Publicerat November 21, 200520 yr För första gången på ca 45 år år har vi utter på marken igen....gäller att uttersäkra minkfällorna.....
Publicerat November 21, 200520 yr Författare Undrar om han finns där ???? För övrigt en härlig dag..... Med ett kortare rådjursdrev ....tror jag.....såg iallafall rådjur och hundspår ihop....men hon slutade efter tjugo minuter ;D ;D. Sen drog hon iväg och blev borta en par timmar......tror hon drog efter ett rävspår som kommit iväg till några skördare/skotare..... Men hade inte tid att kolla närmare då jobbet kallade.
Publicerat November 21, 200520 yr I vintras en dag då jag var ute och kollade rävspår...såg jag ett spår som jag trodde var ett stort minkhanes spår...släppte terrirern och stövarn och dom drog iväg...men efter att jag följt efter spåret ca 500 meter tyckte jag att djuret börjat springa på så konstiga ställen... konstigt för att vara en mink ...??? Efter nogrannare koll såg jag att det måste vara en utter som gjort spåren... jag kallade in hundarna och fortsatte söka rävspår. Såg sen flera nya utterspår senare på vintern... dom har nog ökat mycket i antal här oxå.
Publicerat November 21, 200520 yr Runt stugan som ligger i Masugnsbyn har vi några uttrar som man ser spår av och som jag faktiskt har sett vid ett flertal gånger under fisketurena. Närmast jag kommit en utter var nog ca 1 meter, den gled upp vid mig när jag stod som förstelnad utvadad till midjan. En klart häftig upplevelse
Publicerat November 22, 200520 yr Bilder på uttrarna? Skulle gärna se bilder, är verkligen jätteavundsjuk! ;)
Publicerat December 14, 200520 yr Länsstyrelsen i Norrbotten efterlyser spår av utter. En inventering skall pågå 2006. Tips kan lämnas till 0920-96157 el 070-287 57 20 el. lansstyrelsen@bd.lst.se DT
Publicerat December 15, 200520 yr Författare Redan fått ett mail av en som hittat mina spår här på sidan !!!