Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Hjälp av motordrivet fordon eller inte?

Featured Replies

Publicerat

Ok, möjligen något hypotetiskt i detta fallet, men mer applicerbart i andra.

Ponera att på en av mina marker så ska bonden plöja en åker. Detta brukar dra en massa vit och svart fågel.

Om jag utnyttjar det faktum att bondens plöjning genererar en massa vit och svart fågel, är det då att se som att man har hjälp av ett motordrivet för att underlätta jakten?

Det finns ju säkert en del andra liknande fall som kanske kan ses som likvärdiga, men principen är den samma.

Publicerat

Att använda motordrivet fortskaffningsmedel eller annan motordriven anordning för att avleda viltets uppmärksamhet från den som jagar är inte tillåtet. Det låter som om ditt fall faller under denna regel.

Publicerat
Att använda motordrivet fortskaffningsmedel eller annan motordriven anordning för att avleda viltets uppmärksamhet från den som jagar är inte tillåtet. Det låter som om ditt fall faller under denna regel.

Tror att du missuppfattat frågeställningen jag tror att MaxW menar följande:

Plöjning = Lockar dit fågel

Ingen plöjning = Lockar inte fågel

Tror jag............... <_<

Publicerat

hur kan detta falla under den regel ? det är ju inte han som använder fordonet ? den används ju inte med jakt utan har en helt annan uppgift ? :F

Publicerat
  • Författare

Lagen kanske är ganska tydlig i det fallet, min hypotes var att jag, anväder mig av att det faktum att någon utsomstående som inte har med jakten att göra använder sitt motorfordon och därmed, omedvetet underlättar min jakt.

En grov jämförelse är att utnyttja bullret av en större väg för att smyga på ett ståndskall.--

Publicerat
Lagen kanske är ganska tydlig i det fallet, min hypotes var att jag, anväder mig av att det faktum att någon utsomstående som inte har med jakten att göra använder sitt motorfordon och därmed, omedvetet underlättar min jakt.

En grov jämförelse är att utnyttja bullret av en större väg för att smyga på ett ståndskall.--

En annan infallsvinkel är om bonden skördar majsåkern och du sitter o passar på grisarna som kommer ut.

Publicerat

Jag har redovisat grundregeln och det är svårt att förutse hur den skall tillämpas i alla möjliga fall utan det får ytterst domstolarna avgöra.

Publicerat
  • Författare
Jag har redovisat grundregeln och det är svårt att förutse hur den skall tillämpas i alla möjliga fall utan det får ytterst domstolarna avgöra.

Ok, då är det med andra ord en paragraft som är ganska ordentligt öppen för tolkning.

Tackar för svaret! <_<

Publicerat

Höredu Ola, vad är motordriven i detta fall?

Publicerat

ursakta men min keybord blev cp, forsok att forsta mig,

angaende motordriven anordning, hur ar det tex vid rav jakt? da manga anvander motordriven bulvan just for att avleda viltets uppmarksamhet fran den som jagar ? hur kan detta vara lagligt ?

Publicerat
Höredu Ola, vad är motordriven i detta fall?

Att den drivs av en motor antar jag.

Publicerat
ursakta men min keybord blev cp, forsok att forsta mig,

angaende motordriven anordning, hur ar det tex vid rav jakt? da manga anvander motordriven bulvan just for att avleda viltets uppmarksamhet fran den som jagar ? hur kan detta vara lagligt ?

Jag känner inte till ngn sådan.

Publicerat
Jag känner inte till ngn sådan.

ööh :|

skulle tipsa dig om att titta på Rävlock av mikael tham av p-a åhlen, där används en har bulvan som rör sig på sig en distance från jägaren som lockar åt sig räven, räven fokuserar på det den ser sig röra alltås bulvanen,

borde inte samma sak gälla för Duvmagneter och Motordrivna andbulvaner ?

Publicerat

Nu tror jag jag fattar frågan tidigare, motordriven är alltså enligt min tolkning med en motor som avger sådant ljud att ljudet kan avleda viltets uppmärksamhet. En tyst elmotor omfattas enligt mig inte. Det du pratar om är elektriska bulvaner och inga harar på ett fyrhjulingschassi eller så...

Publicerat
Nu tror jag jag fattar frågan tidigare, motordriven är alltså enligt min tolkning med en motor som avger sådant ljud att ljudet kan avleda viltets uppmärksamhet. En tyst elmotor omfattas enligt mig inte. Det du pratar om är elektriska bulvaner och inga harar på ett fyrhjulingschassi eller så...

Det var samma sak jag for efter MEN om tanken med förordningen är att man inte ska utnyttja "omgivningsljud" för att kunna smyga sig inpå djuren hur löser man det i t ex Skåne där det alltid finns nån form av omgivningsljud som dränker de ljud jag åstadkommer. Var går gränsen för de ljud som jag åstadkomer t ex genom att sätta igång en pump (eldriven men mycket ljudlig) eller en "bergsprängare" med ACDC på min jaktmark?

Publicerat

Som du vet kan jag inte ge dig ett exakt svar utan bara mina egna bedömningar och idéer. Vill du veta exakt var gränsen går så får du polisanmäla dig själv när du gör något du vill veta är lagligt eller inte. Jag anser nu tråden besvarad ockh låser den.

Gäst
Det här ämnet är nu stängd för ytterligare svar.

Användare som läser detta 0

• Inga registrerade användare tittar på detta sida.

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.