Publicerat Oktober 14, 200916 yr Tjena, Har sökt och sökt men inte hittat något vettigt på nätet om detta. Det verkar som att alla patroner såsom AccuTip-V från Remington bara är till mindre kalibrar... Kan tyvärr inte ladda själv så fabrikstillverkade är det som gäller. Har läst om V-max tror jag det heter och där finns endast kulorna. Någon som har något förslag till nybörjaren inom rävjakt? Kan inte heller köpa en finkaliberstudsare! Mvh
Publicerat Oktober 14, 200916 yr Kanske Federal`s 125 grains PowerShok i 957 m/s kan vara nåt? Länk till Vapex Är inte så mycket annat att välja på. Remington laddar också en 125 grains blyspets till samma hastighet i sin "Express"-serie.
Publicerat Oktober 14, 200916 yr Författare Kanske Federal`s 125 grains PowerShok i 957 m/s kan vara nåt? Länk till Vapex Är inte så mycket annat att välja på. Remington laddar också en 125 grains blyspets till samma hastighet i sin "Express"-serie. Tackar så mycket! Ska nog köpa hem en låda och testa PowerShok så fort som möjligt. Hur blir det med räven efter ett skott med en sådan? Mvh
Publicerat Oktober 14, 200916 yr kommer ihåg att sako har nånslags varmint patron med nosler balistik tip kula. tror den heter arrowhead.
Publicerat Oktober 14, 200916 yr Författare kommer ihåg att sako har nånslags varmint patron med nosler balistik tip kula. tror den heter arrowhead. Ska ta och kolla lite närmare på den imorgon! Tackar.
Publicerat Oktober 14, 200916 yr Sakos Arrowhead-laddning i 30-06 är bara med den 180 grains tunga Ballistic Tip Hunting-kulan. Det finns en 123 grains blyspets också som kan vara nåt som passar. För övrigt listar Federal nämnda 125-grainspatron som en varmint/predator-laddning. Skulle tro att räven till och med kan bli rödare än den är före träff!
Publicerat Oktober 18, 200916 yr http://www.vapex.se/webshop/product_info.p...roducts_id=5765 Remingtons 55 grains Accelerator kan kanske vara något för dig. Rätt kasst BC bara. Med en utgångshastihet på över 1200 m/s bör denna göra oreda i räven.
Publicerat Oktober 18, 200916 yr Det där måste vara nån sabbot kula, vilken antagligen sprider som satan och några cm till
Publicerat Oktober 18, 200916 yr Författare http://www.vapex.se/webshop/product_info.p...roducts_id=5765Remingtons 55 grains Accelerator kan kanske vara något för dig. Rätt kasst BC bara. Med en utgångshastihet på över 1200 m/s bör denna göra oreda i räven. Precis vad har behöver! Tackar så mycket. Hur mycket tror du att det är kvar efter den då? Tänkt att spara lite skinn iaf. Mer än halva räven jag sköt senast var ju bara att slänga... Mvh
Publicerat Oktober 18, 200916 yr Det där måste vara nån sabbot kula, vilken antagligen sprider som satan och några cm till Mycket möjligt. Jag har ett svagt minne av att den testades i någon tidning för ett par år sedan, jag ska rota lite i gömmorna.
Publicerat Oktober 18, 200916 yr Författare Hmm ska söka runt lite på nätet me så får vi se=) Edit: " Remington 30-06 Springfield 55 Grain Accelerator Pointed Soft Point For varmint or big game Spitzer shape profile for improved velocity and flatter trajectory. Bullet cores are mechanically locked in place to provide deep penetration. Jackets designed for progressive, reliable expansion to almost twice the original diameter. " Men med tanke på att det är 55 Grain som då borde bli ca 3,5 gram right? Border väll ändå inte vara allt för förödande för räven eller? Men om den "sprider som satan och litet till" så är det ju ingen höjdare...
Publicerat Oktober 18, 200916 yr Men om den "sprider som satan och litet till" så är det ju ingen höjdare... Det är helt å hållet min egna lilla gissning, men köp en ask och prova vettja
Publicerat Oktober 18, 200916 yr Författare Det är helt å hållet min egna lilla gissning, men köp en ask och prova vettja Jo ska nog göra det=) Får bli till den 25e Återkommer med resultat då!
Publicerat Januari 8, 201016 yr Hur gick det med detta? Min gode bror laddade Speer TNT 125 i sin 30-06 och sköt en räv med detta. Det blev inte vackert. Brorsan tycker om att hänga skjutna rävar på vedbodsväggen, men i detta fall så hade det krävts att hänga upp 2-3 delar i separata snören. Han övergick kort därefter till Nosler Ballistic Tip 125 och är nu nöjd med skotteffekten efter några rävar. En klass 1-patron med varmintkulor kan vara extremt stygg mot viltet...