Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Rådjursoycka....

Featured Replies

Publicerat

Fick samtal för en stunds sen från polis.

Rådjur påkört o inte markerat o nånstans på 28:an mellan vissefjärda o Emmaboda...

Inte ens när oyckan skett kan anges.

Tydligen förarens fru som gjort anmälan o hon vet inte mer, o gubbfaen får ingen tag på...

Hur i h-vete ska jag kunna göra nått åt det ???

Det är lite mer än en mil mellan samhällerna...

Galen är jag kanske ibland... men inte faen går jag fram o tillbaka längs dikerna i 2 mil o leta utspår med wachteln.

O hur många spårmarkeringar får man på den sträckan som man kanske bör följa upp...

Jag får väl köra en vända o kolla om det ligger nått i dikerna, känns som det är det enda jag kan göra för tillfället.

Suck!!

Publicerat

Ja man vet fan inte om man ska skratta eller gråta :huh:

Åk och titta du. Du kan ju inte trolla -_-

Publicerat

Jösses, ja rer du ut detta ska du få nobellpriset.

Hur svårt kan det vara att ringa från plats eller märka ordentligt och kolla var närmaste skylt är så man kan uppge te.x 1,5 km från stora skögle 4 skylten.

/Lasse

Publicerat

Jag hoppas du levererat ngr väl valda ord till LKC för vidare befordran .... :huh:

Mvh!

Publicerat

Helt otroligt, så fick tanten ringa för gubben vågade väl inte.

Publicerat

Man undrar ju varför det inte funkar bättre!

Men jag tror inte att det är billisterna alla gånger utan dessa på polisen som inte gör sitt jobb.

Har inte behövt ringa o anmäla viltolycka mer än 1 gång men med det bemötande från polisens sida förstår jag att det inte blir bättre...(Har hört från flera håll att detta inte är helt ovanligt)

Helt ointresserade fick nästan tjata för dem skulle ta emot mer uppgifter än att det var en påkörd älg.

Dem frågade inte var, inte om älgen var död nu var jag angelägen om att det skulle kollas upp hur älgen mådde då det var en riktig smäll med rejällt demolerad bil som följd..

Är man inte insatt i hur eftersök osv går till och ringer till poils för att rapportera är det kanske inte så lätt att få fram relevanta uppgifter om olyckan.

Och då tycker jag det ligger i polisen ansvar att ställa rätt frågor och inte släppa samtalet förens man fått tillräckliga uppgifter.

Borde kanske informeras mer om detta från polis eller transportstyrelsen inte fan vet jag men det funkar ju inte nått vidare nu iaf..

//Petter

Publicerat

Klart det felas på båda ställena, alla tre förresten. Gu vet att det finns "eftersöksjägare" som mest bevakar sina sträckor och kör och hämtar sånt som ligger i dikeskanten.. vet en som blivit av med sina vapen men jag är helt säker på att denne ffa finns med som kontaktman.

Dock, oftast så är det nog trots allt bilisterna som sjabblar. Tagit rätt många samtal där folk ringer och anmäler bra långt efter kollisisonen, ofta då de upptäcker att försäkringsbolaget kräver polisanmälan för att ersätta.

Undantaget var sist jag jobbade, påkört rådjur i Göteborgs utkanter.. hade bilisten kvar och denne rapporterade att rådjuret var vid liv men låg i diket. Kopplade upp mot LKC och kommer fram.. operatören uppger att denne ska koppla vidare till en speciell operatör som sköter viltet i Västra Götaland. Hamnar i kö där och denne svarar inte.. Efter 7 minuter i kö ruttnar jag, tar tillbaka samt trycker in samtalet på högpriolinjen! Duktigt sur på dem..

Men oftast funkar det bra. Dessa samtal är ruskigt vanliga så det finns väl inarbetade rutiner för dem.

Mvh!

Publicerat

Klart det sjabblas på alla håll men det beror kanske till stor del på att just informera allänheten om hur det skall göras och när.

Att man skall rapportera viltolyckor tas upp när man tar kökort eller jägarexamen sen informeras det sällan mer om detta.

När det gäller bilbälte, alkohol, hastighet läggs det hur mycket resurser som helst på att informera om det.

Slopa några hastighetskameror så skulle dem kunna göra en kampaj om detta kanske på reklamtv el lik..

//Petter

Publicerat
  • Författare

Körde fram o tillbaka i låg hastighet o kollade av dikerna o vägbanan.

Hittade inget o åkte hem. ringer upp LKC o redogör läget.

Då hade någon ringt tillbaka o angivit nästan mitt emellan samhällerna förbi en gammal vildcamping.

Lyktglas sönder.

Föraren åker på böter va så säkra.

Ok! jag ska bara äta lite så kör jag en vända till, sa jag.

Precis svalt sista revbenet...

Då ringde polis igen om att en kille med traktor ser ett rådjur ligga i diket söder om Vissefjärdakrysset.

De kopplar ihop mig med snubben.

Vet var det är o hoppar i bilen igen o är där på 10 min.

Ligger en fin get i diket o kommer inte upp.

Ett bakben av o troligen krossad där bak.

Vill inte lägga upp helbild på geten för den fick en kärve i huvudet o det ser lite läskigt ut.

post-348-1255691059_thumb.jpg

O så har jag numera ny eftersöks uniform..

Min nya uppdragssvid... ;)

post-348-1255691075_thumb.jpg

Fattas bara en tumtjock guldkejda runt halsen så kan sopranos slänga sig i väggen ;):huh:

Gissa om killen i traktorn fick stora ögon -_-

Publicerat

Här har dom blivit betydligt tuffare att anmäla dom som inte stannar och märker ut platsen. hade en så sent som i förra veckan som inte ville stanna och märka ut platsen på grund av att det regnade!

