Publicerat Oktober 18, 200916 yr Var och sökte efter några orrar som jag skjutit på i morse med hunden. Såg att en seglade iväg och kraschade i en tät grandunge så jag stövlade in där med hunden. Hon försvann åt ett annat håll och när jag rundade en tät gran så klev jag nästan i ett nygrävt björnide. "Klick" Sa det i säkringen och jag backade så tyst jag kunde därifrån med bössan i färdigställning. Jag är nästan säker på att det var bebott och jag var nog inte mer än fyra meter från öppningen. Men jag hade då sålt mig dyrt med tre skott i automaten och det hade inte smällt förrän jag säkert hade träffat mitt mellan ögonen på kort håll. Två orrar fick följa med hem men den tredje tappade jag lite sugen på att fullfölja.
Publicerat Oktober 18, 200916 yr Var och sökte efter några orrar som jag skjutit på i morse med hunden. Såg att en seglade iväg och kraschade i en tät grandunge så jag stövlade in där med hunden. Hon försvann åt ett annat håll och när jag rundade en tät gran så klev jag nästan i ett nygrävt björnide. "Klick" Sa det i säkringen och jag backade så tyst jag kunde därifrån med bössan i färdigställning. Jag är nästan säker på att det var bebott och jag var nog inte mer än fyra meter från öppningen. Men jag hade då sålt mig dyrt med tre skott i automaten och det hade inte smällt förrän jag säkert hade träffat mitt mellan ögonen på kort håll. Två orrar fick följa med hem men den tredje tappade jag lite sugen på att fullfölja.Fy fan, läskigt.
Publicerat Oktober 19, 200916 yr Författare Nog höjdes pulsen lite och det kändes lite ynkligt med en hagelbössa med fågelhagel i. Jag brukar alltid ha några slugs eller grovhagel i fickan för alla oväntade händelser.
Publicerat Oktober 19, 200916 yr vi hade på Mkjf´s mark hona med två ungar förra veckan, inget märkvärdigt men sånna brukar vara mindre kul att ha å göra med om hunden jagar dom och man måste fara och koppla...
Publicerat Oktober 19, 200916 yr På det avståndet så gör nog fågelhaglen jobbet också.. Jag har i mitt förra jobb sett effekten av en 32 gr 6:a i en tjurskalle, och det lämnade inte mycket övrigt att önska om effekt kan jag säga, utan att gå in på några närmare snaskiga detaljer om verkan.. Och ett björnkranium är ingen pansarplåt. Och sen hade du ju inte så mycket val om nalle bestämt sig för att kolla vem som störde..
Publicerat Oktober 19, 200916 yr håller med crowfear ju närmare du kommer ju brutalare blir effekten av haglet så sikta på skallen
Publicerat Oktober 19, 200916 yr detta är ju mitt dröm scenario närmast vi här kan komma på björnjakt *skämt*
Publicerat Oktober 21, 200916 yr Författare Det ska bli om inte nu så till våren då snön kan komma när som helst. Jag kommer däremot att ta med mig vapen av annan kaliber förutom kameran om det riskerar att bli extrema närbilder.
Publicerat Oktober 21, 200916 yr Hehe! Där måste du ha haft en viss pulsökning kan jag tänka mig! Hur går det med knäet?
Publicerat Oktober 21, 200916 yr Hade en liknande incident under oktoberjakten nu. Hunden skällde som bara den och vi gick fram på ståndskall... ...ingen älg hittade vi men när vi lyfte på en gren på en stor gran så förstod vi varför jämten skällde. Där, på en meters håll, låg en björnhane och skulle sova. Han var riktigt trött men inte helt borta än. Kan lova att vi backade och lät honom somna in.
Publicerat Oktober 21, 200916 yr hade nog föredragit hagelbössan 9 ggr av 10 i närkontakt med björn=)
Publicerat Oktober 24, 200916 yr en bild på liten från förra helgen,den stöttes på 40 meter efter man sett spår över sina egna och den lagt sig under en gran under tiden..,stövarn tog upp den dagen efter... På Stormarken hittade vi dessa under snöfallet,för 2 veckor sedan...Hona med 2 ungar att vara rädd för björn förstår jag ej,dock skulle jag inte vilja komma på idet,har man en bössa dör man iaf lycklig om man skulle klanta sig ordentligt...
