Hoppa till innehåll

Den stora dagen!


Roger_P

Recommended Posts

Ok, jag har haft detta lasersikte på mitt skrivbord i ett bra tag nu, ville inte börja byta och

fixa mitt i jaktsäsogen, men nu gav jag vika för det innre trycket, måste bara testa tänker jag!!

Montering och justering gick enkelt, men jag måste ändra lite i skjutformen noterade jag, mun märke

funkar inte nu och jag kan ankra mer bekvämt känns det som, jag litar på mig och sikte upp till 20-22 meter

så sänker mitt jaktavstånd med några meter tills jag fått öva lite mera, men det känns helt rätt för mig

och tror jag kommer att gilla detta.

Lasern är en grön sådan (ej förbjudet här på Åland) och punkten syns i dagsljus på ca 500 meter

men den hoppar o far ganska bra <_<

Är det lite disigt som det var just nu, känns det lite som Stjärnornas Krig!! ( May the force be with you Jedi)

Bifogar ett par bilder

post-2338-1256125844_thumb.jpg

post-2338-1256125885_thumb.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

sitter inte siktet ivägen när man håller upp bågen för att skjuta?

jag bara frågar:

förlorar man inte lite av känslan med att med peksikte skjuta på vilt? själva siktandet avskaffas väl lite eller?

/Kalle

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

sitter inte siktet ivägen när man håller upp bågen för att skjuta?

jag bara frågar:

förlorar man inte lite av känslan med att med peksikte skjuta på vilt? själva siktandet avskaffas väl lite eller?

/Kalle

Hej

Nej jag ser över tuben, den är bara lite i förgrunden så att säga, jo sikta och ankra måste man som vanligt

om siktkänslan försvinner ? vet inte måste använda det ett tag först, detta är en test för att se om det funkar

som jag hoppas, kan alltid gå till baka till min rödpunkt om jag vill.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

<_< fråga!!

såg du hade en tryck knapp på handtaget! när du trycker in den påverkar det då inte bågen??? eller e de en on/off knapp???

MVh

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

<_< fråga!!

såg du hade en tryck knapp på handtaget! när du trycker in den påverkar det då inte bågen??? eller e de en on/off knapp???

MVh

Det är en tryckknapp, borde ligga inne i greppet, men slad jäkeln e lite för kort, nu kan jag aktivera lasern

med ringfingret utan att torqua bågen, brytaren är väldigt lätt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej

Nej jag ser över tuben, den är bara lite i förgrunden så att säga, jo sikta och ankra måste man som vanligt

om siktkänslan försvinner ? vet inte måste använda det ett tag först, detta är en test för att se om det funkar

som jag hoppas, kan alltid gå till baka till min rödpunkt om jag vill.

ok, så det är inte att jämföra med vapenmontage då det blir point and shoot så att säga. det måste hjälpa till om det är dåligt med ljus typ i skogen.

kanske en känslig fråga:

- hur känns det moralsikt att ha det monterat? ni har ju lagen på er sida så jag kan ju bara fråga dig egentligen när det gäller jakt. tror du att det blir för bra eller bara ett perfekt hjälpmedel till säkrare skott?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det är en tryckknapp, borde ligga inne i greppet, men slad jäkeln e lite för kort, nu kan jag aktivera lasern

med ringfingret utan att torqua bågen, brytaren är väldigt lätt.

ok!.. då e ja med!... <_<

Mvh

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

ok, så det är inte att jämföra med vapenmontage då det blir point and shoot så att säga. det måste hjälpa till om det är dåligt med ljus typ i skogen.

kanske en känslig fråga:

- hur känns det moralsikt att ha det monterat? ni har ju lagen på er sida så jag kan ju bara fråga dig egentligen när det gäller jakt. tror du att det blir för bra eller bara ett perfekt hjälpmedel till säkrare skott?

Nej Point and shoot funkar inte med båge, oavsett sikte, för många andra faktorer som spelar in.

