Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

På denna länk kan man se en riktig irländare jobba

Featured Replies

Publicerat

Härlig film.

Snygga hundar som jagar bra, kan inte bli bättre :)

Publicerat

Fin film och instämmer med Seger! :)

Publicerat

Underbart att se Duggas B Bjärven in aktion.Jonas Sandberg har onekligen ordning på sina hundar...Här är en annan storhet inom Settervärlden och hundarna har i denna film rätt färg:http://www.youtube.com/watch?gl=SE&hl=sv&v=dc-PTg18q_w&feature=related

Publicerat
Underbart att se Duggas B Bjärven och Fågeljägarens Tjäder in aktion.Jonas Sandberg har onekligen ordning på sina hundar...Här är en annan storhet inom Settervärlden och hundarna har i denna film rätt färg:http://www.youtube.com/watch?gl=SE&hl=sv&v=dc-PTg18q_w&feature=related

Fin film niak! Samma film som ovan men jag har frigjort den från tecknerna som var innan. B)

Publicerat

Det är roligt att se så bra fågelarbete på dessa länkar och att husse har ordning på sina hundar.Det är skillnad på hundar som söker av på fjällen då dom har vidare sök. Är denna hund lika bra i skogen eller på fält?

Publicerat
Det är roligt att se så bra fågelarbete på dessa länkar och att husse har ordning på sina hundar.Det är skillnad på hundar som söker av på fjällen då dom har vidare sök. Är denna hund lika bra i skogen eller på fält?

De tillhör Sveriges i särklass högst meriterade hundar på fält. Irländaren är väl SM-vinnare just på fält. Detta är i mitt tycke bland det vackraste man kan uppleva, alla kategorier; sådant som gör livet värt att leva med marginal. Och det är därför många av oss tycker att det är grymt provocerande när man hotar det, som när man underkänner dessa fantastiska hundar för att de har för lite päls på bröstet!

Publicerat
De tillhör Sveriges i särklass högst meriterade hundar på fält. Irländaren är väl SM-vinnare just på fält. Detta är i mitt tycke bland det vackraste man kan uppleva, alla kategorier; sådant som gör livet värt att leva med marginal. Och det är därför många av oss tycker att det är grymt provocerande när man hotar det, som när man underkänner dessa fantastiska hundar för att de har för lite päls på bröstet!

Gjorde lite efterforskningar på denna duktiga hund och den har ofullständig stamtavla vilket många av jaktsettrarna har. Vet även bakgrunden av dessa linjer som många jaktsettrar har och det är inte nån imponerande läsning. En del har mycket bra linjer bakom sig som går tillbaka till 1800-talet då den röda utvecklades ur den röd-vita settern. Vad jag vet så är det mycket sällsynt att det finns ofullstädninga linjer 3 generationer tillbaka på den sk showstammade settern. Ingen vet hur många gånger man blandat rött med röd-vit och ev blandat in tex tollare för att få in apportegenskaperna. För många av dessa sk jaktsettrar med ofullstädning stamtavla avviker väldigt mycket från rasstandarden och påminner mer om en tex tollare.

Visst denna hund som är högt meriterad har husse lyckats bra med. men man får inte en bra hund per automatik om man inte låter hunden komma ut på fält eller annan terräng och skaffa sig skogsvana. Det är många års arbete att komma så långt som denna hund gjort. Vad jag vet finns även filmer utlagda på denna hund där hans prestationer inte är lika imponerade.

Publicerat

Undrar vad som driver ditt krig mot jakthunden?

Publicerat
Undrar vad som driver ditt krig mot jakthunden?

+1 troligen svaret är KUNGLIGA SVENSKA AVUNDSJUKAN :P

Publicerat

Tar ni inte i lite väl mycket nu? EN uppfödare med lite avvikande idéer och så hotas hela rasen?

Publicerat
Fin film niak! Samma film som ovan men jag har frigjort den från tecknerna som var innan. <_<

Tack snälla Jonsson som hjälper en utarbetad Datanolla...
Publicerat

SetterUlla hotar knappast den avel av utmärkta jagande Irländska Settrar som finns i Norden idag.Om hon tillför något ? Det får tiden utvisa...

Publicerat
SetterUlla hotar knappast den avel av utmärkta jagande Irländska Settrar som finns i Norden idag.Om hon tillför något ? Det får tiden utvisa...

Tack Niak. till er andra..jag har inte en tanke på att föra krig mot den jagande irländksa settern. Jag för krig mot den inskränkta synen som finns bland folk oavsett jagande eller utställande folk.

Och ja, jag verkar ha lite avvikande syn när det gäller aveln. För mig så ska hunden kunna arbeta som jakthund och även fungera i andra sammanhang som tex utställning (ej extremavel),lydnad och ändå ha en toppentemperament, vara frisk och sund och inte vara hd-belastad och ändå följa den ursprungliga brittiska rasstandarden.

Jag vet att jag är som många andra med min syn motarbetas fullt ut, för inte ska saker och ting förändras och inte ska aveln gå till sin ursprungliga form.

Nu när gränserna är öppna, finns ingen anledning till att köra samma spår som alla andra och matadoravla på vissa få individer. Den norska typen faller inte mig på läppen, så är det bara. Jag har min avelsplan framarbetad och nerpräntat och jag vet vad jag vill ha fram. Jag är inte en medlallande fruntimmer som fastnat för pälsbomber utan allt ska vara lagomt. Pälsen är ett skyddande lager och riktigt långa pälsar hör inte hemma ute i skogen. Jag har själv ett pälsmonster här hemma och henne får jag lov till att klippa ner emellanåt, för det är inte praktiskt at ha så mycket päls som hon har. Den tiken kommer inte att gå i avel utan, det är mina moderata nätta tikar som är runt 55-59cm som jag satsar på och dom har inte så vansinnigt mycket päls heller.

Jag håller med er om att det är en vacker syn när hundarna arbetar som dom ska och hur det än är så är det sällan man får veta hur mycket jobb det ligger bakom en riktigt bra jakthund. Det är inte aveln, utan det är framförallt hundföraren som jobbar fram individerna som kommer till prov. Glöm inte det.

Publicerat
  • Författare

[. Det är inte aveln, utan det är framförallt hundföraren som jobbar fram individerna som kommer till prov. Glöm inte det.

Tyvärr så är detta fullständigt nonsens. Visa i så fall upp en showsetter på jaktprov.

Det går inte att göra en silkesbörs av ett svinöra som man säger på andra ställen på detta jordklot.

Publicerat
Tack snälla Jonsson som hjälper en utarbetad Datanolla...

Varsågod kompis! <_<

Publicerat
[. Det är inte aveln, utan det är framförallt hundföraren som jobbar fram individerna som kommer till prov. Glöm inte det.

Tyvärr så är detta fullständigt nonsens. Visa i så fall upp en showsetter på jaktprov.

Det går inte att göra en silkesbörs av ett svinöra som man säger på andra ställen på detta jordklot.

Jobbar på det faktiskt.