Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Surt!

Featured Replies

Publicerat

Idag så känns det riktigt surt!

Min laika har ju kommit igång riktigt bra och jaga grävling fyra stycken skjutna på tre kvällar. Igår så skulle vi bara ut en kort sväng, vi hade ju varit och drivit älg hela dagen så vår egen ork var ju inte på topp. Men jaktlusten var ju inte slut och hunden behövde ju rastas.

När jag började att släppa henne så var jag faktiskt lite fundersam över hennes sök, det kändes lite som att hon var mer skoputtsare än jakthund. Faktum är att jag var just aldrig orolig. Jag var ganska säker på att hon skulle börja söka ut när hon väl fattade vad hon skulle göra. Efter fyra skjutna grävlingar så kan jag nog säga att hon har fattat vad hon ska göra. Söket är nu helt klart godkänt hon söker ut riktigt bra och kommer bara förbi och ser var man är sen så är det full fart igen.

Tillbaka till gårdagen! Vi släpper hunden och börjar vår vandring i natten och sökrundorna sitter där dom ska. Efter en stund så är hon borta. Vi står bara och väntar på upptaget och visst kommer det men det låter inte som det brukar med grävling, inte lika täta skall och så går det runt lite grann. Kan det vara en älg som hon fått tag på? Vandring börjar i alla fall mot skallet men när vi kommer nämre så är det tyst. Men vi hör hur hunden gnäller och gnyr och när vi kommer fram så ser vi hur hon far runt en gammal rotvälta som det är en gryt ingång i. Eftersom det är ett gryt som jag inte har sett tidigare så stannar vi ett tag då börjar hon att gräva tre fyra meter ifrån ingången och kommer ganska snabbt ner till en grytgång men jag ser ingen där så vi går därifrån. Vet inte men är faktiskt ganska säker på att det var en räv som hon motade ner. Senare på kvällen när hon kommer tillbaka från en sökrunda så springer hon på bösspipan så att det bara smäller om det. Bryr mig inte så mycket om det just då. Eftersom hon går ut och söker som om inget har hänt. Gillar inte att jöppla med hundar bättre att kolla över dom när man kommer hem. Väl hemma så ser jag att det är ett märke på nosen men inte så allvarlig men får väl hålla koll på det.

Vad som är värre är att nu på morgonen så är hunden rejält halt och när jag kollar tassen så ser jag att hon har spräckt en klo riktigt rejält. Vet inte om hon kan ha gjort det i går kväll eller om det hänt i hundgården. Har nu ringt en kompis som är vetrinär assisten och hon tycker att jag ska åka till vetrinären i morgon så att dom kan dra bort klon. Hon sa dessutom att konvalesensen blir två till tre veckor.

Tror ni att det känns surt när jakt laget har varit så bussiga så att dom har sparat en älgkalv åt mig så att jag kan jaga in henne som älghund också. Tänkte ju inte ha henne till älg utan i stort sett bara till grävling men nu när hon fixar grimbart så pass bra så tänkte jag ha henne till älg också. Risken är ju att det inte blir någon älg i höst på grund av en liten klo. :rolleyes:

Publicerat

ah du de var surt... hoppas hon repar sig snabbt