Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Vargjakt

Featured Replies

Publicerat

Har kollat runt lite på riksdagen sidor samt förbundens,men inte fått riktigt klart för mig allt så här kommer några frågor

1. Ska vi inventera varje år innan skyddsjakt på varg bestäms i antal och i län? taket var väl 210st i Sverige i 21 län?

2. vad är skillnaden på skyddsjakt och licensjakt? för oss jägare, trodde att det skulle bli licensjakt samt skyddsjakt på vissa mer elaka vargar.men var fel

3. vem får jaga Varg? kommer jag i Norrbotten få jaga i Tex Dalarna? kommer hagel få användas som för lo?

4.Ska man häva Norrbotten som renbetesland och ha låta Vargen som befinner sig i Överkalix få leva trots den inte ska få finnas dära? Inte för den gjort så mycket illa men känns lite som man inte får svar på frågor alltid...

5.Hur kommer EU motta detta beslut om det verkligen är ett beslut som leder till jakt på varg?

6.Vars anses vargen kärnområde få finnas?

Publicerat

Mors,

Daniel lär bli den som ger dig svar vad det lider, men det dröjer nog litet innan du får detaljerade svar. Naturvårdsverket jobbar för högtryck med föreskrifterna för jakten...

Publicerat

Inte mycket är klart om vargjakten mer än att den verkligen blir av. Men jag ska försöka svara efter bästa förmåga:

1. Ska vi inventera varje år innan skyddsjakt på varg bestäms i antal och i län? taket var väl 210st i Sverige i 21 län?

Ja, det lär krävas inventering. Antalet får inte överstiga 210 vargar, i mina ögon kan således 180 vara okej...

2. vad är skillnaden på skyddsjakt och licensjakt? för oss jägare, trodde att det skulle bli licensjakt samt skyddsjakt på vissa mer elaka vargar.men var fel

Skyddsjakt riktas mot en eller flera specifika individer. Licensjakt rör bara ett antal av en art.

3. vem får jaga Varg? kommer jag i Norrbotten få jaga i Tex Dalarna? kommer hagel få användas som för lo?

Ingen skillnad mot annan jakt. Det lär komma att krävas någon form av registrering, som för lo. Nej, hagel blir inte aktuellt, klass 1 gäller idag och lär inte förändras.

4.Ska man häva Norrbotten som renbetesland och ha låta Vargen som befinner sig i Överkalix få leva trots den inte ska få finnas dära? Inte för den gjort så mycket illa men känns lite som man inte får svar på frågor alltid...

Proppen fokuserar på åretruntmarkerna. Man ska tolerera enstaka individer under en tid men inte varaktig etablering eller föryngring. Blirvargen kvar lär den således flyttas eller skjutas, beroende på vilka gener den bär...

5.Hur kommer EU motta detta beslut om det verkligen är ett beslut som leder till jakt på varg?

Vi lär bli anmälda till EU fortare än vi anar så den som lever får se. Min bedömning, bland annat baserad på hanteringen av den finska jakten, är att vi kommeratt kunna fortsätta jaga varg även kommande vintrar.

6.Vars anses vargen kärnområde få finnas?

Den ska inte finnas på samernas åretruntmarker, den ska spridas så att trycket minskar i mellansverige. Den enda tolkning jag kan få ut av det är att mer varg ska finnas i södra sverige. Undrar bara vem som tar det utvecklingssamtalet med vargarna...

Användare som läser detta 0

• Inga registrerade användare tittar på detta sida.

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.