Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Tips om övningsprogram för skytte inför toppjakt

Featured Replies

Publicerat

Jag är intresserad av att utveckla min skytteteknik på längre håll anpassat

för topppjakten. Någon som har några tips? Eller är det bara att dra serie efter serie på 200 m vallen?

Jag vill bli bättre på avståndsbedömning och vindavdriftsberäkning i syfte att kunna avge bättre jaktskott. Har sett en del taktiska trådar här men det blir snabbt ganska mkt och teoretiskt. Tänkte skjuta 222 rem alt 6,5x55.

Publicerat

testa olika avstånd inte bara 100,200,300. ha gärna hög puls så du vet hur mycket den ska ner för att du ska träffa rätt.

hendriks metod att ställa sig upp efter varje skott funkar toppenbra då ser man att man måste göra likadant varje gång annars öppnar det upp något otroligt.

ligg inte för länge och vela när du ska skjuta tidspressen kan liknas lite vid känslan vid jakt men kom ihåg att varje skott räknas ändå.

att tävla tycker jag är också bra träning för jakt då det är lite likt jakten psykiskt.

vind träningen tycker jag kommer mycket automatiskt om man skjuter mycket och såklart har ett rangecard som stämmer.

Publicerat
  • Författare

Vad rekommenderar du som skjuttavla? Normas tjäder eller mer specifika riktpunkter? Normas tjäder känns heller inte riktigt i skala 1:1 när man skriver ut den på A3 papper.

Du nämner Henriks metod, finns den mer utförligt beskriven i tråden om taktiskt skytte?

testa olika avstånd inte bara 100,200,300. ha gärna hög puls så du vet hur mycket den ska ner för att du ska träffa rätt.

hendriks metod att ställa sig upp efter varje skott funkar toppenbra då ser man att man måste göra likadant varje gång annars öppnar det upp något otroligt.

ligg inte för länge och vela när du ska skjuta tidspressen kan liknas lite vid känslan vid jakt men kom ihåg att varje skott räknas ändå.

att tävla tycker jag är också bra träning för jakt då det är lite likt jakten psykiskt.

vind träningen tycker jag kommer mycket automatiskt om man skjuter mycket och såklart har ett rangecard som stämmer.

Publicerat

det spelar nog inte så stor roll på vad du skjuter på bara skotten sitter där dom ska.

jag tror att du får härligt med tips från henriks tråd men jag vet inte om just det jag skrev om finns där jag läste tråden när den lades ut och det var ju ett tag sedan.