Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

6x45... perfekta klass 2?

Featured Replies

Publicerat

Jag har ju alltid hävdat att 6,5x55 är den perfekta klass2, men skämt åsido...

Jag har haft en mångårig kärleksaffär med .222remington, närmare bestämt en Sako som utan problem fixar tyngre kulor trots 14" räffelstigning. .222Rem har ju alltid varit en icke-speciell kaliber och de tuffa killarna har ju alltid valt .223 eller .22-250, men dessa har inte riktigt passat min jakt.

I mitt huvud är det så att för en viss kaliber blir olika varianter lämpliga på olika håll... I stort blir det så att 222 passar utmärkt på 0-200 meter, 223 på 50-250 meter, samt .22-250 på 100-300 meter (om man skall äta det småvilt som skjuts). Jag skjuter fler skott på under 50 än på mer än 200, så det blir liksom 222Rem som blir det första valet.

Men kärleken till 222Rem är inte okomplicerad. Nu när jag till slut har accepterat existensen av vindavdrift har den blivit direkt plågsam. Jag har dessutom börjat träna på lite längre håll - för att kunna skjuta jaktskott på längre håll - och då klarar sig inte 222:an längre.

Mer som av en händelse blev det ett byte med den gode herr Eskimo1, jag snor hans 6x45 och han snor min 222:a, jag bara anar vad han kommer att göra av den :P Men den kommer till ett gott hem, jag är inte orolig. :D

Tillbaka till 6x45. Lite ballistiskt pillande ger vid handen att den slår .222:ans ballistik utan att någonsin bli otäckt snabb, vilket är vad som hade hänt om jag hade letat efter 223 eller 22-250. Jag har alltid varit inne på kulor som är "tunga för kalibern", men här känns det som om man ligger gott och väl inom kaliberns mittfåra med en 90-grainskula i 880 m/s, och det finns kulor med mycket bra BC att använda i kalibern. Man blir betydligt mindre vindkänslig också.

Det känns helt enkelt som en som en mer harmonisk patron, ett bättre utnyttjande av det lilla pytteformat som man kan klämma ned i en Sako Vixen eller motsvarande (men nu blir det ju som sagt i en Remington700, som ju har en längre låda, men jag kan leva med det också).

Nu har jag inte hunnit skjuta med den ännu, har inte ens fått hem den än, men den som väntar...

Publicerat

jag håller ta mig tusan med i allt du skriver, men skulle det inte vara för matningen och att vapnet ofta blir tyngre håller jag nog 6mmbr högre.

Publicerat

Det är inte för ro skull jag bygger en ny i samma kaliber :P helt underbar att skjuta med och nog med knuff till allt klass 2 man behöver. Har bara provat 2 kulor än (60 gr sierra o 85 gr sierra) och med dom är den inte kinkig vad det verkar.

Edit: fick licensen o den går inpå måndag!

Publicerat
  • Författare

Lägg till detta: ingen formskjutning av hylsor - tag en 223-hylsa och kör genom verktyget - klart! När man börjar jämföra 6mm TCU med 6x45 och funderar lite på om den ökade nyttan av ett brantare hylsbröst uppväger detta strul så... näe... inte om man inte kan formskjuta hylsor från verandan i alla fall...

Publicerat
Lägg till detta: ingen formskjutning av hylsor - tag en 223-hylsa och kör genom verktyget - klart! När man börjar jämföra 6mm TCU med 6x45 och funderar lite på om den ökade nyttan av ett brantare hylsbröst uppväger detta strul så... näe... inte om man inte kan formskjuta hylsor från verandan i alla fall...

formskjutning är inte så jobbigt enligt mig, men då bor jag väldigt nära banan.

• 1 month later...
Publicerat
  • Författare

OK, första seriösa svängen till banan. Den är nu inskjuten med Sierra 60gr Varminter och jag tror att rävarna säger ett enhälligt NEJ TACK till just den laddningen.

Jag testade lite kulor och använde Norma 200 rakt över. Som väntat var det de lätta kulorna där det krutet excellerade, 85gr Hornady Interbond och 90gr Lapua Scenar var inte särskilt imponerande även om det blev skapligt bra. Men jag skall byta till Vv135 eller något liknande för dessa kulvikter.

Det var för tråkigt väder för kronograf, jag fick inte några avläsningar. Hastigheterna ni får till godo här kommer från QuickLoad.

OK, fjösladdning med 22gr Norma 200 på Sierra 60gr, 857 m/s, 4 skott

post-226-1260733513_thumb.jpeg

En lite hetare laddning på 25gr Norma200, 960 m/s, 5 skott... Det sista skottet sumpade jag i upphetsningen över att den laddningen sköt så in-i-he bra så de fyra första skotten grupperade på 9mm men med det fjärde blev det 19. Jag sköt in med denna och kikarsiktet (Zeiss Conquest 6,5-20x50 med mildotriktmedel) är nu i bottenläge, all justermån är tagen och träffbilden sitter en centimeter högt... Jag har alltså justermån låååångt bortom när kulan har sumpat sin styrfart för länge sedan.

post-226-1260733686_thumb.jpeg

OK, bössan är helt klart en ganska dödlig rävbössa :huh: Nu skall jag få Hornady 80gr att skjuta bra också, liksom 85gr Interbond, så är jag helt klart hemma vad småviltspang anbelangar.

Publicerat
<_<^_^
Publicerat

Ahhh... Måste ha en sån brotch! <_<

Publicerat
Ahhh... Måste ha en sån brotch! <_<

Köp en 223 brotsch då! Om jag får tänka lite åt dig ^_^

Publicerat
Köp en 223 brotsch då! Om jag får tänka lite åt dig :blink:

Å riva throaten separat? Jo varför inte... Sparar väl en peng där kan tänkas. :rolleyes:

Publicerat
Å riva throaten separat? Jo varför inte... Sparar väl en peng där kan tänkas. :(

Nä kostar mer för du behöver både neck och throater men då kan du riva 2 kalibrar med en rivare. Minst.