Publicerat Oktober 12, 200916 yr Hej! Jag är sugen på en inte allt för billig Benelli halvautomat med 76mm patronläge. Går det bra att använda 70mm ammunition i en sådan, eller förstör det bössan på sikt? Eller finns det typ nån bussning man kan montera dit för att korta patronläget?
Publicerat Oktober 12, 200916 yr Hej!Jag är sugen på en inte allt för billig Benelli halvautomat med 76mm patronläge. Går det bra att använda 70mm ammunition i en sådan, eller förstör det bössan på sikt? Eller finns det typ nån bussning man kan montera dit för att korta patronläget? Tjena. 70 mm går bra i en 76mm men inte tvärtom.
Publicerat Oktober 12, 200916 yr Författare Tjena. 70 mm går bra i en 76mm men inte tvärtom. Men kommer inte hagelskuren (förladdningen) på sikt att slipa ner framkanten av patronläget om man använder kortare patroner än bössan är avsedd för? Eller något annat hemskt? Efter ett par tusen skott då så klart (en sommar). Patronläget måste väl fylla någon funktion, annars skulle det väl vara 89mm patronläge på alla bössor? Är inte den tänkta funktionen att övergången mellan patron-pipa ska bli så mjuk som möjligt? Om det då är ett stort glapp mellan så blir ju inte övergången helt perfekt, eller tänker jag fel? Har hört vissa som påstår att 70mm ammunition i 76mm patronläge inte är ok...
Publicerat Oktober 12, 200916 yr Men kommer inte hagelskuren (förladdningen) på sikt att slipa ner framkanten av patronläget om man använder kortare patroner än bössan är avsedd för? Efter ett par tusen skott då så klart (en sommar).Har hört vissa som påstår att 70mm ammunition i 76mm patronläge inte är ok... Ja man hör en massa. Vet att det är okej och det funkar utmärkt med 70mm i ett 76mm patronläge. Men att det skulle slitas såpass mkt tror jag inte? Men det är vad jag tror. Kommer nog fler folk som är mer erfarna som kan ge dig fakta. pmt och wizard här på forumet kan en hel del vet jag. mvh
Publicerat Oktober 12, 200916 yr träffbilden kanske kan påverkas. skjut du med din bössa den håller längre än din sålänge du visar den kärlek. båda mina brakare är 76 långa och jag skjuter bara 70 med dom och än håller dom har ungefär en 6000-7000 pang genom min Finnclassic och kanske 50 skott har varit 76. och ännu skjuter den fint =) wizard har nåt närmar 80 tusen eller mer ? och jag tror hans är också 76 långa.
Publicerat Oktober 13, 200916 yr Det går alltid att skjuta med kortare patroner i ett längre patronläge, men aldrig tvärt om! Slitaget är marginellt och hamnar hur som på samma ställe hur som - i övergånsgkonen inte i själva patronläget. Det som kan spöka är filt eller pappförladdade patroner som inte alltid trivs i moderna långa patronlägen med långa övergångskoner med totalt havererade träffbilder som följd. I ett 89mm ökar av förklarliga skäl problemen med detta och det nyttar som regel inget till med för långa lägen om man nu inte vill skjuta mycket tunga laddningar. Stål undantaget. Orsaken till att man inte regelmässigt gör 89mm lägen är att desto tyngre laddningar nått görs för desto grövre måste man göra förregling och axlar. Därtill jobbar man med ett lägre tryck upp till 70 mm och ett högre tryck över 70mm vilket ytterligare kräver att man gör saker och ting klumpigare. /T