Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Vildsvinsvak

Hur länge och ofta vakar ni vildsvin? 27 röster

1. 1. Hur länge vakar ni?

• 1 timme - Jag har inte mer tålamod än så.
      7%
      2
    • 1-2 timmar - Jag vet när vildsvinen kommer.
      10%
      3
    • 2-3 timmar - Jag tycker det är lagom, sedan börjar jag frysa eller bli hungrig, kissnödig, får ej sitta längre...etc.
      35%
      10
    • 3-4 timmar - Jag gillar att vaka och titta på naturen.
      28%
      8
    • 4-5 timmar - Jag kan länge i mitt torn.
      10%
      3
    • 5-8 timmar - Jag har ett ombonat och isolerat torn och det händer att jag sover där också.
      3%
      1
    • 8 timmar eller mer - Jag har mer tid än familj...
      3%
      1
  2. 2. Hur ofta vakar ni?

• 1-2 gånger per år - om det är fullmåne och fint väder.
      7%
      2
    • 1-2 gånger per månad - om det är säsong och jag vet att det finns grisar.
      48%
      13
    • 1 gång per vecka - på helgen om det är fint väder.
      18%
      5
    • 1-3 gånger per vecka - hela helgen och kanske i veckan.
      11%
      3
    • 3-5 gånger per vecka - så ofta jag har tid.
      14%
      4
    • 5-7 gånger per vecka - jag har många torn och massor av grisar på markerna.
      0%
      0

logga in eller registrera att rösta i denna enkät.

Featured Replies

Publicerat

Hej!

Jag tänkte att det skulle vara kul att se hur era rutiner för vildsvinsvak ser ut.

För att få svar har jag gjort en omröstning med lite skoj och lite "allvar".

Hoppas att det fungerar då det är första gången jag gör en omröstning i ett forum.

Har ni lust att kommentera så går det bra liksom om ni vill svara med mer än ett alternativ.

MVH/Crille

Publicerat
Hej!

Jag tänkte att det skulle vara kul att se hur era rutiner för vildsvinsvak ser ut.

För att få svar har jag gjort en omröstning med lite skoj och lite "allvar".

Hoppas att det fungerar då det är första gången jag gör en omröstning i ett forum.

Har ni lust att kommentera så går det bra liksom om ni vill svara med mer än ett alternativ.

MVH/Crille

Kul med en omröstning i ämnet, sitta på vildsvins vak.

Mycket är klart beroende på årstid och ledighet. Finns något mysigare om det är så att det kommit lite snö kring jul och man är ledig ett par veckor från kneget, att då sitta i skogen varje kväll ( till frugans förtret). Skall ju helst komma en ledig dag efter så man vet att man kan sitta riktigt länge och mysa, man vet ju inte riktigt när grisarna kommer, om dom kommer överhuvud taget. Vindriktning i förhållande till åtlen spelar ju också in om man inte har vak koja.

Om man vet att man skall upp på jobb dagen efter är det inte roligt att knäppa en gris klockan elva, asa ut eller hämta traktor tar sin tid, sen skall det passas och dagen efter skall man på att flå och jävlas med det igen. Inget roligt alls.

Lördagar under normala arbets veckor, som idag men fel vind tyvärr. Kanske vänder ^_^

Publicerat

Ja, kul initiativ med en omröstning.

Hoppas att många svarar så att svaren kan räknas som statistiskt säkerställda.

Själv tycker jag att det oftast blir till att sitta mellan kl. 19 och 23 under vintertiden - sen är man ju nästan så stelfrusen så man inte kan böja avtryckarfingret. :P

Detta trots vakkoja.

Sen blir det ju inte så frekventa försök att ha ihjäl grisarna pga man inte bor på jaktmarken för tillfället.

MVH

Alias

Publicerat

Det har varit lugnt med vakandet över förhösten pga uteblivna svin och då är det inte direkt någon mening.

Min i kväll är det åter dax :P

Tror mig veta när de kommer så jag är där någon timme innan så får vi se vad som händer.

/Lasse

Publicerat

Vi har ett halvöppet torn och när det är -15 och småblåser då är det inge kul...

Men sätter man sig i en sovsäck brukar man överleva ett tag.

Men....

Har nu skaffat en Arbetsbod 2m. * 4,5 m. som nu idag fick nytt golv av 18 mm plywood.

Den ska i ena kortänden ha två vakplatser med 4 skjutgluggar (ljuddämpade) i tre riktningar, sköna värsting kontors stolar, centralvärme alltså ett med datorfläkt värme växlande/flyttande system som skickar värmen ut längs golvet i hela vagnen, Två värme källor dels en vanlig laxen kamin och en peletskamin för att slippa slammer med vedkamin.

Har provkört pelets eldningen den ger värme med låga i tre timmar och glöd värme i tre timmar. Inte lika intensivt som ved men mycket jämnare och längre och framför allt helt tyst , tänd och glöm i sex timmar.

I mitten av vagnen ska det bli fyra fika platser runt bord med bra utsikt och i ingången kaminer och tvättställ.

Naturligtvis 12 volts system med lysen och solceller kopplat till åtelplatsen.

Beräknar ha den färdig om 1,5 månad när säsongen tar fart. :-)

PK