Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Kikare till kombi-bock

Featured Replies

Publicerat

Hej!

Önskar lite "input" av er, läget är så att jag har köpt mig en valmet 212 kombi (kal 12/5,6x52R) med tillhörande hagelpipset.

På kombi setet sitter det en kikare med fast förstoring på 6x, den funderar jag på att byta ut till något annat, med variabel förstoring.

Jag har sökt info här på forumet, men inte direkt blivit klokare.

Jag jagar ju rådjur med drivande hund främst så jag vill ha något som passar för det, jag har även en rävåtel igång där jag hoppas få andvända valmeten i vinter :mrgreen:

Har ni någon tips på kikare? Bör vara en lite billigare kikare... :oops:

Jag har tittat på denna weaver Classic V 2-7x32

http://www.jaktbutiken.se/cgi-bin/link. ... _link.html

Den verkar vara liten och fin, men riktmedlet "Plex", hur är det? Jag gillar grova riktmedel, bra vid vakjakt...

Har sneglat på Burris fullfield 2 3-9X40med, blir den kanske klumpigt på en kombi?

Ge gärna Åsikter och tips på andra kikare!

Mvh Jonas

Publicerat

jag kör en

jahtijakt :wub:

1.5-6X42 belyst på min 212 (12/5,6x52r) just nu inget för långdistans eller mörka kvällar men funkar bra för mina behov (snö och månsken på under 80 meter)

dum fråga till dej håller din kombi inskjutningen när du har bytt imellan pipseten ???

Publicerat

På min kombi har jag en Helia 1,5-6x42. Det funkar i alla lägen. Jag ville ha liten minsta förstoring för att kunna skjuta hagel utan problem. 6 ggrs förstoring funkar bra med kula på längre håll och med 42 mm objektiv så går det bra att vaka. Optimalt enligt mig.

Publicerat
  • Författare
jag kör en

jahtijakt :unsure:

1.5-6X42 belyst på min 212 (12/5,6x52r) just nu inget för långdistans eller mörka kvällar men funkar bra för mina behov (snö och månsken på under 80 meter)

dum fråga till dej håller din kombi inskjutningen när du har bytt imellan pipseten ???

Har tyvär inte hunnit testa min kombi ännu, men till kommande helg så... :huh:

Publicerat

ok säg till om du har samma problemet som jag har

Publicerat
  • Författare

Någon mera som har tips på lämplig kikare?

Mvh Jonas

Publicerat

Jag har ingen kombi i dag, men det är under projektering.

Då det lär bli mest drevjakt som gäller på den också när jag allvarliga planer att

sätta dit ett Aimpoint.

Det känns som om skotthållen även med kula blir rätt moderata och jag tycker det är

enklare att skjuta hagel med rödpunkt än med kikare.

Publicerat

Är det fast- eller snabbmontage?

Publicerat
  • Författare
Är det fast- eller snabbmontage?

Det är ett fast 1" montage från weaver på min valmet.

Killer mouse, vad har du för montage på din 212:a?

Mvh Jonas

Publicerat

jag har ett fast montage just nu som sitter med weaver klackar

Publicerat
Det är ett fast 1" montage från weaver på min valmet.

Om du ska kvar fästet och därmed inte ha möjligheten att haka av kikarn smidigt så blir mitt råd en Leupold 1,5-5.

Använd studsaren till rävvaket.

Publicerat

tja avtagbara fästen till kombin är ju egentligen det mest optimala då man får ett bättre hagelskytte utan sikte

eller som jag har på tikka kombin ett fäste som man viker åt sidan så man kan skjuta över dom fasta siktena

Publicerat
tja avtagbara fästen till kombin är ju egentligen det mest optimala då man får ett bättre hagelskytte utan sikte

eller som jag har på tikka kombin ett fäste som man viker åt sidan så man kan skjuta över dom fasta siktena

Jag använder en gammal hakmonterad Hensoldt Diavari 1,5-6X40 på min drilling. Flyktskytte med hagel med siktet monterat är inte det lättaste tycker jag så ett snabbfäste av något slag är definitivt att rekommendera. Jag ropade in en montageplatta (in white) för Docter/Meosight/Burris mfl från Henneberger idag på e-auktion för halva priset. Skall höra med en bekant som är vapensmed om han kan slipa in detta till mitt hakmontage. Sedan får det bli ett Meosight då kassan så tillåter. Klart trevligt litet sikte med mindre punkt än Docter och en och på-knapp. Jag har annars ett Doctersight på min hagelhalvautomat i MAK´s snabbfäste. Fungerar hyvens..Min rekommendation är som sagt att skaffa ett snabbfäste och ett variabelt sikte som en Leupold 2-7X33 eller en begagnad tysk 1,5-6X42..Den senare är riktigt allround och duger även till vakjakt..Burris Fullfield som du kikat på är annars en bra budgetkikare men en 3-9X40 gör sig bättre på en studsare i mitt tycke..Försök hitta ett sikte med så låg minsta förstoringsgrad som möjligt..

• 1 year later...
Publicerat
  • Författare

Täkte bara berätta så här i efterhand vad det blev för kikare... Och det blev ett Burris Fullfield 2 2-7x35 med tysk 4 som riktmedel.