Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Storlek på mark för Drever ?

Featured Replies

Publicerat

Funderar lite på vad som krävs för att få släppa en drever ? Har en mark på 240 ha som jag har ärvt, den ingår i med ytterliggare 1 skifte i ett lag, det andra skiftet är på 124 ha. Har funderingar på att bryta ut mitt skifte då vi inte har samma uppfattning om viltvård... Blir marken för liten med 240 ha, ganska 4-kantigt skifte för en drever..

Publicerat

240hk samanhängande mark är ganska stort.

Har inte drever själv men det räcker för att din hund till största del skall jaga på din mark o inte grannens.

/Petter

Publicerat

Finns väl riktlinjer på Jägareförbundets hemsida om lämplig minsta storlek på mark för olika hundar, beror väl lite på hur dom 240 ha ser, är det ett långsmalt skifte kan det ju bli lite så si sådär :(

Publicerat

Hej på er!

Har för mig att jägarexamenslitteraturen förspråkade något sånt här:

tax >50 ha

drever >100 ha

stövare >200 ha

... samtliga arealer vid s.k. "bra arrondering" av marken, men som tidigare nämnts i tråden så är det viktigaste, som jag fattat det, att drevet till största delen på din mark.

Så med en normal drever får du väl arrendera jakten i ett par socknar :(

MVH

Alias

Publicerat
  • Författare
Finns väl riktlinjer på Jägareförbundets hemsida om lämplig minsta storlek på mark för olika hundar, beror väl lite på hur dom 240 ha ser, är det ett långsmalt skifte kan det ju bli lite så si sådär :(

Marken är ganska så fyrkantig. Det andra skiftet som är inblandat i dagsläget är långsmalt och går längs med min västra råågång. Personligen tycker jag att marken i sig räcker och dreven brukar stanna på mitt skifte men man vill ju inte gärna stöta sig med andra, nog för att ägaren till det andra skiftet kommer bli besviken och less men om man inte kan lyssna och samarbeta ser jag ingen annan utväg än att ta ur min del...

Publicerat
  • Författare
Hej på er!

Har för mig att jägarexamenslitteraturen förspråkade något sånt här:

tax >50 ha

drever >100 ha

stövare >200 ha

... samtliga arealer vid s.k. "bra arrondering" av marken, men som tidigare nämnts i tråden så är det viktigaste, som jag fattat det, att drevet till största delen på din mark.

Så med en normal drever får du väl arrendera jakten i ett par socknar :(

MVH

Alias

Ha ha... Ja med dem flesta drevrar så är det nog så... Peppar peppar brukar jag trots allt ha mina drev på mitt skifte... Men tack för "riktpunkterna" har man dem så ska nog inte allmänheten kunna klaga på mig..

Publicerat
Ha ha... Ja med dem flesta drevrar så är det nog så... Peppar peppar brukar jag trots allt ha mina drev på mitt skifte... Men tack för "riktpunkterna" har man dem så ska nog inte allmänheten kunna klaga på mig..

Hej Oddie!

Tur att du inte tog illa upp av detta klassiska dreverskämt.

Om ens jaktgrannar också jagar med hund (med liknande hundtyp) så känns ju ofta som att det jämnar ut sig vad det gäller huruvida drevet går på egen eller annas mark. Menar då särkskillt om man har lite knepigare arrondering på skiftena (det totala jakttrycket på de båda markerna torde bli detsamma under en jaktsäsong).

Lite knepigare blir det ju om man har jaktgrannar som har betydligt mindre jaktmarker och/eller jagar betydligt mer intensivt än vad man själv gör.

OBS! Jag är medveten om att mitt resonemang bygger på att samtliga jaktgrannar rannsakar sig huruvida man beskattar viltstammar efter den egna markens bärförmåga och inte snyltar på grannarna. Vill också påpeka att jag inte på något vis vill uppmana folka att systematiskt släppa drivande hundar på småskiften - då är det bättre att försöka anordna samjakter med ens jaktgrannar någon eller några gånger om året.

MVH

Alias

  • 2 months later...
Publicerat

Hejsan .

Om det är vettig arrondering så skall nog 240 ha räcka för en drever .

//Lasse D.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

Användare som läser detta 0

  • Inga registrerade användare tittar på detta sida.

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.