Jump to content

Injagning av TJT

Recommended Posts

Hur rekommenderar ni att man skall jaga in en drivande TJT på bästa sätt.

Skogsträning när de är små och en del spårträning brukar jag köra med taxar och det borde ju fungera även med TJT. Men hur blir det med drev delen? När skall man börja? Vissa säger man skall vänta med att släppa första året, är detta något man rekommenderar överlag?

Annars skiljer väl inte sig drev träningen sig nämnvärt från injagning av annan drivande hund?

Kasta kopplet och dressera hunden så kommer du få den bästa allroundhunden man kan ha. Jag har sett lika bra som dåliga Tjt och svaret har varje gång varit lydnad. Variera injagningen mellan olika vilt. Hare, Rå, älg svin osv.

Lycka till.

Erik

Alla poängterar lydnad vilket jag förstår är mycket logiskt.

Rekommenderar du att man stsar på lydnad första året och börjar själva injagningen först följande år?

Börja när hunden är mogen. I regel så är tyskarna redo tidigt även om vissa linjer är kända för att vara mer "slow starters"

jag tycker inte det är fel att känna på hunden när den är runt 6 månader, man vill ju se vad man har i kopplet. Dvs driver den med skall osv...

Se till så den får komma igång och göra några drev, sedan kan du börja med grytträningen fram på vårkanten. Vill du ha ett bra och stort sök så jaga in den som en traditionell drivare, dvs sätt dig på ryggsäcken med en bok och låt hunden själv söka ut. Vill du ha ett mindre/sämre sök så rör dig sakta genom marken med hunden. Dock underlättar det om du lägger ner tid och ser till så att iallafall grundlydnaden sitter, det kommer att göra terrierägandet så mycket lättare för dig.

Vissa människor säger att man ska lägga all tid på lydnaden så löser sig den jaktliga biten också, dessa människor har troligtvis haft för få terriers eller kanske ingen alls. Det är timmarna i skogen som avgör om du får en dålig, bra eller underbar jaktkompis. Givetvis så ska en jaktterrier jagas in för att bli en fungerande jakthund precis som vilken annan jakthundras som helst. Lycka till nu med Jycken!

LYDNAD !!!! och skogsvana

Jag börja med att släppa i gris hägn när han var ca 8 mån

efter det släppte jag han då och då när vi var på marken i september

söket var lite ojämt och likaså dreven...

1.första släppet var han borta totalt ca 25 min Sök+drev "troligtvis rå" såg inte vad det var då det gick undan för mig och hunden hade klockren tillbakagång )är djuren till slut drog iväg i full fart över en myr ( såg på GPS)

2 Andra släppet på allvar sista helgen i september direkt upptag och fullt drev på 3-4 älgar husse bara står och gapar då 2 av älgarna nästan springer över mig men nu är drevtiden helt annorlunda hunden borta i över 1 timme samt återgången är hackig tillslut kommer han på inkallning läs vissling

3 släppet här går han igång för fullt jaktledaren har frågat minst 3 ggr om han driver hästar och jag har lika många gånger övertygat han om att klart han inte gör :ph34r: ...... ut ut skogen flyger hunden och får syn på 2 ridhästar vars värde överstiger en normal personbil i samma sekund som jycken drar igång ett prakt skall träffar svansen el tråden runt hästhagen och skallet övergår till ett ylande men inget ont som inte har något positivt med sig.... Återgången är klockren :lol:

men man får inte vara glad länge för nu är han en j-la sko putsare och har ett trångt sök och ett mega kort drev

så vi får väl se hur han utvecklas av att slippa jaga på några veckor