Oktober 14, 200916 yr ........... Jag har suttit och läst på lite om Mauser och speciellt m/98 och läste någonstans om att 98an hade taperad pipa. Kanske var en speciell version av 98an? Att prata om m/98 som "en bössa" är lite som att fråga hur många olika gröna bilar det finns utifrån resonemanget att det bara gjorts en sorts gröna bilar - typ..... m/98:or är gjorda i en herrans massa olika skepnader: långa lådor, korta lådor, magnumlådor, Square Bridge, Square Bridge Magnum, förstärkta lådor, civlila lådor, militära lådor, small ring, large ring........... För inte ens om vi tittar på 98:ans föregångare så är det vi i sverige känner som m/96 särdeles konsistent: m/96 antas ju finnas i följande militära varianter: gevär m/96, m/96B, m/38, m/41 och karbin m/94. Av dessa uppräknade är m/94 faktiskt inte samma låda som de andra för det är en Mauser m/93. Övriga är Mauser m/93-95. Och då behöver man inte fundera länge för att inse att HVA's civila produktion som använde m/38 och m/38 förstärkt har en klar koppling till den militära produktionen men det ger ju ett ganska stort omfång sett till vad som gjorts på det låset - bara i sverige. Så vad som är en m/98 är faktiskt ett mycket stort ämne att grotta ned sig i. Inte ens om du skär ned frågan till Karbin m/98 (Kar98) så blir frågan särdeles enkel att besvara..... Säger den stegade pipformationen något? Högst sannolikt en militär pipa. /T
Publicerat Oktober 15, 200916 yr Författare NU kan vi nog klart få helaoch bra svar på det mesta! Lämnade in licensansökan tisdag morgon, fick hem den idag. Det är skönt när det kan gå så snabbt. I helgen blir det nog hämta bössan =)
Publicerat Oktober 26, 200916 yr Författare Bössan är hämtad och det är en m/98. Kolven skall dock bytas ut på den. Då kommer den att gå finfint =)
Publicerat Oktober 28, 200916 yr För att tillägga och förvirra ytterligare kan man också säga att det vi i Sverige kallar M96 efter "gevär modell 96" egentligen är en mausermekanism modell 93 och att den således internatinellt gjorts i militära varianter till jordens hörn, både som 93or, 94 och 95or och 96or. Modell 98 är dock den som har tillverkats i överlägset flest exemplar internationellt men i sverige har ju bara 98an fått plats på den civila marknaden. Apropå pipan, så kan den mycket väl vara ompipad någon gång. Och vad gäller en ev. "krigsbössa". Det gjordes herrjössesmycket vapen under krigena och de flesta är det inget fel på. Tidvis användes dock pga materialbrist sämre stål. Detta ska inte vara någon fara men det kan vara bra att kika igenom vapnet om det ser ut att ha slitits onaturligt mycket någonstans.
Publicerat Oktober 30, 200916 yr För att tillägga och förvirra ytterligare kan man också säga att det vi i Sverige kallar M96 efter "gevär modell 96" egentligen är en mausermekanism modell 93 och att den således internatinellt gjorts i militära varianter till jordens hörn, både som 93or, 94 och 95or och 96or. Njae - karbin m/94 är mest lik en Mauer m/93 Gevär, 96, 38 och 41 är mest lik en Mauser m/93-95 (jo modellen heter så, ett mellansteg mellan m/93 och m/95) Modell 98 är dock den som har tillverkats i överlägset flest exemplar internationellt men i sverige har ju bara 98an fått plats på den civila marknaden. Nej - gevär m/40 i kaliber 8x63. Skulle ngn hitta en sådan så rör den i herrans namn inte. De betingar en mindre förmögenhet i dag. /T
Publicerat Oktober 30, 200916 yr Nej - gevär m/40 i kaliber 8x63. Skulle ngn hitta en sådan så rör den i herrans namn inte. De betingar en mindre förmögenhet i dag./T Är det en civil eller militär modell? Och har du kanske några bilder som visuellt kan reda ut skillnaderna? När det gäller Svenska försvarets gamla trotjänare m/38, m/96, m/41 så är jag väl förtrogen med dom. Framför allt med min enda sanna kärlek, som jag fick lämna ifrån mig vid muck. En Mauser m/41 B med en AGA tub med 4 ggr fast förstoring. *suck* det var en bössa det! Kanske förklarar min förkärlek för 96 mekanismerna.
Publicerat November 1, 200916 yr Är det en civil eller militär modell? Och har du kanske några bilder som visuellt kan reda ut skillnaderna? Det är en vanlig 98K med två skillnader: den är i kaliber 8x63 en förlängd och uppneckad 6,5x55 hylsa och den har mynningsbroms. Om inte minnet sviker en tvåbladig tallriksbroms. Så foto: leta upp en bild på en 98K. När det gäller Svenska försvarets gamla trotjänare m/38, m/96, m/41 så är jag väl förtrogen med dom. Framför allt med min enda sanna kärlek, som jag fick lämna ifrån mig vid muck. En Mauser m/41 B med en AGA tub med 4 ggr fast förstoring. *suck* det var en bössa det! Kanske förklarar min förkärlek för 96 mekanismerna. Även om de är ganska välgjorda (inte HVA m/38 eller annat gjort under kriget) så är de i dag hopplöst obsoleta och bör snarast hamna i en skrotbunke. Det är en för svag mekanism helt enkelt enligt dagens mått mätt. /T