Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Skador under trafikeftersök.

Featured Replies

Publicerat

Har ju fått jycke skadad under ett eftersök o det jaktlaget va så pass trevliga att de pröjsar självrisken.

Jag tyckte jag kunde stå för, iallfall en del själv med det va inte förhandlingsbart :rolleyes:

Så kom jag o tänka på alla trafikeftersök.

Där förutom viltet kan ställa till det så har vi ökad risk för att hunden hamnar under någon bil.

Ersättning för uppdragen ska ju betalas ut framöver.

Min fundering ligger kring ev skador, vem står för självrisken?

Är det något man jobbar på eller är det upp till hundägaren o pröjsa ev skador o självrisker, även framöver?

Har inte haft några större skador innan, förutom en påkörd o död hund men då blir det ju ingen självrisk, iallfall inte den gången.

Så jag har ingen direkt erfarenhet av sånt här i samband med trafikeftersök.

Publicerat
  • Författare

Svarar mig själ lite..

Fått info via mail att Agria har en trafikeftersöks tillägg för de som av SJF är utsedda ekipage.

Där finns ingen självrisk o vetrinärvården är på 50000:- tror jag de va.

Är ju kanonbra men jag har Svelnad på Plotten, hon räknas som blandras av SKK o Agria försäkrar inte för mer än 6000 i liv när det är blandras, dumt när plottar ligger på valppriser på 12000 o uppåt...

Sveland gick det bättre hos.

Tycker nog att SJF och NVR ska jobba för att alla försäkringsbolag tar bort självrisken vid trafikeftersök.

Alternativt att någon går in o tar kostnaden ialllafall självrisken vid ev skador i samband med trafikeftersöken.

Publicerat

Din hund behöver inte vara försäkrad hos Agria, eller försäkrad alls för den delen, för att få ut "vår" trafikeftersöksersättning. Är din hund försäkrad så går vår försäkring in och täcker överskjutande belopp. Så hade nu din hund blivit skadad under trafikeftersök hade du fått i alla fall en liten slant...

Det är alltså SJF som har denna försäkring, att vi sedan valt Agria som partner spelar ingen roll. Du är försäkrad hos oss, oavsett hur du sedan valt att försäkra din hund privat.

Publicerat
  • Författare

Tack för infon!

Nu klarade det en hel del ;)

Publicerat
Din hund behöver inte vara försäkrad hos Agria, eller försäkrad alls för den delen, för att få ut "vår" trafikeftersöksersättning. Är din hund försäkrad så går vår försäkring in och täcker överskjutande belopp. Så hade nu din hund blivit skadad under trafikeftersök hade du fått i alla fall en liten slant...

Det är alltså SJF som har denna försäkring, att vi sedan valt Agria som partner spelar ingen roll. Du är försäkrad hos oss, oavsett hur du sedan valt att försäkra din hund privat.

En följdfråga måste hunden vara godkänd som eftersökshund inom kretsen, eller vad gäller?

Publicerat
  • Författare

Jo, vad som krävs för o få ut ersättning e ju bra o veta.

Antar tex att medklemskap i SJF behövs?

Publicerat

Helt riktigt, medlemsskap krävs då detta är knutet till våra andra försäkringar som rovdjursförsäkring, jaktlagsförsäkring mm.

Vidare krävs att man ingår i eftersöksorganisationen. Eftersom vi är ganska olika organiserade över landet så har vi inte blandat in några godkännanden eller annat. Har man bara ett händelsenummer från polisen så får man ut kosingen.

Nu löser sig detta bättre efter nyår då vi tillsammans med Polisen och Vägverket bygger upp en databas med register och kartor mm. Jag skulle tro att vi efter en övergångsperiod endast betalar ut till de som finns i registret. Givetvis krävs då någon form av godkännande av den som ansvarar för registret, lokalt eller regionalt.

Så sammantaget så behöver man 3 uppgifter när manringer till Agria och anmäler en skadad / dödad hund:

- polisens händelsenummer

- medlemsnummer i SJF

- hundens regnummer

För det fall du råkade ut för NS så skulle du tipsa jaktlaget om vår jaktlagsförsäkring för hundar. Jag tycker själv den är rätt finurlig om man emellanåt bjuder in hundförare...

Publicerat
  • Författare
För det fall du råkade ut för NS så skulle du tipsa jaktlaget om vår jaktlagsförsäkring för hundar. Jag tycker själv den är rätt finurlig om man emellanåt bjuder in hundförare...

Följdfråga igen..

Försäkringen för jaktlag o hundar är det något jaktlaget tecknar hos Agria eller ingår det i medlemsavgiften eller nått?

Publicerat

Jag är inte helt säker på alla detaljer i den försäkringen men i grunden är det jaktlaget som tar en (subventionerad) försäkring hos Agria för alla hundar som jagar med dem under ett år. Dvs oavsett om de bjuder in en apportör, drever eller vildsvinsvovve så är hunden gott försäkrad.

Personligen har jag faktiskt valt bort jaktlag vid ett par tillfällen i höst till förmån för jaktlag som har en dylik försäkring. Sånt måste premieras...

Vi har rätt många samtal varje år från förtvivlade hundägare som inte får hjälp från jaktlaget där de fått hunden skadad och en sprättning eller dylikt blir lätt väldigt dyr...

Användare som läser detta 0

• Inga registrerade användare tittar på detta sida.

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.