Killen på LKC undrade om vi skulle anmäla det hela, givetvis svarade jag har man den inställningen så kan man gått få böta.

Undrar om någon som vet om anmälningarna leder till något eller de bara avskrivs och vilka böter det blir.

\mats

Publicerat

Då är du nominerad till nobelpriset av Skurebo, jag röstar också på dig, byt kläder till middagen bara :huh:

Publicerat
  • Författare

Ja förresten.. den låg ju inte mellan samhällerna utan 500m söder om Vissefjärda...

Snacka om att föraren inte hade koll på var han befann sig.... :huh:

Men det måste ju vara rätt djur, antar jag..??

Publicerat
Ja förresten.. den låg ju inte mellan samhällerna utan 500m söder om Vissefjärda...

Snacka om att föraren inte hade koll på var han befann sig.... ;)

Men det måste ju vara rätt djur, antar jag..??

kanske inte nykter? därav att tanten fick ringa <_<

Borde gå att ha en standard för hur det skall märkas ut!

kanske i stil med v-triangel som kontrolleras vid besiktning skall även en upplåsbar typ "badboll" med snöre att knyta så nära olyckan som möjligt.

Tar ingen plats och borde inte behöva kosta något utan ingå i trafikförsäkring el lik. Men ett krav att den skall finnas i bilen på besiktningen.

Samt dryga böter för att inte markera eller markera oskäligt fel.

Fasta frågor hos polis som måste ställas, får dem inte uppgifterna dem efterfrågar skall det också bötas. Om man inte har bättre skäl än typ sen till jobbet, det regnade el lik..

/Petter

Publicerat
kanske inte nykter? därav att tanten fick ringa <_<

Borde gå att ha en standard för hur det skall märkas ut!

kanske i stil med v-triangel som kontrolleras vid besiktning skall även en upplåsbar typ "badboll" med snöre att knyta så nära olyckan som möjligt.

Tar ingen plats och borde inte behöva kosta något utan ingå i trafikförsäkring el lik. Men ett krav att den skall finnas i bilen på besiktningen.

Samt dryga böter för att inte markera eller markera oskäligt fel.

Fasta frågor hos polis som måste ställas, får dem inte uppgifterna dem efterfrågar skall det också bötas. Om man inte har bättre skäl än typ sen till jobbet, det regnade el lik..

/Petter

Vet inte hur det är i resten av landet men här i Skåne delar besiktningen ut en remsa att fästa på en gren om man kör på något vilt.

Är med någon reflex tejp på och står VILTOLYCKA på den samma. Borde vara standard på alla bilbesiktnings stationer.

Publicerat
Undantaget var sist jag jobbade, påkört rådjur i Göteborgs utkanter.. hade bilisten kvar och denne rapporterade att rådjuret var vid liv men låg i diket. Kopplade upp mot LKC och kommer fram.. operatören uppger att denne ska koppla vidare till en speciell operatör som sköter viltet i Västra Götaland. Hamnar i kö där och denne svarar inte.. Efter 7 minuter i kö ruttnar jag, tar tillbaka samt trycker in samtalet på högpriolinjen! Duktigt sur på dem..

Kanske är något speciellt med Göteborg?

Farsan körde på ett rådjur som dog omgående men låg vid diket/kanten av vägen.

Far ringer (112 tror jag) och säger att han klippt ett djur som nu ligger dött vid kanten. Gubben blir då kopplad till Mölndals sjukhus!

Rådjuret är onekligen inte i behov av vård längre så farsan ringer igen. Blir kopplad till någon hos polisen där det svaras först efter många många signaler. Blir otrevligt bemött när historian berättats och får förklarat för sig att polismannen(?) i fråga minsann inte vet hur det går till utan att han måste fråga någon annan. Ja, samtalet höll på en stund men till slut kunde farsan åka hem i alla fall.

/Per

Publicerat
Vet inte hur det är i resten av landet men här i Skåne delar besiktningen ut en remsa att fästa på en gren om man kör på något vilt.

Är med någon reflex tejp på och står VILTOLYCKA på den samma. Borde vara standard på alla bilbesiktnings stationer.

Det är bra! men det skall inte inte vara frivilligt utan ett tvång, precis som v-triangeln.

Var min tanke! Man skall inte kunna komma undan med ursäkter som att "jag hade inget att märka med"

Petter

Publicerat

Gumman körde på ett rådjur för en månad sen ungefär. Hon stannade efter ett par hundra meter och ringde mig för att fråga vad hon skulle göra.

Jag tvingade ut henne för att märka upp var hon hade kört på och sen ringa polisen.

Av polisen blev hon vänligt bemött, men de tyckte definitivt inte att hon behövt märka ut platsen.

Hon beskrev ju så bra vart hon var <_<

Jag kan säga att jag än idag inte vet mer än drygt 500 meter när var det hände.

Tydligen tyckte polisen att man inte behövde underlätta mer för den eftersöksjägare som skulle ut i kolmörkret

för att försöka hitta djuret....

Mycket märkligt av polisen tyckte jag i alla fall!

Publicerat
Min nya uppdragssvid... :D

post-348-1255691075_thumb.jpg

Fattas bara en tumtjock guldkejda runt halsen så kan sopranos slänga sig i väggen :D:rolleyes:

Jisses, tur att det inte var fler tikar i din kull för några år sedan. Hade blivit vettskrämd om jag skulle kolla in valp och Tonys lillebror öppnar :lol: