Publicerat Oktober 13, 200916 yr Sköts på en älgtjur 17.15. Ensam ska den varit, iallafall när skytten upptäckte den. Killens första älg, han får på ett skott när hän upplever det är bra läge på 125m. Älgen är borta direkt efter skott, den drar bara iväg o är utom synhåll på några meter. Vi kommer dit strax efter 18.00 med karelaren. ” av mina bröder har gjort skottplatsundersökning o inte hittat nått annat än älgspår, inte ens några rejäla sådana, typ sprätt när älgen drog iväg. Jycken tar an direkt o vi hittar spår efter vuxen älg innanför hygget. Spårar en bit sen släpper vi jycken. Följer hunden via Astron, det går in på grannmarken mot ett stort sågverk. Går faen inte höra ett skit på grund av sågen. Men så verkar det stå fast, ringer grannen o vi får gå in o avsluta om det behövs. Än är det lite dagsljus kvar, när vi är inne på 200m så bryter karelaren o hälsar på oss. Går sen ner snett vänster om där han va innan o drar igång igen 150 m från oss. Vi försöker avancera o då går det loss o passerar förhållsskytt längre bort. Men där kommer ko med kalv över vägen med hunden i hasorna??? Efter någon timme får vi iallafall tag på karelaren. Rådgör med grannen o vi beslutar att jag ska spåra om löpan på tjuren från skottpatts. Tar svarten o hon spårar lugnt o fint, gapar bara ett par ggr vilket är helt otroligt… Hittar inget blod eller annat nu heller, på samma ställer som karelaren tog ko o kalv tar Blackie samma löpa söder ut där avbryter vi och försöker kolla där karelaren va först innan den avbröt enl. Astron. Går genom ett kärr vilket skulle det visa sig va idiotiskt. Gick ner oss ordentligt, blöta upp till kalsongerna kom vi igenom, kändes som det tog en timme o plumsa o trilla omkring i dyn… Men vi hittade inget alls. Va faen tjuren tog vägen fattar jag inte. Vi hittar inget blod på nästan 1 km. Tjuren fick nog 1 timme på sig att gå i sårlega, skulle den varit tex buksjkuten vilket kan ge minimalt med blod eller inget så brukar de lägga sig rätt omgående, speciellt nu när den blev påskjuten utan hund efter sig. Va jag inte riktigt kan fatta är hur man kan bomma en älg som står still?? Funderat inatt o det finns en möjlighet att tex kon o kalven gått över först utan att killen sett dem. Tjuren skulle kunnat passera längre ut från tornet än där hundarna tog an spåret. Fast skytten är säker på att det är vid en sten, men det ligger fler stenar längre bort. En polare ska åka o kolla skottplats nu på morgonen också. Jag har lite svårt o släppa dehär men grannen tycker också det bör vara bom. Ett tänkbart senario vore att ko o kalv o tjur följts åt söderut med karelaren efter sig. Sen har de skiljts åt innan de gick över vägen, troligen så har sen tjuren smugit ut nån annan stans. Grannen ska spåra sina vägar o vi kollar våra så får vi se om vi hittar en lösning.
Publicerat Oktober 13, 200916 yr Två år sedan var jag med om ett sådant race, löshund hade gått vidare. Det visade sig att den hade gått vidare på en frisk älg. Skytten som var nybörjare (första älgen där också) hade inte uppfattat att det var en älg till i ekipaget. Kalv låg på skottplatsen, ko låg död efter 100 meter - jaktlaget hade kört eftersök på en tjur som var frisk. Det riktigt sura var att jag hade åkt hem pga influensa 15 minuter tidigare, jag satt i bilen och hade telefon på. Om jaktledaren hade ringt efter min bayrare hade det bara varit att vända och älgen hade hittats, garanterat. Nu litade man för mycket på skytten och körde löshundseftersök utan att ha verifierat spårstarten med spårhund. Älgen hittades en vecka efteråt.
Publicerat Oktober 13, 200916 yr En annan enklare lösning är att det inte var en tjur, utan kon han sköt mot... Man upphör aldrig att förvånas över hur folk kan se saker fullständigt förvrängt. Detta har hänt mig ett antal gånger när man försökt nysta upp något. Jämför också med polisens syn på ögonvittnen... Men man får förstås hålla en synnerligen diplomatisk linje. Här i Norduppland har det kommit spårsnö inatt, vilket lär förenkla vid liknande incidenter idag. I alla fall under morgonen... för sedan smälter det väl.
