Publicerat Oktober 12, 200916 yr Jag är en 38 årig 2 barnsmor som föder upp irländsk röd setter. Jag blev rekommenderad till det här forumet för att få lite tips och råd när det gäller träning av stående fågelhund. Jag har aldrig jagat, utan jag är mer fascinerad över hundens arbete ute på fältet. Däremot finns intresse för jakt, men livet har kommit emellan och nu är det i stort sett bara jakten som saknas och allt som innebär innan man ens får komma till skott. .
Publicerat Oktober 12, 200916 yr Hej & Välkommen! Fågelhundar verkar vara svåra att träna! Kollade på en film där dom visade dom viktigaste stegen i träningen. Men verkar vara en jäkla rolig jaktform! Mvh
Publicerat Oktober 13, 200916 yr Välkommen! Tycker absolut att du ska kontakta din lokala fågelhundsklubb! Vilken du tillhör finns nog på FA:s hemsida. Kan lova att det i stort sett är omöjligt att klara av dressyren av en engelsk fågelhund med mycket jaktlust genom att bara få tips på nätet! Är det rent jaktblod i irländarna du föder upp? Det är, vilket du säkert vet, enorm skillnad mellan de rena jaktbloden och showbloden när det gäller jaktegenskaperna.
Publicerat Oktober 13, 200916 yr Välkommen! Välkommen! Tycker absolut att du ska kontakta din lokala fågelhundsklubb! Vilken du tillhör finns nog på FA:s hemsida. Kan lova att det i stort sett är omöjligt att klara av dressyren av en engelsk fågelhund med mycket jaktlust genom att bara få tips på nätet! Är det rent jaktblod i irländarna du föder upp? Det är, vilket du säkert vet, enorm skillnad mellan de rena jaktbloden och showbloden när det gäller jaktegenskaperna. Håller med Torkel
Publicerat Oktober 14, 200916 yr Har glömt lösenordet till min användare på setterulla, så jag skapade ett nytt konto istället. Så jag kommer att använda denna istället. Tack alla för det vänliga välkomnandet. Jag har kontakt med olika uppfödare som håller på med jakt. Jag har själv showlinjer men med mycket jaktanlag. Har gamla linjer som jag korsat med nya vilket gjort att unghundarna jag har är ämnen för jakt. Javistt är det svårt att träna en stående fågelhund då det skiljer sig mycket i träning. Jag har varit nere på dylta bruk med min unghane och har nu ett hum om hur man går tillväga för att träna jakt. Jag har ett brinnande intresse för det här så det känns extra kul att det finns likasinnade omkring mig.
Publicerat Oktober 14, 200916 yr Åk och titta på ett jaktprov. Köp: "Från valp till stående fågelhund" av Anders Landin Svårt och svårt! Det är ju relativt. Det svåraste för hunden är väl att respektera "fågel i luften". För min del tycker jag att det är rätt jobbigt att förmå hunden att vända upp i vind. Grunden till all lynad är linföighet. om du tränar linförighet utan koppel får du en hund som är mera uppmärksam, samtidigt som du själv lägger dig till med flera sigmaler. Tänk på att vara tydlig. Hälsningar pippo@telia.com