Publicerat Oktober 26, 200916 yr Jag har nu tagit på mig trafikeftersök i vårat område. Grannen sysslade med det tidigare men hans höfter är kassa nu så han orkar inte längre. Jag har tänkt på detta ett längre tag nu då det trots allt ger fler tillfällen att träna hundarna och jag känner att de/vi klarar uppgiften. Dock är jag lite fundersam över vilken utrustnig man borde skaffa sig. Det jag har nu är mina hundar (2 laikor och en vorsthe) där laikorna kommer att användas primärt. Jag har en Marlin guide gun med ghost ring som funkar bra för mig samt en petzel tikka pannlampa (+ varselväst och normala jaktkläder). Det jag tänkte skaffa var en bra lampa med fäste för geväret (tips på lämplig laddningsbar lampa som INTE är svindyr). Behöver jag nåt mer? Jag bor i jämtland så det är väl älg, rådjur, ren och eventuellt kronhjort som kan vara aktuellt. /Henrik
Publicerat Oktober 26, 200916 yr Den här lampan har bra ljus till rimlig kostnad. Eftersökslampa Tips från en utan eftersökerfarenhet
Publicerat Oktober 26, 200916 yr Du kommer bli ruinerad om du ställer en sån fråga på ett forum med så mycket prylbö..r RAKEL för uppkoppling mot sos och polis, en bärbar och en i bilen.En tålig telefon typ Sonim xp3,2Digitalkamera för dokumentationAstro med fastighetskarta alt gsm pejl med fastighetskartaReserv batterier för de långa eftersöken.Torrfoder för 3 dagarSpritkökSovsäck KnäppetältVatten Men en vapenlampa och en pannampa kommer man väldigt långt med, det viktiga är jycken och bössan.
Publicerat Oktober 26, 200916 yr Vill man inte har två gigantiska portabla och blinkande vägkoner samt en signalfärgad väst i typ kräkgrön samt blinkety blink halsband till hundarna. Den egna säkerheten först så att säga. Ficklampor har jag bara använt Surefire av som märkeslampa, inget att anmärka på utom priset. Ett antal Clas i sjön och andra piratvarianter har komsumerats, de är alla utom en kastade. Har en Petzel pannlampa idag, ok men klen i ljuset. /Christian
Publicerat Oktober 26, 200916 yr Författare Du kommer bli ruinerad om du ställer en sån fråga på ett forum med så mycket prylbö..r RAKEL för uppkoppling mot sos och polis, en bärbar och en i bilen.En tålig telefon typ Sonim xp3,2Digitalkamera för dokumentationAstro med fastighetskarta alt gsm pejl med fastighetskartaReserv batterier för de långa eftersöken.Torrfoder för 3 dagarSpritkökSovsäck KnäppetältVatten Men en vapenlampa och en pannampa kommer man väldigt långt med, det viktiga är jycken och bössan. Astro har jag också men inte med fastighetskartan (har dock funderat på att skaffa men jag anser att den är för dyr just nu). Snöskor är väl ett måste också här uppe men det finns också. Nja, främst är det väl en lampa på bössan med ett vettigt fäste så man ser något. Petzeln bländar när den sitter på skallen och jag ska sikta så jag ser inte så långt framför kornet. Man skulle vilja se något jämförande test mellan lite olika varianter.
Publicerat Oktober 26, 200916 yr Bösslampa Pannlampa Lina med spårhalsband (sele suger) och blinkmoj Bössa med fullt magasin Kniv Garmin Astro, karta och kompass i reserv Reflexväst åt dig och reflexhalsband med flärpar åt hunden Hatt och handskar Saker som är tokbra är: 2 st spännband och ett extra rep. Folk blir imponerade när man lämnar ett vuxet vildsvin (eller en älg i ditt fall) hängande i en tall efter att man har varit där ensam.... lyft upp djuret med ett spännband i taget. växla till nytt spännband när det första har "tagit slut" och så vidare. Avsluta med rep, tag bort båda spännbanden, och låtsas som ingentiing... :-) En lätt kamera, det är kul att kunna dokumentera ibland
Publicerat Oktober 26, 200916 yr Har en väska klar i bilen... o jo visst har man en massa skit med som man alldrig använder... Men dehär brukar ligga i lådan i bilen, iallfall i början på säsongen sen är det spritt i bilen, garaget o i mitt hobbyrum eller som frun benämner det... soprummet.... Spårlina. Spårhalsband, Bringselrem. Liten smidig dragsele. Signalväst. Kompass. Kniv, stickkniv. Snitthårsbok. (används alldrig nuförtiden...) GPS. hundpejl, astro o friluftskartan pro o fastighetskartan o ett sjökort...alla kartor sitter fast med häftmassa i batterilocket på handenheten. Första förband. Lampa som fästes på vapnet. Ficklampa, liten extra i benfickan. Pannlampa. Extra batterier. Toalett papper (till att snitsla med och att söka blod m.m.). Ammunition. Myggmedel. Anteckningsbok, Penna. Multitång (ifall något behöver fixas). Choklad eller liknande energi tillskott (om eftersöket drar ut på tiden). Mobiltelefonen och även comradio. Vatten till både hund och förare. Har oxå blixtljus/saftblandare o ett par skyltar med viltolycka eftersök pågår, fast de använder jag knappast alldrig. Fast de räcker gott o väl med hund, bössa, spårlina+spårhalsband/sele, panlampa o lampa på vapnet(eftersökslampa) En sak som jag lärt mig är att man oftast får vad man betalar för när det handlar om kvalitet... o i ditt fall med snöskor osv antar jag att skoterkörkort o skoter är nödvändigt viss tidf på året...
Publicerat Oktober 26, 200916 yr Har ungefär samma som NS. Vätska, typ ett par red bull, tycker jag är superviktigt. Bra att inte behöva ge upp tidigare än hunden, och eftersöken blir ofta avsevärt jobbigare och längre än jakten. Och sällan som planerat! En annan sak är ett tunt regnställ. Ofta blir det så att du får stolpa iväg mot horisonten ENSAM. Sedan skjuter du djuret långt in i ingemansland. Så blir det att vänta i kanske ett par timmar innan någon kommer och drar. Och är du då genomsvettig blir det kalla timmar. Jag gillar att ha en lätt ryggsäck så att man kan ha med både regnställ och tröja. Sedan om jag påbörjar eftersöket efter lunch brukar alla lampor o extrabatterier få komma med.
Publicerat Oktober 26, 200916 yr Det jag tänkte skaffa var en bra lampa med fäste för geväret (tips på lämplig laddningsbar lampa som INTE är svindyr). /Henrik som lampa skulle jag rekomendera Fenix Ld10 kort och liten med väldigt stark effect för sin storlek men 120 lumen, det finns även olika styrkor man kan använda den på. använder nya cree led lampor så du får ett starkt vitt ljus pris runt 500 lappen. fungerar även väldigt bra som EDC, every day carry och den är vatten tät