Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

patron till beretta ul

Featured Replies

Publicerat

nån som kommit fram till vad bästa patronen till en beretta ul är, finns ju en djungel att välja mellan, gäller då främst skogsfågeljakt

Publicerat
nån som kommit fram till vad bästa patronen till en beretta ul är, finns ju en djungel att välja mellan, gäller då främst skogsfågeljakt

Den skjuter nog det mesta, tag en juste 32-grams 5:a och testa mot lite papper. Om du känner att ingen orre kommer att överleva det på 35 meter så har du vad du behöver. Vill man göra en vetenskaplig bedömning av vad just DIN bössa gillar så är det en lite större procedur...

Publicerat

Enda patronerna som utmärkt sig i min Ul är Nsi 28g 7,5 trapp bly som hade en OUTSTANDING spridning med 5strecks choken.

Samma märke Nsi 30g old english e de sämsta den laddats med oavsett choke.

Glest, dålig dö i fågel o haveri i bysse.

Aldrig hänt med ngn annan patron.

Fått bekräftelse av en forna Italiensk tävlingsskytt att de int e dålig ammo så.........

Men till skogsfågel har Gyttorps Grouse 32g i 5 o 6 alltid funkat förträffligt.

Men finns säkert bättre.

Publicerat
Den skjuter nog det mesta, tag en juste 32-grams 5:a och testa mot lite papper. Om du känner att ingen orre kommer att överleva det på 35 meter så har du vad du behöver. Vill man göra en vetenskaplig bedömning av vad just DIN bössa gillar så är det en lite större procedur...

låter ju som en plan, nått speciellt med just en 32grams, bara onödigt med 36 eller?

Publicerat

Jag tog det bara som ett exempel, visst kan du köra 36 gram men det blir ju 10% fler hagel i fågeln och den kan ju inte mer än dö. Det verkar som om du är i början av din jägarbana och då är mitt tips att du inte gör det för svårt för dig, tag något som fungerar bara. När man är på den nivån att nästa förbättringsnivå är om man skall använda den ena eller den andra hagelpluggen, jämfört med någon som skjuter OK, tja - då bemästrar man rätt så mycket redan....

Mitt råd är alltså att leta rätt på lämpliga plugg - och då menar jag vad som helst som inte är direkt olämpligt - och sedan lägga ammunitionsfunderingarna bakom dig. Fundera sedan i stället på hur du hittar fågel att skjuta på :rolleyes:

Publicerat

Jag brukade låna svärgubbens Ul en del gånger, och den sköt fint med Gyttorps Grouse och S&B Corona 5 och 6 och modified choke.