Jump to content

Injagning

Recommended Posts

Hur skall den perfekta injagningen se ut i Era ögon?

Hur mycket kan man jaga med en unghund? Min wachtel är nu sex månader, driver i 3-5 minuter oavsett vad det är. Verkar vara spårnoga kanske beroende på att vi startade och fortfarande släpper en hel del på hare. Säker återgång.

Lydnaden fungerar mkt bra. <_<

• 2 months later...

Nu är snart första säsongen över.

En sammanfattning av hur det har utvecklat sig:

Började under sommaren med skogsvana, tog ett antal gånger innan han vågade lämna mig några längre sträckor. Hösten kom och det blev ett antal släpp på Ölands öppna vidder på hare (finns många där sen skabben tog räven). Detta gjorde succe, och jakterna blev fler och längre. Första hardrevet varade i ca 15 sekunder (10 skall).

Nu kände vi oss mogna att testa i skogen. Blev jakt på rådjur första gången i ca 5 minuter. Han har hållt dess drevtider på rådjur. Haren är fortfarande favoriten, någon minut längre i snitt.

Kortaste och intensivaste drevet vart på lo, "full fart" i tre minuter med turbomatad skallfrekvens.

I helgen kom chansen att släppa i skogen i samband med spårsnö. Skitkul för husse att se vad som jagas. Tre drev på älg... Korta visserligen(tre till fyra min, släppte vid vägar). Det som just kan sabotera lite är att han oftast släpper vid väg, bra i vissa lägen, kanske. Men i modernt skogsbruk finns det gott om småvägar = Korta drev. Söket kan i vissa lägen var lite trångt, med blir bättre.

Återgången har varit 100% kommer alltid mer eller mindre skällandes i egna slag. Fuskar visserligen ibland när han känner igen sig.

Planen har varit att presentera honom för grisarna. Men givetvis så har vi bara haft enstaka strögrisar hela hösten. Men det finns ju hägn!

Vad skall jag tänka på nu? Är det bara att "jaga" på och skaffa mer erfarenhet. Hur gör man med grisarna? Bara "pang på" när vi hittar dem eller?