Publicerat Oktober 14, 200916 yr 6 mm TCU laddningar sökes för kulor upp 90 grain, har 200,201 och 202 krut hemma, har sett vissa recept för 202 även jag inte riktigt tror på det. Har du några data alls vill jag gärna ta del av dem. /Christian
Publicerat Oktober 14, 200916 yr http://www.reloadersnest.com/frontpage.asp?CaliberID=299 Där är lite grann att starta med. Du kanske får översätta kruten. Är det nån specifik laddning du undrar över kan jag kolla i QL.
Publicerat Oktober 15, 200916 yr I min gamla Metallsilhuettlitteratur har jag en del sådana och jag tror Nosler publicerar i sin laddbok, men knappast med Norma-krut. Jag skall se om jag hittar ngt i gömmorna, annars kan du kontakta Norma och få hjälp, de brukar hjälpa till.
Publicerat Oktober 15, 200916 yr Författare Ola, det vore toppen om du hittade något i gömmorna, i varje fall att hitta lite utgångsvärden, just nu vilar jag med laddandet för att inte börja ladda i blindo. Stort tack till era alla som engagerar er. /Christian
Publicerat Oktober 15, 200916 yr Kan tyvärr inte bidra med någon data, men att arbeta med lite udda kalibrar i detta land förusätter nästan att man använder suntförnuft en kronograf och skyddsglasögon med dessa tre ting blir det genast enklare och dessutom riktigt roligt tycker jag. Fick du inga tips från förra ägaren?
Publicerat Oktober 15, 200916 yr Författare Lars- jo då visst fick jag lite tips men det är bara upp till 65 grains kulor som de applicerar, Tommy E på grannkanalen har dock en likadan pang och jag får se om jag kan få lite riktlinjer därifrån. jag har fått en fireforming load av säljaren som enligt honom skjuter runt 15 mm på 100 meter, dvs bättre än vad jag gör så att det kan bli att företa fireforming under jakt så att säga, jag har spanat in ett ställe där jag har 264 meter till en topp där kråkorna gillar att sitta och sola sig, det kan bli något att arbeta mot under hösten/vintern. /Christian
Publicerat Oktober 15, 200916 yr Räknat med 24" pipa och 85 gr Sierra GK N-201 26 gr ger 872 m/s trycket är 3712 bar maxtryck ligger 3800 bar för patronen Scenar 90 gr och N-202 25 gr ger 846 m/s trycket är 3640 bar
Publicerat Oktober 16, 200916 yr Nosler har bara 55 & 70 gr kulor i sin laddhandbok och inga för Norma-krut, i vart fall den upplaga jag har.
Publicerat Oktober 16, 200916 yr Författare Tja vad kan man säga, tack för alla besked mina herrar, jag skall försöka att få skjutet litet i helgen så får vi se vilka resultat jag kan posta upp. /Christian