Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Jämte som är underbar

Featured Replies

Publicerat

Jag tänkte bara berätta om mina egna erfarenheter, har hört så mycket från flera håll.

jag började med att ta med Hero till skjutbanan i maj för att vänja honom vid skott, detta fungerade utmärkt.

Det som blev lite jobbigt var att han ville jaga efter pappälgen på banan med fullt skall.

i augusti så gick vi ut utan koppel för första gången för att titta efter älg, han gick väldigt när (100-150 m) och lyckades hitta en ko o kalv som vi kunde smyga upp på (50 m) han höll dom stilla och parerade utfallen från kon utmärkt. Det klart var man rädd! När kon börjde bli alldeles för elak, så visslade jag in Hero som kom till mig. Kon o kalven började röra sig och då sprang han efter och fick till ett bra gångstånd i ca 1 km innan han slutade.

Efter det så har det blivit 2 tillfällen med stånd där han hållit kvar älgen i ca 15-20 min.

Under Sept jakten så fick vi möjligheten att gå på eftersök efter ett lite för lågt skott från en passskytt på en liten oxe. Hero kastade sig iväg efter älgen vilket resulterade i att jag föll och tappade linan. Han kom ikapp älgen efter 200 m och stånda älgen. Som tur var blev han inte skadad då linan fastnade på hygget och älgen gick iväg. När jag kom ikapp så släppte jag Hero efter älgen som han ställde och jag kunde gå på ståndet och avsluta efter 15 min.

Heros reaktion på den döda älgen var lite reserverad, han gick inte på älgen direkt utan väntade ca 5 min.

Vi tog det lungt fram till Oktober jakten. Måndagen o Tisdagen satt vi tillsammans på pass. han låg lungt och stilla tills det kom älgar förbi (350 m) men han sa inget utan vissade bara att det var något pågång.

På onsdagen så var en av dom ordinarie hundförarna sjuk och jag fick möjlighet att gå med Hero.

Vi gick ut och Hero stack direkt iväg utmed grusvägen, så jag gick efter och kom ganska snabbt inpå färska älgspår i nysnön. Hero for iväg ut på Myren så jag skyndande mig efter, han försvann in i en tätning och efter ca 10 min så var det fullt ståndskall, men han var vid parkeringen där bilen stod. Älgen stod kvar i ca 10 min innan den kom rakt ner mot myren där jag stod, tyvärr så blev det lite långt håll för att skjuta (180 m) så jag höll inne med skottet och hoppades på att passskytten skulle ta älgen. Nu vissade det sig att det inte var några passskyttar utsatta där jag skulle gå med hunden. Men man får inte bli förvånad när det gäller jakt. Hero släppte älgen efter ca 1200 m från platsen han gick över myren. när hero kom tillbaka så fortsatte vi gå upp för ett berg som var väldigt igen vuxet. När vi når toppen så blir det ståndskall bara 150-200 m från mig, jag ser en ljusning bland träden och skyndar dit, ett hygge uppenbarar sig. Nu får älgen vittring på och gör en rusning ut på hygget. Jag hinner inte tänka så mycket utan får iväg ett skott och älgen springer in i skogen. Hero ligger bara 10 meter bakom. Det blir ståndskall ca 150 m längre ner i skogen som varar i ca 3 min sen tystnar hero. jag tittar på GPS'n och ser att Hero står stilla, så jag smyger ner och finner en stolt hund med sin älg. Vi tar ur älgen och fortsätter sedan mot området där passskyttarna sitter, då får Hero upp Ko o Kalv som tyvärr går över på grannmarken, han håller ett gångstånd i ca 25 min (1,8 km) innan han släpper dom vid ån.

Vilken dag!

torsdagen började även den med ett ståndskall som varade i ca 20 min innan älgarna valde att bada över en annan å.

Vi fortsatte att gå och kom på nya spår som även dom gått över ån, han stannade och tittade på mig. När jag sa vart tog älgen vägen så slängde han sig ut i ån och simmade över. Därefter så följde ett ståndskall som varade i 2 timmar. tyvärr så kunde jag själv inte ta mig över ån utan stod på felsida med en fantastiskt arbetaden Jämte som precis blivit ett år. Allt hände bara 150 meter från mig enligt GPS'n. Tyvärr fick jag inget avslut, men ett besked att min hund Hero har mycket bra egenskaper.

Fredagen fick han vila.

Jag har hela tiden blivit varnad att inte börja jaga för hårt o för tidigt.

Men med denna start så blir det svårt att inte vilja fortsätta under hösten/vintern.

post-4439-1255898760_thumb.jpg

Publicerat

låter ju som att du jagar tamälgar i ett hägn :rolleyes:

Publicerat
  • Författare
låter ju som att du jagar tamälgar i ett hägn :)

inte så långt från sanningen i år.vi har inte haft så mycket med älg sedan mitten av 80 talet.

vi jagar på 3900 hektar och har en tilldelning på 36 älgar i Hassela.

Publicerat

Vi har 4500ha och 12 vuxna på licensen. Kunde skjuta betydligt fler då det finns brutalt med älg men inte fan står dom still inte.. Dom kutar som harar kring skogen för alla hundarna. Du verkar som sagt ha tama älgar :)

Kul att det går bra för unghunden.. Verkar vara "ett ämne" det där :D

Publicerat

Grattis till en bra hund! Kanske beror på hunden att älgarna står :):D

Publicerat

Kul att det går bra för unghunden :) alltid roligt när poletten trillar ner...

Publicerat
inte så långt från sanningen i år.vi har inte haft så mycket med älg sedan mitten av 80 talet.

vi jagar på 3900 hektar och har en tilldelning på 36 älgar i Hassela.

men dra mig nånstans! Där skulle jag också vilja jaga ;) Hur ä söket på unghunden? När det finns så pass mkt älg så blir det väl inte så mkt sökande? Vi jagar skygga fjällälgar på ca7000Ha och har en tilldelning på 8 vuxna <_<

Publicerat

Grattis till en bra start Anders

Vad har du för stam på din blivande stjärna ?

// JägarNNNNNN

Publicerat
  • Författare

B) Tack för alla komplimanger. jag är överlycklig för vad Hero hittills lyckats med, hoppas bara det fortsätter.

Stammtavla för Jämtesjöns Hero av Lizzen

Fader Rambo 2006

Moder Ryvikens Edit 2002

Farfar Dino (such sjch nuch)

Farmor Härkilas Zeppie

Morfar Ringkallens Ampere (sjch)

mormor Ryvikens Jakita (norduch, nordjch, intuch)

post-4439-1256238975_thumb.jpg