Publicerat Oktober 13, 200916 yr Det går faktiskt att skjuta bom.. Hade en kviga ute på ett hygge för många år sen, stillastående 150 eller vad det kan ha varit. Lite kasst stöd men jag funderade inte över det då det kändes som att träffa en ladugårdsdörr typ.. sköt rätt snabbt och lyckades totalbomma! Fattar än idag inte vad som hände men älgen gick vidare och skottplats och spår var kemiskt rena från något som öht talade för träff. Den älgen ställdes om på grannmark och konstaterades frisk. Mvh!
Publicerat Oktober 13, 200916 yr Författare Vi har tjurförbud upp till 5 taggar o en skytten ska det varit en 6-taggare. Men viss fan kan man se fel så sett. Fick precis ett samtal från grannarna som skjutit en 7 taggare på rätt håll så att säga. Skulle kunna va den.
Publicerat Oktober 13, 200916 yr visst kan man bomma, desutom om det är första gången man tar skott mot en älg och det är trofé med allt vad det innebär för pulsen. han kan ju ha haft skit i händerna också om han dammat i optiken eller liknande. inte alla kollar sin bössa på morgon innan jakt. har sett när en polare skulle skjuta ett rådjur och bommade klockrent och han kunde inte fatta varför. vi kom på det när kikaren ramlade av då han hängde bössa på axeln, glömde dra år snabbfästet. /Kalle
Publicerat Oktober 13, 200916 yr Sköts på en älgtjur 17.15.Ensam ska den varit, iallafall när skytten upptäckte den. Killens första älg, han får på ett skott när hän upplever det är bra läge på 125m. Älgen är borta direkt efter skott, den drar bara iväg o är utom synhåll på några meter. Vi kommer dit strax efter 18.00 med karelaren. ” av mina bröder har gjort skottplatsundersökning o inte hittat nått annat än älgspår, inte ens några rejäla sådana, typ sprätt när älgen drog iväg. Jycken tar an direkt o vi hittar spår efter vuxen älg innanför hygget. Spårar en bit sen släpper vi jycken. Följer hunden via Astron, det går in på grannmarken mot ett stort sågverk. Går faen inte höra ett skit på grund av sågen. Men så verkar det stå fast, ringer grannen o vi får gå in o avsluta om det behövs. Än är det lite dagsljus kvar, när vi är inne på 200m så bryter karelaren o hälsar på oss. Går sen ner snett vänster om där han va innan o drar igång igen 150 m från oss. Vi försöker avancera o då går det loss o passerar förhållsskytt längre bort. Men där kommer ko med kalv över vägen med hunden i hasorna??? Efter någon timme får vi iallafall tag på karelaren. Rådgör med grannen o vi beslutar att jag ska spåra om löpan på tjuren från skottpatts. Tar svarten o hon spårar lugnt o fint, gapar bara ett par ggr vilket är helt otroligt… Hittar inget blod eller annat nu heller, på samma ställer som karelaren tog ko o kalv tar Blackie samma löpa söder ut där avbryter vi och försöker kolla där karelaren va först innan den avbröt enl. Astron. Går genom ett kärr vilket skulle det visa sig va idiotiskt. Gick ner oss ordentligt, blöta upp till kalsongerna kom vi igenom, kändes som det tog en timme o plumsa o trilla omkring i dyn… Men vi hittade inget alls. Va faen tjuren tog vägen fattar jag inte. Vi hittar inget blod på nästan 1 km. Tjuren fick nog 1 timme på sig att gå i sårlega, skulle den varit tex buksjkuten vilket kan ge minimalt med blod eller inget så brukar de lägga sig rätt omgående, speciellt nu när den blev påskjuten utan hund efter sig. Va jag inte riktigt kan fatta är hur man kan bomma en älg som står still?? Funderat inatt o det finns en möjlighet att tex kon o kalven gått över först utan att killen sett dem. Tjuren skulle kunnat passera längre ut från tornet än där hundarna tog an spåret. Fast skytten är säker på att det är vid en sten, men det ligger fler stenar längre bort. En polare ska åka o kolla skottplats nu på morgonen också. Jag har lite svårt o släppa dehär men grannen tycker också det bör vara bom. Ett tänkbart senario vore att ko o kalv o tjur följts åt söderut med karelaren efter sig. Sen har de skiljts åt innan de gick över vägen, troligen så har sen tjuren smugit ut nån annan stans. Grannen ska spåra sina vägar o vi kollar våra så får vi se om vi hittar en lösning. Tror att K9 och hans lag sköt en 6taggare idag. Men det kanske itne var åt det hållet?
Publicerat Oktober 13, 200916 yr Författare Nope inte åt K9es hål als. Blev ingen klarhet i det hela idag, den 7 taggare som sköts på "rätt" håll va inte den som påsköts en skytten.