Publicerat Oktober 21, 200916 yr Jag har gjort alla tester och mitt papperstest river lite till vänster. Dock skjuter jag bra centershot. Satt och funderade i går och såg att mina höga blazer vanes antagligen tar i kabeln så som jag har mina fenor nu. Kan man bara vrida nocken så att fenorna går fria ? Eller, kommer pilen att börja rotera så fort att fenorna vrider in i strängen i alla fall ? Kan det vara ett problem. Hinner pilen lämna bågen innan den börjar rotera. Skall man byta kabelsläde, kabelgard eller hela skiten ?
Publicerat Oktober 21, 200916 yr Jag har gjort alla tester och mitt papperstest river lite till vänster. Dock skjuter jag bra centershot. Satt och funderade i går och såg att mina höga blazer vanes antagligen tar i kabeln så som jag har mina fenor nu. Kan man bara vrida nocken så att fenorna går fria ? Eller, kommer pilen att börja rotera så fort att fenorna vrider in i strängen i alla fall ? Kan det vara ett problem. Hinner pilen lämna bågen innan den börjar rotera. Skall man byta kabelsläde, kabelgard eller hela skiten ? Du kan vrida nockarna så att fenorna har frigång från kablarna. Om man studerar pilens flykt i slowmotion filmer så ser man att den rotationen som pilen gör börjar först när pilen lämnat bågen med god marginal. Du behöver inte byta några delar så länge du kan få frigång för fenorna. Vilken pilhylla har du? Ta en titt här så ser du att rotationen inte börjar förrän pilen lämnat bågen. http://www.youtube.com/watch?v=xfVonIjirG8
Publicerat Oktober 21, 200916 yr Författare Whiskerbiscuiten, fortfarande. Marginalen till mina fenor är i alla fall hårfin. Jag har inte mycket att spela på. Antingen tar den i kabeln eller i metalldelen av hyllan som håller borstringen. Har varit ute och skjutit nu på förmiddagen och tror att jag fått till det. Sedan tror jag egentligen att jag borde byta borsten. Drar jag pilen långsamt genom stråna och ett borst ligger minsta fel så viker sig fenan. Antingen spelar det ingen roll i full fart eller så är whiskerbiscuiten bara helt fel. Jag kommer att byta hylla men har inte hunnit beställa den där G5'an eller om det blir QAD'n än. Föresten, mekaniken i en fallhylla borde ju påverkas efter ett antal tusen skott. Hur länge åller en fallhylla ? (Svar: ända tills man siktar på den där guldbocken !) Borde G5'an som innehåller färre delar vara säkrare i längden ?
Publicerat Oktober 22, 200916 yr Whiskerbiscuiten, fortfarande. Marginalen till mina fenor är i alla fall hårfin. Jag har inte mycket att spela på. Antingen tar den i kabeln eller i metalldelen av hyllan som håller borstringen. Har varit ute och skjutit nu på förmiddagen och tror att jag fått till det. Sedan tror jag egentligen att jag borde byta borsten. Drar jag pilen långsamt genom stråna och ett borst ligger minsta fel så viker sig fenan. Antingen spelar det ingen roll i full fart eller så är whiskerbiscuiten bara helt fel. Jag kommer att byta hylla men har inte hunnit beställa den där G5'an eller om det blir QAD'n än. Föresten, mekaniken i en fallhylla borde ju påverkas efter ett antal tusen skott. Hur länge åller en fallhylla ? (Svar: ända tills man siktar på den där guldbocken !) Borde G5'an som innehåller färre delar vara säkrare i längden ? Jag har G5 an, funkar bra och är lätt att justera, dock kommer det kännas ovant att pilen inte "sitter fast" men man vänjer sig, finns andra fallhyllor där pilen dock sitter fast Ripcord är väl en tror jag. Du borde se på fenorna om du har islag i metallen tex
Publicerat Oktober 22, 200916 yr Whiskerbiscuiten, fortfarande. Marginalen till mina fenor är i alla fall hårfin. Jag har inte mycket att spela på. Antingen tar den i kabeln eller i metalldelen av hyllan som håller borstringen. Har varit ute och skjutit nu på förmiddagen och tror att jag fått till det. Sedan tror jag egentligen att jag borde byta borsten. Drar jag pilen långsamt genom stråna och ett borst ligger minsta fel så viker sig fenan. Antingen spelar det ingen roll i full fart eller så är whiskerbiscuiten bara helt fel. Jag kommer att byta hylla men har inte hunnit beställa den där G5'an eller om det blir QAD'n än. Föresten, mekaniken i en fallhylla borde ju påverkas efter ett antal tusen skott. Hur länge åller en fallhylla ? (Svar: ända tills man siktar på den där guldbocken !) Borde G5'an som innehåller färre delar vara säkrare i längden ? Skaffa lite läppstift och kladda på metallen så ser du direkt om det blir islag. Läppstiftet färgar ju av sig om det förekommer nån kontakt. Jag har bytt bort min whisker mest för att den sliter på fenorna. Men det var inga problem med precisionen. Jag sköt ju internetcupen med den och där gick det hyfsat bra. Tror att jag kommer att öka min precision en aning med ripcord fallhyllan. Personligen kan jag rekommendera ripcord. Funkar alldeles utmärkt. Jag har skjutit ca 1200 pilar genom min ripcord och kan inte se några tecken på slitage än. Tror nog att du har mer bekymmer med att sträng eller kabel går av innan du får bekymmer med din fallhylla.
Publicerat Oktober 22, 200916 yr Skaffa lite läppstift och kladda på metallen så ser du direkt om det blir islag. Läppstiftet färgar ju av sig om det förekommer nån kontakt. Ahaaa...det förklarar läppstiftet i din båglåda...jag vart lite orolig där ett tag.. Men vad har du mascaran till som låg bredvid... ?
Publicerat Oktober 23, 200916 yr Ahaaa...det förklarar läppstiftet i din båglåda...jag vart lite orolig där ett tag.. Men vad har du mascaran till som låg bredvid... ? Den använder jag för att kamouflera LÄPPSTIFTET!