Publicerat Oktober 17, 200916 yr Märklig dag i skogen i dag. Vi satte oss vid sjutiden för att se om nån kalv kommer inom räckhåll. Vi får bara skjuta kalv numera. Kl nio skulle det komma en kille till, men endast med hagelbössa så vi skulle jaga rådjur då. Strax före nio tänkte "A" gå en sväng för att rasta hunden innan den skulle sitta i bilen första rådjursåten. Vi andra satt kvar på våra pass ifall hunden hittar älg. Efter ett litet tag går skallet igång, men försvinner ur våran mark. Det blir ståndskall på grannmarken. Vi avvaktar för att se om det släpper. Men efter ett tag så försöker "A" kalla in hunden, utan resultat. Han lämnar bössan och går in på grannmarken för att hämta hunden. Jag vet inte exakt hur det gick till, men i alla fall ligger hunden o tuggar på en ännu icke död älgkalv... "A" anropar en annan skytt som kommer o avslutar plågan. Kalven körs till grannlagets slaktbod. Varsågod, typ... Nu till saken. Det är ingen jättehund vi har, utan en helt vanlig labrador. Kan en sådan riva en fullt frisk älgkalv? Kalven var ganska liten. Teorier: Kalven skadskjuten av annat jaktlag. Kalven påkörd och skadad, den låg ca 20 meter från landsvägen. Kalven angripen av lo. Kalven allmänt sjuk o svag. Känns inte så kul att släppa en såpass dådkraftig hund på drevjakter...
Publicerat Oktober 17, 200916 yr Har vart med om att en jämthund rivit och svårt sargat en 60 kg älgkalv så helt omöjligt är det inte att labben rivit den. Men jag tror att kalven behöver undersökas bättre av dig eller nån annan för att få fram dödsorsak/skadeorsak
Publicerat Oktober 17, 200916 yr Om den är "scaniatatuerad"(trafikskadad) framgår detta efter kalven är flådd. Men en kunnig person bör kunna avgöra om nån annat "sattyg" klenat ner kalven innan hunden kom åt den tycker jag...att "vi vanliga dödliga" står och gissar runt rovdjursskador tror jag inte är nå vidare säkert...
Publicerat Oktober 17, 200916 yr Författare Tyvärr är det lite "grums" mellan oss o det jaktlaget. Så jag tror inte vi kan komma åt att kolla närmare när den är flådd. Inte blir väl stämningen bättre när sådant här inträffar, fast dom fick en kalv utan ansträngning. (Fast det förstås, det är ju själva ansträngningen som är intressantast). Nå, vi får väl vänta o se vad dom säger...
Publicerat Oktober 17, 200916 yr I bästa fall kan ni ju erbjuda er att dra kalven av eran dos och inte deras, i utbyte mot att ni får undersöka lite mer?
Publicerat Oktober 18, 200916 yr Författare I bästa fall kan ni ju erbjuda er att dra kalven av eran dos och inte deras, i utbyte mot att ni får undersöka lite mer? Vi har fri tilldelning på kalv, så det spelar nog ingen större roll. En jägare från ett tredje jaktlag, som är kompis med både oss o det andra laget har varit o kollat på kalven. Och mycket riktigt verkar det sitta ett kulhål långt bak på den också. Så det verkar som att den är påskjuten innan. Känns ju skönt på sätt o vis, men då dyker nästa fråga upp. Vem har skjutit det skottet utan att meddela grannarna? Labben har vid tidigare tillfällen rivit o hållt fast skadat vilt, både rådjur o kronvilt. Och då är ju det betéendet helt OK.