Om det gör mig till en säkrare skytt/jägare (särkillt i dåligt ljus) anser jag det är helt ok

sen är det väl så att generellt är man skeptikt till saker som bryter mot traditioner antar jag, men känner

inte att det skulle vara något moraliskt problem.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

* UPPDATERING*

Ok, mitt äventyr som Jedi varade inte så länge som jag hade hoppats, efter några dagars

skjutande (övning) märker jag att 1-2 pilar i nästan varje 6 pils serie blir "ströpilar" dvs

de har en tendens att hammna 2-3 dm åt höger eller vänster. Jag tror nu inte att detta är

siktets fel, utan naturligtvis är det skytten som inte behärskar tekniken, kanske med mera övning

hade det blivigt bra, men jag ska jaga mera i år så det finns det inte tid till.

Nu har jag återgått till basic, dvs fibersikte med peep (utan slang) samt munmärke (hängslen och bälte)

nu lirar allt bra igen och grupperna delar sig inte, så nu känns det tryggt att jaga igen.

dock noterade jag att bågen lät ovanligt mycket, och naturligtvis hittar jag lösa skruvar i modulerna

varav en saknas, inte bra!! det är ofta jag märkt detta på bowtechen nu, något som jag aldrig haft bekymmer

med på mina Hoyt bågar, så till nästa år blir det nog en Hoyt igen, i väntan på att Bowtech förbättrar sin konstruktion

på en annars så suverän båge.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

* UPPDATERING*

Ok, mitt äventyr som Jedi varade inte så länge som jag hade hoppats, efter några dagars

skjutande (övning) märker jag att 1-2 pilar i nästan varje 6 pils serie blir "ströpilar" dvs

de har en tendens att hammna 2-3 dm åt höger eller vänster. Jag tror nu inte att detta är

siktets fel, utan naturligtvis är det skytten som inte behärskar tekniken, kanske med mera övning

hade det blivigt bra, men jag ska jaga mera i år så det finns det inte tid till.

Nu har jag återgått till basic, dvs fibersikte med peep (utan slang) samt munmärke (hängslen och bälte)

nu lirar allt bra igen och grupperna delar sig inte, så nu känns det tryggt att jaga igen.

dock noterade jag att bågen lät ovanligt mycket, och naturligtvis hittar jag lösa skruvar i modulerna

varav en saknas, inte bra!! det är ofta jag märkt detta på bowtechen nu, något som jag aldrig haft bekymmer

med på mina Hoyt bågar, så till nästa år blir det nog en Hoyt igen, i väntan på att Bowtech förbättrar sin konstruktion

på en annars så suverän båge.

Jag kollar skruvarna på modulerna (Guardian) ibland men har inte märkt att de lossnar. Dock så var de som satt väl korta (och 2 fattades) då jag köpte den) Jag har kompletterat dem med 2 som är längre. Det finns ju gängsäkring för bult (clasohlson).

Ok. så man får hålla ett öga på dem alltså.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

ett varningens ord bara om locktight det finns flera olika varianter allt i från lättare låsning om man behöver skruva lös skruven igen till rejäl låsning så du kommer få borra ur skruven så var noga på vad du väljer

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag kollar skruvarna på modulerna (Guardian) ibland men har inte märkt att de lossnar. Dock så var de som satt väl korta (och 2 fattades) då jag köpte den) Jag har kompletterat dem med 2 som är längre. Det finns ju gängsäkring för bult (clasohlson).

Ok. så man får hålla ett öga på dem alltså.

Jo visst kan man anv blå locktight, men tycker inte man ska behöva det, då jag aldrig behövt det på

andra bågar, lite av princip skäl altså :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jo visst kan man anv blå locktight, men tycker inte man ska behöva det, då jag aldrig behövt det på

andra bågar, lite av princip skäl altså :)

Skaffa dig en Hoyt, jag har en!

Inte utav princip skäl. Bara ren kärlek.

Tack för senast!

;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Skaffa dig en Hoyt, jag har en!

Inte utav princip skäl. Bara ren kärlek.

Tack för senast!

;)

Jupp har altid haft Hoytar tidigare, får se vad som vankas till nästa år!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...