Publicerat Oktober 23, 200916 yr har en nikon 5,5-16,5x44 med duplex nu som jag är ganska nöjd med, men funderar om jag ska byta till ett sikte med fine duplex. vet inte riktigt varför men vill kunna sikta ännu mer exakt. nu har jag bara än så länge skjutit upp till 150m och det är inga proplem. men ska börja skjuta upp till 300m. bössan tikka m/65 6,5x55 är lite av en allround, toppjakt rådjur även älg ibland. igentligen är de ju bara fara till banan å testa. har sneglat lite på nikon och vx3 typ 6,5-20. va tycker ni?
Publicerat Oktober 25, 200916 yr Fine duplex är ju väldans tunnt, med vilka nackdelar och fördelar det innebär. Du får nog lättare att hålla exakt på tavla, och på toppfågel mot ljus bakgrund. I lite svagt ljus, eller mot mörk bakgrund kan det bli svårare att hitta korset riktigt rätt. Så det finns alltid fördelar och nackdelar med riktmedel =)
Publicerat Oktober 25, 200916 yr Har både och men ett fine duplex är värdelöst i dåligt ljus då korset inte syns. Har ett leupold 3,5-10 x50 med vanlig duplex och har skjutit orre på 303m med den också. Äger även ett zeiss 6x42 med grovt duplexkors som jag använt till ripjakt och har jag skjutit åtskilliga huvudskott på på ripa runt 80meter. Självklart så ger ett fine duplex med hög förstoring ett antal fördelar i bra ljus och på små mål men som rent jaktsikte så föredrar jag ett vanligt duplex eller belyst mil dot som kommer att bli nästa val.
Publicerat November 19, 200916 yr Författare blir nog att låna hem ett och jämföra lite.. skulle vilja ha lite mer förstoring/tunnare kors för att kunna skjuta mer exakt.. men samtidigt vill man ju kunna jaga med åxå fast de e lite skumt väder ute..... ett belyst fine duplex kanske ... man blir ju lite skadad ju mer man e på banan.. rent jaktligt sett så funkar ja ju den kikare ja har klockrent... men de e mycke man vill...
Publicerat November 20, 200916 yr säg gärna va du sj tyckte om respektive riktmedel. jag sj gillar så tunna som möjligt. visst lite svårare o mörker men dom jag har haft har varit belysta så de har inte varit något direkt problem iaf för mig. nu får jag snart ett NF med NP-1 riktmedel, de är tunnt o fint o belyst. tror de kan bli kanon. dock är alla mina åsikter högst personliga o amatörmässiga så gå inte på något av dom säger bara att jag gillar tunt! även på jakten faktist.