Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Lysande tillvaro

Featured Replies

Publicerat

Jag har under flera säsonger noterat ett evigt problem, särkilt under kvällsjakter då jag släppt en pil bom eller träff är det samma visa varje gång - HITTA PILEN I GRÄS O BUSKAR!!

För oss bågjägare vet vi att det är det första vi vill hitta, för att få vårat träffkvitto, även om vi ser djur/träff så vill man ha denna kvittens på vilken typ av träff man har.

Pilen som vi vet har en nedrans förmåga att förs vinna och speciellt när det är mörkt och man letar länge med blandade resultat. Så när jag för ett tag sedan såg detta med lysande nockar, på Youtube faktiskt blev jag intresserad av detta ”nya” koncept. Jag noterade snart att det finns lite olika varianter av dessa men jag fastnade för Lumenocs av några enkla skäl.

1. Enkel konstruktion

2. Billiga

Lumenoc ökar din pil vikt med ca 20 grains, detta är inget problem under 30 meter, pilen beter sig precis som de med vanliga nockar, jag har inte testat på långa håll, mest för att jag inte skjuter på så långa håll ändå.

Nocken aktiveras av kraften från strängen, man apterar nocken med att dra ut den ur skaftet ett par

millimeter, när sen strängen skjuter på trycks nocken in i skaftet och 2 små kontaktbläck ( +/-) får då kontakt med skaftet och sluter kontakten och nocken lyser(gäller ej träskaft).

Andra tillverkare har t.ex. en magnet kontakt i nocken som måste passera en magnet på stocken, fungerar lite si och så av vad jag läst. G5 har en annan lösning med en (troligen) kvicksilver brytare eller likande, dessa ska funka bra dock är de dubbelt så dyra som Lumenocs. Man kan göra egna med och detta finns bra beskrivet på YouTube.

En annan bra sak med lysande nockar är att man ser bra hur pilen flyger samt vart man träffar, dock inte på riktigt korta håll ( 5 meter ) då allt går för fort, personligen är det inte träffen jag behöver se utan just att lokalisera pilen är för mig ”number one”. Om pilen följer med djuret hjälper även nocken dig att se på långa håll i mörker vart pil/djur ligger! Du sparar många minuter eller rent av timmar på att inte behöva leta med ljus o lykta!

Nu till det jag finner lite av ett aber med dessa…

Passform, Lumenocs kommer i ett paket där man kan klippa ut små pappersremsor (shims) som ska hjälpa med passformen i skaftet, för som för mig så sitter de lite löst utan dessa remsor, fast med dem lite för tight, det blir problem att stänga av dem, ett litet onödigt pyssel bara, använder jag dem utan dessa shims så händer det att hela nocken sitter kvar på strängen då jag drar bort pilen.

Sen är de känsliga för att vridas, så det gäller att trycka in nocken i skaftet rakt och rätt direkt, för om du vrider nocken för mycket skadas kontaktdonen och nocken funkar sådeles inte.

Ett annat problem är att man lätt aktiverar nocken när pilen sitter i bågkogret, man stöter i dem när man lägger bågen i bilen t.ex. å så ligger de o lyser upp batterierna, jag har även gått/smugit runt med bågen med lysande nockar i kogret, irriterande då det nöter på batterier som är svåra att hitta!

Men allt detta till trots, jag gillar dem och kommer att fortsätta använda dem när jag jagar!

Publicerat

Synd att det inte går att använda självlysande färg på pilarna. Det skrämmer ju viltet? Skulle vara då på baksidan av nocken men det skulle nog lysa för lite. Reflexfärg på skaften som reagerar inför ficklampa?

Det bästa vore nog att pilarna skickade ut en signal så man kan spåra med GPS eller liknande.

(Nu blir jag väl idiotförklarad) <_<

Publicerat

Jag kör med lasernockar som aktiveras av magnet.

Jag har aldrig haft problem med att dom inte aktiveras.

Dom börjar aldrig lysa helt plötsligt förutom när jag sätter dom i fjädermaskinen iom att den har magneter på sig.

Sen köper man ju dom efter vilket skaft man har vilket gör att dom passar perfekt.

Så jag skulle aldrig byta till några andra för jag är kanon nöjd med dem.

Mvh