Hoppa till innehåll

Lydnad VS Samarbete


lindberg

Recommended Posts

Vilket tycker ni är viktigast eller är det ens någon skillnad? Lydig hund eller samarbetsvillig hund?

Många annser säkert att det är samma sak och visst i viss mån så är det väl det. Men om man till exempel tittar på ett protokolll från ett retriverjakt prov så finns det ingenstans att fylla i om hunden är lydig bara om den är samarbetsvillig. Vad är då skillnaden? Ja det är det jag vill att ni ska hjälpa mig att sätta ord på.

Själv så tycker jag att en samarbets villig hund jobbar tillsammans, med och för sin förare. Ska jag dra det lite till sin spets så ser en hund som kallas lydig ut att vara lite hunsad om ni förstår vad jag menar. Faktum är att det spelar ingen roll vilken ras det är tog bara retriver protokollet som ett exempel.

Men som sagt så vill jag ha era uppfattningar! Jag tror nämligen att det kan vara två ord och två olika sätt att tänka hund.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

När det gäller drever och taxprov så bedömer man båda.

I samanbete får man höga poäng om hunden bryter drevet efter en rimlig tid eller att drevet går rakt ut.

I lydnad ger det mest poäng om du kan blåsa av hunden på fullt drev och gärna på långt håll.

Fick jag välja skulle jag nog helst ha en lydig hund, inte dumt att kunna blåsa av på fullt drev!

\Mats

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

När det gäller drever och taxprov så bedömer man båda.

I samanbete får man höga poäng om hunden bryter drevet efter en rimlig tid eller att drevet går rakt ut.

I lydnad ger det mest poäng om du kan blåsa av hunden på fullt drev och gärna på långt håll.

Fick jag välja skulle jag nog helst ha en lydig hund, inte dumt att kunna blåsa av på fullt drev!

\Mats

Nja. Är det inte bättre att hunden lägger av när det går iväg för långt?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nja. Är det inte bättre att hunden lägger av när det går iväg för långt?

Dom hundarna som lägger av när det sträcker ut kan ofta lägga av lite för lätt i andra situationer med t.ex. diken med mera. Som vi jagar ett fåtal man på rätt strora marker, är det bra om hundarna håller i så man kan söka nya pass under drevet. Sen kan det ju även komma tillbaka efter ett tag.

Skulle det sen sticka iväg kan man ju alltid ta sig dit och blåsa in hunden.

\Mats

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Dom hundarna som lägger av när det sträcker ut kan ofta lägga av lite för lätt i andra situationer med t.ex. diken med mera. Som vi jagar ett fåtal man på rätt strora marker, är det bra om hundarna håller i så man kan söka nya pass under drevet. Sen kan det ju även komma tillbaka efter ett tag.

Skulle det sen sticka iväg kan man ju alltid ta sig dit och blåsa in hunden.

\Mats

Jag förstår, vill väl främst provocera lite ^_^ .Det är kanske det som är samarbetsvilja göra det som husse vill, göra det bästa av situationen eller se till att jakten blir så bra det bara går. Men är det då lydnad att bli inkallad?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

I älgsammanhang är det två helt olika saker. Lydnad är något vi har lärt dem medan samarbete anses vara arvbart. Tyvärr inte nödvändigtvis något positivt som ärvs. Hundar som bryter ståndskall och besöker föraren (om det sker efter 90 minuter) får extrapoäng för detta.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...