Publicerat Oktober 17, 200916 yr Spännande med en "nalle" så långt söderut! Det står att de sett en i Knäred innan och då får man väl anta att de sett rätt. Jag menar det är inte sååå stor chans att man förväxlar en björn med en varg om man träffar på dem i naturen. (Antar jag för jag har så klart aldrig sett varken eller här utanför Kristianstad även om en varghanne varit bara några km här ifrån alldeles nyligen.) Det lär nog bli fler observationer om det nu är en björn. Men självklart vill "bonden" att det ska ha varit ett vilt djur och inte ett tamdjur=hund som rivit hans får för då kan han ju få ersättning från Staten...
Publicerat Oktober 17, 200916 yr Författare Spännande med en "nalle" så långt söderut! Det står att de sett en i Knäred innan och då får man väl anta att de sett rätt. Jag menar det är inte sååå stor chans att man förväxlar en björn med en varg om man träffar på dem i naturen. (Antar jag för jag har så klart aldrig sett varken eller här utanför Kristianstad även om en varghanne varit bara några km här ifrån alldeles nyligen.) Det lär nog bli fler observationer om det nu är en björn. Men självklart vill "bonden" att det ska ha varit ett vilt djur och inte ett tamdjur=hund som rivit hans får för då kan han ju få ersättning från Staten... Jag är ju ingen expert på Björn eller varg bett men nog fan måste man kunna se skillnad på dessa om man jämför med våra vanligaste tamhundar ?? allra helst som jag läste i en annan artikel på samma incident att attackeraren ätit ca 10-12 kg kött på det slagna djuret då kan det ju inte vara Hund eller lo ? Varg om det är flera st men tänkbart om det är en hungrig nalle Vet iofs inte hur mycket en nalle kan sätta i sig