Publicerat Oktober 25, 200916 yr Läste en tråd om ansvar om hund som orsakar skada och ägaransvar gäller..... Det ger mig några frågor som faktiskt kan inträffa i skogen. Om två jakthundar möts i skogen och börjar slåss, är hund A´s ägare skyldig att betala hund B´s skador och tvärtom? Spelar det någon roll om någon ser när hundarna slåss? Eller räcker det med att man upptäcker två skadade hundar? Om attackerande hund får skador av en försvarande hund gäller samma ägaransvar iaf? Tex om det kommer in en jakthund och attackerar min hund som är fastsatt, som lyckas skada den attackerande hunden? Om hund A jagar på "sin" mark och hund B kommer in från ett grannlag, blir hund A´s ägaren alltid skyldig att betala hund B´s skador? Nästa fråga blir om två hundar A och B jagar tillsamans och attackerar hund C, där endast hund A får skador. Ingen ser slagsmålet, blir ägare till hund C skyldig att betala hund A´s skador? Om hund A attakerar hund B, och hund A får skador av att ha bitit i hund B´s utr (tex pejl, vargväst odyl). Blir ägaren till hund B skyldig att ersätta hund A´s skador (som eg inte har orsakats av hund B utan av dennes utr)? Gäller det även om skador på hund B´s utr uppstår, och skall hund A´s ägare betala för skadad utr?
Publicerat Oktober 26, 200916 yr Strikt ägar ansvar. Du är ansvarig för det som din hund gör. Sen kan man nog vända och vrida på saken till leda. Jag lutar mig tillbaka och inväntar svar från mer erfarna hundförare. /Lasse
Publicerat Oktober 26, 200916 yr Om två jakthundar möts i skogen och börjar slåss, är hund A´s ägare skyldig att betala hund B´s skador och tvärtom? Ja Spelar det någon roll om någon ser när hundarna slåss? Eller räcker det med att man upptäcker två skadade hundar? Det räcker inte med att man upptäcker 2 skadade hundar. I sådana fall, när ingen sett vad som skett går hundarnas vet.kostnader på deras respektive försäkring. Om attackerande hund får skador av en försvarande hund gäller samma ägaransvar iaf? Tex om det kommer in en jakthund och attackerar min hund som är fastsatt, som lyckas skada den attackerande hunden? Ja, det strikta hundägaransvaret gäller alltid, så om din hund skadar en attackerande hund är det du som får stå för den hundens veterinärkostnader. Om hund A jagar på "sin" mark och hund B kommer in från ett grannlag, blir hund A´s ägaren alltid skyldig att betala hund B´s skador? Ja Nästa fråga blir om två hundar A och B jagar tillsamans och attackerar hund C, där endast hund A får skador. Ingen ser slagsmålet, blir ägare till hund C skyldig att betala hund A´s skador? Om ingen ser att hundarna slåss, kan man heller inte åberopa det strikta hundägaransvaret = vare sig ägare av hund B eller hund C är skyldig att betala någonting. Kostnaderna går även i det fallet på hundens egna försäkring. Om hund A attakerar hund B, och hund A får skador av att ha bitit i hund B´s utr (tex pejl, vargväst odyl). Blir ägaren till hund B skyldig att ersätta hund A´s skador (som eg inte har orsakats av hund B utan av dennes utr)? Nej, skador som hunden orsakar på sig själv när den i sin tur biter på annans egendom behöver inte den andre hundägaren betala för. Gäller det även om skador på hund B´s utr uppstår, och skall hund A´s ägare betala för skadad utr? Ja, biter en hund sönder någon annans egendom är hundägaren skyldig att betala reparation eller ny sak. Sedan är det ju inte alltid svart/vitt, utan saker och ting kan oftast lösas via jämkning om flera hundar varit inblandade och om det är vettigt folk man har att göra med. Tyvärr är sällan folk vettiga när det kommer till att ta sitt ansvar för vad deras hundar gör
Publicerat Oktober 26, 200916 yr Författare Jag har nog antagit att en attackerande hund alltid är "vållande" även om det är den som blivit skadad.... Men nu får man hoppas att man är upplyst om det skulle hända något. Har man som hundägare någon rätt att skydda sin hund från en attackerande hund? Om isf hur mycket "våld" få man använda?
Publicerat Oktober 26, 200916 yr Självklart får du skydda din hund från en attackerande hund "med det våld som situationen kräver". Om det är smart att gå in i en sådan situation får man nog avgöra på plats och från gång till gång.