Publicerat Oktober 24, 200916 yr en bildpå liten från förra helgen,den stöttes på 40 meter efter man sett spår över sina egna och den lagt sig under en gran under tiden..,stövarn tog upp den dagen efter... På Stormarken hittade vi dessa under snöfallet,för 2 veckor sedan...Hona med 2 ungar att vara rädd för björn förstår jag ej,dock skulle jag inte vilja komma på idet,har man en bössa dör man iaf lycklig om man skulle klanta sig ordentligt... Att träden är mindre norröver visste jag sedan tidigare, men att så även var fallet med snusdosor och tändare var något nytt!
Publicerat Oktober 24, 200916 yr att vara rädd för björn förstår jag ej,dock skulle jag inte vilja komma på idet, varför vill inte du det ? är du rädd eller ?
Publicerat Oktober 24, 200916 yr varför vill inte du det ? är du rädd eller ? dumt och störa dom som sover,vet själv hur man blir när nån väcker en,,rädd är skillnad på mot respekt... folk här uppe verkar överlag lida av björnfrossa
Publicerat Oktober 25, 200916 yr riktigt riktigt spännande får jag säga kan ju tala om nu i oktoberjakten så var några lite spak när dem fick några passa nära slaktavfallet björnen har ju kalasat sig där enda sen septemberjakten.
Publicerat Oktober 26, 200916 yr Jag var med om liten incident nu för 2-3 veckor sedan. Det började med att tjejens brorsa såg en björn en halvmil utanför byn så jag tog med mig hundarna för att se hur de reagerade på spåren. Detta var ca 1 timme efter att han hade sett björnen. Jag släppte dock lös hanen på spåren för att säkerställa att den inte stod aldeles innanför vägkanten i allt sly då jag vet att han funkar bra på björn. Därefter tog jag ungtiken och spårade en liten bit men det blev för trångt att gå där så jag avbröt efter knappt 100 m och kallade in hanen. På väg hem svängde jag in till ett grävlingsgryt varpå jag släppte ut hanen ur bilen och gick iväg till grytet (kl 23:00 ungefär= kolsvart). Vi hade spårsnö så det var därför jag ville kolla grytet om det fanns nåra utspår. Dock fanns det inga som jag kunde se i allafall så jag gick tillbaka till bilen. Nemo sprang dock förbi bilen och in i contortaplanteringen och 100 m in började det skälla. Jag var helt övertygad om att det var grävling så jag ringde grannen och bad han komma med en grytpistol för att avsluta det hela. Det tog väl ca 15 minuter innan han kom och Nemo dunkande på och skällde tätt och fint. Nar grannen kom så gick vi på ståndskallet. Det hade flyttat sig en aning (ca 20 m) så jag fick en känsla att jag borde gå och kolla spåren först innan vi gick på. Där fick man sig en tankeställare då jag snabbt konstaterade att det var björn han skällde på Vi backade ut ur planteringen och satte oss i bilen igen och lyssnade på den ljuva musiken. Efter 1 timme lyckades jag kalla in Nemo och vi åkte hem. Vi kände oss en aning underbeväpnade med en enskotts grytpistol. De var ovanligtvis laddad med 22 long och inte med 22 short ammo vid detta tillfället men det kändes i underkant även det Ståndskallet gick som närmast ca 10 meter från bilen men det var verkligen kolsvart så vi såg den inte. Vi såg dock hunden i det läget när den stod framför bilen och skällde ner i diket. Dagen efter mätte jag spåren från en framtass och den var i snitt 18 cm bred så den var hyffsad i allafall. Detta hände på en torsdag och på lördagen passerade den igenom vårat jaktområde under dagen. Det var helt klart en annorlunda grävlingsjakt i allfall