Publicerat Oktober 20, 200916 yr Hustrun ska införskaffa ny kamera till jobbet och jag använder ju kamera en hel del tidvis för samma arbetsgivare så jag tar mej friheten att grotta lite i detta med Det som ska ersättas är en Nikon D50 som jag bara älskar typ, galet enkel kamera som tar bra bilder typ. När jag gick in och kollade runt lite på Nikon.se samt Dustin så vart man ju bara förvirrad. Jösses vad mycket utlänska det var.. Kollade lite på D90 men där fanns en filmfunktion som kändes lite löjlig, kan det verkligen vara något att ha? Har ju redan en bra videokamera så jag tycker nog att en vettig systemkamera som bara tar stillbilder är bättre.. Det som vore guld är en Nikon med reptilsnabb autofokus så kan kan plåta fåglar i luften snabbt bara man träffar dem med sökaren så att säga. Den vi har nu är lite väl slö där, motorn tar en ngn sekund eller vad det är på sig och går man ur målet någon gång under den tiden så bye bye skärpa.. Men vilka modeller som är vettigast har jag fan ingen aning om! Någon som använder Nikon och har bra koll på just deras modeller? Canon mfl är inte ett alternativ öht. Sen priset, såg att det fanns kameror för typ 15.000 och en god bit över det och det är inte aktuellt. Fanns dock en hel radda kameror för runt 11.000 och nedåt och smärtgränsen ligger väl där någonstans eller något. Tankar någon? Mvh!
Publicerat Oktober 20, 200916 yr Polaren har en D90 och är supernöjd. Kvalitets mässigt tar D90 lika bra bilder som min D300 med samma objektiv. Däremot är D300 något snabbare och har mer finesser och med tanke på att du vill fånga fåglar i flykt så, ja D300n då. D300 tar 6 bilder i sekunden utan batterigrepp, med greppet tar den 8 bilderi sekunden Kolla in www.fotosidan.se och på deras recentioner när det gäller de olika modellerna. Länk, http://www.fotosidan.se/reviews/listcat.htm?ID=76
Publicerat Oktober 20, 200916 yr D90 är ett klockrent kamerahus! Dock var grundoptiken inte så mycket att hurra för men det går ju att köpa till KÖP!
Publicerat Oktober 20, 200916 yr Författare Snackat med M nu, hon hade visst detta redan klart för sig.. Lyckligtvis så ska det bli en D90! Rimligen så borde de objektiv som vi har passa, Nikons egna 55-200 och sen ett litet vanligt.. Mvh!
Publicerat Oktober 20, 200916 yr har haft Nikon D50 D70 D70s D200 D300 D300 spöar alla andra, men kostar där efter, D200 var kalas, vattenskyddad (stänksäker) min nästa kamera blir en D3 eller D3x beroende hur mycket min trisslott ger Andreas
Publicerat Oktober 20, 200916 yr Sitter med ett D90 hus och är SUPERNÖJD. Snabb (dyr) optik kommer man aldrig undan om man vill kunna ta actionbilder i annat är fullt dagsljus, autofocusen på D90 är mycket snabb och säker så Ni kommer att bli nöjda. Vill skjuta in ett litet tips köp en 50/1,8D glugg för riktigt snabba och ruskigt skarpa foton, kostar bara 1600kr !! //Niclas
Publicerat Oktober 23, 200916 yr Har en D70s privar och en D90 i tjänsten. Är nöjd med båda men D90´n är flera strån vassare. Filmfunktionen har jag inte använt, men vad jag förstår så skall den vara riktigt bra. T.ex. är reklamfilmen för kameran filmad med just en D90.... När jag köpte in D90-n till jobbet så valde jag att ta ett av de dyrare paketerbjudandena för att komma åt en bättre grundoptik. Det var rätt tänkt känner jag så här i efterhand. Annars är min favoritoptik min snart 20 år gamla trotjänare Nikon 80-200/2,8 ED. Tung, långsam motor men ger knivskarpa och briljanta bilder.
Publicerat Oktober 23, 200916 yr Författare Vågar inte ens börja fundera på detta med objektiv, är en på tok för snårig djungel för mitt kunnande..alltså måste det 80-200 objektiv som vi har passa vilket jag tror att det gör. Sen om det är ett bra eller dåligt objektiv vet jag inte, det är en Nikonglugg så helt kass kan det inte vara. Mvh!
Publicerat Oktober 23, 200916 yr Vågar inte ens börja fundera på detta med objektiv, är en på tok för snårig djungel för mitt kunnande..alltså måste det 80-200 objektiv som vi har passa vilket jag tror att det gör.Sen om det är ett bra eller dåligt objektiv vet jag inte, det är en Nikonglugg så helt kass kan det inte vara. Mvh! Visst finns det mindre bra Nikkor gluggar men överlag är de bra. Bästa Nikkor gluggen jag haft var AF180/2,8ED, någelunda smidig och riktigt skarp. Annars var Zeissoptiken till min gamla Contax överlag skarpare. Just nu har jag en Tokina Pro 80-200/2,8atx vilken funkar bra, speciellt med tanke på att den kostade 1700:-
Publicerat November 3, 200916 yr Har en D90. Är grymt nöjd och gör mycket reklamjobb med den. Men enligt uppgift ska Nikon släppa en ny kamera under december med en helt ny videokamerafunktion inbakad. Ska tydligen vara något utöver det vanliga. Någon som hört något om detta? Fördelen om man hittar en lösning där både stillbild och rörligt funkar bra, är ju bland annat möjligheten att byta objektiven lite enklare och billigare är på rena videokameror.
Publicerat November 3, 200916 yr Jag inser nu att jag är hopplöst ute. Jag har en Canon EOS 300D som jag är fantastiskt nöjd med. Men det är rena stenåldern. Frågan är om det överhuvudtaget finns någon kamera som påminner om den fortfarande. Finns här någon Canonfantast?
Publicerat November 3, 200916 yr Just nu har jag en Tokina Pro 80-200/2,8atx vilken funkar bra, speciellt med tanke på att den kostade 1700:- Har också haft ett par helt OK tokina-gluggar. Den enda jag har kvar är en 300/2,8 med nikonfattning. Dunderbra men fasen så klumpig....
Publicerat November 3, 200916 yr Jag inser nu att jag är hopplöst ute. Jag har en Canon EOS 300D som jag är fantastiskt nöjd med. Men det är rena stenåldern. Frågan är om det överhuvudtaget finns någon kamera som påminner om den fortfarande. Finns här någon Canonfantast? Här finns en TIDIGARE Canonfantast, helt såld på Nikon sedan jag köpte en Nikon D90!! Skillnaden var större än vad jag kunnat drömma om, butte från Canon 20d. //Niclas Lundin
Publicerat November 3, 200916 yr Det låter som att ni andra var smartare än mig.. Jag köpte en Pentax K10D, för den tog bättre bilder än motsvarande Nikon eller Canon för samma pengar. Dock får man ju vad man betalar för, och i det här fallet betalade jag inte särskilt mycket för autofokusdelen, vilket leder till att man får stå där i flera sekunder och vänta på att kameran ska fokusera
Publicerat November 3, 200916 yr Kör med en gammal D100, jätte nöjd med den, fast endel saker gillar jag inte speciellt då att den väsnas så förbannat, omöjligt att plåta tex rådjur på nära håll. sen är bilddisplayen för liten, vad jag vet så har de nyare Nikon kamerorna större bilddisplay idag.