Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Stockmodifiering Sako 6 BR

Featured Replies

Publicerat

Då var det dags igen, förhoppningsvis för sista gången…

Har alltså gjort om stocken till 6BR´en igen. Denna gång fick den justermekanismer för kindstöd och bakkappa av egen tillverkning. Båda mekanismerna är gjorda i alumec. Formade även om kolven så att den numera har ”KSP-grepp”, samt monterade en skena på förstocken för min nyinköpta skidskyttesele. Fick en skena med när jag köpte selen, men den passade inte så jag gjorde en egen… Selen kan nog f.ö behövas då vikten ökade med ca tre hekto efter alla ingreppen, totalvikten ligger på ca 5,5 kg med sikte utan benstöd.

Eftersom det blev en del slipande och putsande så var jag tvungen att måla om hela rasket och lägga ny camo (camo är bra för det döljer alla skavanker :P ). Körde med ungefär samma tema som tidigare med i stort sett samma färger, då jag trivts med den kombinationen.

Här följer ett bildcollage, jag har tyvärr varit dålig på att dokumentera alla stegen så det är lite luckor. (Som vanligt ursäktar man den usla bildkvaliteten, vissa bilder är tagna med min sunkiga mobilkamera):

En före-bild:

6BRCamo1.jpg

Ursågning av kindstödet. Gick inte riktigt som planerat då bandsågbladet var lite för brett för att kunna svänga som jag ville:

urs_gn_kindst.jpg

Planar bakdelen efter att ha lagt på material på undersidan:

putsn_f_bkapp.jpg

Fräsning av bakkappsjusteringen:

Fr_sning_bkappjust.jpg

Sågar till formen grovt innan jag putsar ner på bandputsen:

s_gn_bkapp.jpg

Här är alla delar klara ”in the white”:

alladelaralumec.jpg

…och pulverlackade. Tyvärr var delarna i pulverlackanläggningen alldeles för kort tid, så färgen härdade inte ut riktigt med följden att jag genast fick färgsläpp på några ställen vid inpassningen. Nödåtgärden blev att lägga delarna i ugnen hemma:

alladelar_lack.jpg

Fräser ur för kindstödsjusteringen:

fr_sn_h_jnmek.jpg

fr_sn_h_jdmek2.jpg

I kindstödet:

fr_sn_kindst.jpg

Publicerat
  • Författare

Perfekt passform…:

passnperf_kindst.jpg

Här är stocken målad med ett antal lager tvåkomponent militärgrön lack. Sista lagret är lagt med halkskyddssand, bra grej!:

gr_n_h.jpg

gr_n_pgrepp.jpg

gr_n_v.jpg

Camon är applicerad, matt klarlackat och hela härligheten hopmonterad:

klar_h.jpg

klar_v.jpg

Några close-ups på kolven:

kindst_h.jpg

kindst_h_close.jpg

kindst_v_close.jpg

Närbild på fästet för selen. Den är skruvad med två skruvar som nästan räcker igenom hela förstocken på tvären, och även epoxylimmad inklusive nämnda skruvar. Hoppas det håller…:

f_ste_sele.jpg

Publicerat
  • Författare

Lägger även in en bild på en liten modifiering av VersaPod-stödet jag gjort. Borrade helt enkelt ett genomgående hål på ena sidan och gängade för låsspaken. Blev väldigt mycket bättre när man kan öka friktionen i tiltningen, en helt annan känsla:

versapod_l_sarm.jpg

Som sagt så är det nog sista gången jag gör nåt åt den här stocken. Blir väl inget kvar av den om man fortsätter så här! Som synes på vissa av bilderna så består den till (för) stor del av glasfiberspackel och det är ju egentligen ingen hit. Finishen är det lite si och så med också men det är ju en bruksbössa... Jag lovar att nästa gång blir det en riktig syntetstock av fabrikstillverkning :!: :P

Kom på att jag glömt att nämna anledningen till ändringen. Främst är det för att förbättra känsla/resultat i liggande skytte. Sen är det ju alltid skoj att testa hur mycket man kan göra själv!

Publicerat

Jäklar det där blev ju riktigt bra tycker jag! Skulle vela göra något liknande till min bössa. Men vill inte göra det själv eftersom det är en trästock och helt ny! Kanske går att lämna in, så länge de inte tar för mkt betalt :P

Mvh

Publicerat

Snyggt värre! Har känslan att det kommer regna in beställningar :rolleyes:

Publicerat
  • Författare

Alex: Tack för de orden!

eskimo1: Tack! Haha, några beställningar tas inte emot, även om jag tvivlar på att det skulle regna... :wub:

Beställningsavdelningen tar ju du hand om på bästa sätt!

Publicerat
Alex: Tack för de orden!

eskimo1: Tack! Haha, några beställningar tas inte emot, även om jag tvivlar på att det skulle regna... :P

Beställningsavdelningen tar ju du hand om på bästa sätt!

Har tyvärr inte tålamod för såna pilljobb :wub:

Publicerat

Fint jobb. vill åxå ha bra maskiner och kunskap....

Nåväl, har jag fel om jag mins att du modifierade handgreppet på den kolven.

/Lasse

Publicerat
  • Författare

Tack för det! Maskinerna är tyvärr inte mina så det är lite si och så med tillgängligheten. Den lilla kunskapen är dock min vad jag vet, hehe...

Nog har jag moddat handgreppet allt...från början var ju detta en tumhålskolv för Sakos långa låda. Så en viss ändring har utförts ^_^

Publicerat
Har tyvärr inte tålamod för såna pilljobb :)

Haha det förstår jag :P

Mvh!