Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Kikarfältskytte Kungsängen 24/10 Figurskjutning

Featured Replies

Publicerat

Jaha, nu är det inte många dagar kvar till årets förmodligen hittils största startfält av kikarfältskyttar i 08 län.. Dvs. Figurskjutning på Stålbodas A-bana, i Kungsängen!

Vart: Kungsängen, Stålbodas A-bana

När: Nu på lördag 24/10 samling kl. 09.00

Hur: Ta med 20 kronor, bössa, 33 skott, ballistisk tabell som funkar mellan 300-600 meter och gärna benstöd, ryggsäck el liknande som skjutstöd (alla skott skjuts liggande). Tabell kan man enkelt göra här, om man vet vilken mynningshastighet man har på sin laddning och vilken BC kulan har; http://www.jbmballistics.com/~jbm/cgi-bin/...aj_simp-5.0.cgi

Varför: Därför att kikarfältskytte är jätteskojs! Samt att man denna gång även bjuds möjlighet att skriva upp för gevärsskyttekortet, vilket är en förutsättning för att få tävla på fältskjutningarna inom Stockholm med flera län

Karta:

http://maps.google.com/maps?f=q&source...mp;t=h&z=16

Koordinater:

Lat: N 59º 31.983'

Long: E 017º 44.108'

Vägbeskrivning från E18 i höjd med Kungsängen (norr/södergående):

1. Ta avfart 150 mot Tibble/Brunna (Skyltat Livgardet).

2. Kör in på Granhammarsvägen

3. Åk igenom rondellen

4. Sväng vänster vid Västra Rydsvägen

5. Kör ca. 1,3 km och sväng vänster vid skyltning mot Stålboda, följ vägen fram till A-banan.

IMG_0462.jpg

Tips! Till de som är intresserade av kikarfältskytte men inte känner att ni har utrustning eller av annan anledning inte har lust att skjuta nu på lördag så kan jag ändå varmt rekommendera att ni ändå tar er ut till Kungsängen kl. 09.00 för att titta på och snacka skit, det är ett ypperligt tillfälle för att studera då alla stationer ligger på samma ställe utan en massa transporter etc! Totalt så räknar vi med att ett 10-20-kikarskyttar kommer att ställa upp nu till helgen med allsköns blandning av jakt och långhållsbössor!

Publicerat

Har tyvärr inte möjlighet att komma men skulle det funka med den vanliga jaktstudsaren?

Publicerat
Har tyvärr inte möjlighet att komma men skulle det funka med den vanliga jaktstudsaren?

ja helt klart.

Publicerat
[klipp]blablablabla [/klipp]

Tips! Till de som är intresserade av kikarfältskytte men inte känner att ni har utrustning eller av annan anledning inte har lust att skjuta nu på lördag så kan jag ändå varmt rekommendera att ni ändå tar er ut till Kungsängen kl. 09.00 för att titta på och snacka skit, det är ett ypperligt tillfälle för att studera då alla stationer ligger på samma ställe utan en massa transporter etc! Totalt så räknar vi med att ett 10-20-kikarskyttar kommer att ställa upp nu till helgen med allsköns blandning av jakt och långhållsbössor!

hörrödu prozackillen... <_<

Det är ju mitt under rådande jaktsäsong... det finns ju inte tiiid till det där nu men hojta när det är dags för nästa skjutövning... svarar jag inte här så kan du ju prova på telefon... jag har kvar samma nr.

Publicerat

Rapport från dagen?

Publicerat

Rapport,

vi hade trevligt, den bästa kikarskytten mr Cazorp himself med 30/30 och 27/30 i poängmålet fick trots allt se sig slagen av den bästa STR skytten,

vi var ett gäng som skrev gevärsskyttekortet, alla blev godkända.

Förhållandena på banan var fina, ingen vind och ett lätt, dis, hög luftfuktighet.

För egen del var jag 27/30 och 24/30 där jag tappade tre precis nedom kanten på 600 målet,

Stlboda041l.jpg

Ergo och lördagens kikarklass vinnare på samma bild, det är jag som har de tydliga snowboardåkartendenserna..

Mina resultat

IMAGE_936.jpg

Jag hade glömt min dropchart hemma och det var inte så bra gjort, slarvigt helt klart.

Utöver det måste jag säga att det här verkar kunna bli något,

Vi var 13 startande kikarklassskyttar.

/Christian

Publicerat
  • Författare

Uj, ber om ursäkt - får inga notifieringar om nya svar, så jag har missat att hålla koll i tråden :wacko:

Vi var tre som sköt fullt, och precis som Christian nämner så får vi som regel stryk av någon duktig diopterskytt, de är överjävliga helt enkelt, trots att de skjuter knästående på vissa stationer :unsure:

Litet klipp på XA-klassen (skjuttid 50 sekunder) från 400 m mot ett L2-mål;

Stlboda004l.jpg

Stlboda006l.jpg

Stlboda013l.jpg

Stlboda018l.jpg

Stlboda020l.jpg

Stlboda027l.jpg

Stlboda033l.jpg

Stlboda041l.jpg

Stlboda042l.jpg

Stlboda046l.jpg

För er som är nyfikna men inte kunde följa med så kommer det en ny chans nu den 7/11, då är det dags för Figurskjutning nr 8, lägger upp en ny tråd om detta! :wacko:

Publicerat

Mattias- en liten fråga, är det J Boklöv som ligger brevid JET där?

Jag har roddat så att jag kan komma loss.

/Christian

Publicerat
  • Författare
Mattias- en liten fråga, är det J Boklöv som ligger brevid JET där?

Jag har roddat så att jag kan komma loss.

/Christian

Japp, en kombination av V-stil och ventilering av scrotum - mycket effektivt tydligen ;)

Publicerat

Aha så rekylen går rakt bakåt då,

är det en bättre form?

Jag kanske måste fundera lite på hur jag ligger.

/Christian

Publicerat
  • Författare

Eventuellt benflax i skjutstilen tror jag inte är så bra, för helt plötsligt ligger man i en patrull där alla ligger tätt som sillar pga. en stor vattenpöl eller liknande som gör att man får tränga ihop sig, och då tror jag att så liten signatur som möjligt är rätt stil att vara intränad på. Rakt bakom kolven, parallella ben och hälarna platt mot marken är att föredra tror jag!