Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Lapptyg

Featured Replies

Publicerat

Jag hade ju en fråga i SJF area angående lapptyg och fick klartecken om att det inte fanns några förbud eller regler hur nära gränsen dom fick sitta :huh:

För att dra det kort. Vi har några pass som har växt igen lite för mycket, och i ett av dom funderar vi på ett lapptyg som "styr" älgarna till grann passen.

Men då kommer ju frågan. Hur ska dom se ut <_< Nja principen fattar men har själv aldrig använt det själv. Visst gammal gubbarna i jaktlaget hade ju jagat med men vi fick inga vettiga svar från dom. Det vi vill ha är gärna lite tips hur stora lapparna ska vara och hur högt det ska sitta osv...

Publicerat

jag har läst nånstans att lapparna var 30x30 cm stora med en halvmeters mellanrum

du får återrapportera hur det funkar på älgen

Publicerat

Tja någon större erfarenhet av lapptyg har jag knappast, i alla fall inte från senare tid. Dock har jag varit med vid några tillfällen, för bra många år sedan nu, då vi ofta drog lapptyg i samband med jakt i en speciell såte.

Våra "lapptyg" var dock oerhört enkla till konstruktionen, helt enkelt ett par brutalt långa plastband som vi rullade ut och hängde upp i genarna. En man hängde på sig en mes där rullen med band satt, och sedan traskade han iväg varvid bandet rullades ut. Bakom gick en eller ett par man och hängde upp bandet i grenarna, ungefär i axelhöjd.

Vill minnas att vi hade blandat framgång med detta enkla "lapptyg". Ibland fungerade det klockrent och älgarna kom utefter bandet, och ibland kunde man hitta bandet avslitet när de sprungit igenom.

Dock föreligger det väl ett tämligen enkelt matematiskt samband här, ju fler och större lappar och längre band, desto mer tyg att köpa in, montera, och bära ut. Misstänker att själva lapparna dock inte behöver vara alltför stora, jag skulle chansa på typ A4-storlek bara för att slänga ur mig något. Möjligen smalare och längre så att de svajar och fladdrar lite vid eventuellt vind kanske?!

Lycka till!