Publicerat Oktober 26, 200916 yr Sitter o funderar på detta med avskjutningén på vildsvin. I Vetlanda komun sköts det förra året ca 11 vildsvin/1000ha vilket är högst i hela jönköpingslän tror jag. Vad detta beror på kan man diskutera men en socken här ikring har mycket gris och skjuter åxå mycket. Fodrar även som tokar eller har gjort är kanske en bättre skrivning. Om man gämför med antalet skjutna rådjur så stannade den på ca 16/1000ha. Jag skulle tro att vildsvinen går om rådjuren nästa år om det håller i sig som det har börjat. Ska jag gämföra hemma så ligger vildsvinen långt efter av den enkla anledningen att vi inte har haft gris på marken mer en 6 månader av 12. Hur mycket gris skjuter ni som har mycket? Gämför gärna med rådjur. Jag har ingen klar uppfattning om hur mycket gris som kommer att falla på mina marker när de har etablerat sig, om jag tar 11 grisar /1000 ha och omvandlar det så ska jag skjuta ca 4 grisar och det tror jag att jag gör. /Lasse
Publicerat Oktober 26, 200916 yr Hej Skurebo! Har hört lite siffror från områden lite söder om Växjö, jag vill minnas att det har varit rätt stora variationer mellan angränsande jaktlag, allt mellan 18-37 grisar per 1000 ha (kan vara ännu större skillnad, men dessa siffror har jag hört). Tror att grisavskjutningen överstiger rådjursavskjutningen rätt ordentligt på flera ställen - sen beror det naturligtvis på intresset för att jaga resp. art. OBS! Med reservation för att mitt minne kan spela mig ett spratt, men siffror brukar fastna. MVH Alias
Publicerat Oktober 26, 200916 yr Författare Alvesta, 2000ha. ca 280grisar på två säsonger. Vilket blir om min matte inte sviker mig 70 gris /1000ha och år, vilket måste anses som mycket högt... hitils Om vi ska ha en möjlighet att hålla stammen på rimlig nivå känns det som att vi måste upp ganska högt i talen. Om man skjuter i snitt 9-15 rådjur /1000ha och de får i snitt 1,5 kiddar varje år , var hamnar då vildsvinen som producerar många ggr fler avkommor /Lasse
Publicerat Oktober 26, 200916 yr Vilket blir om min matte inte sviker mig 70 gris /1000ha och år, vilket måste anses som mycket högt... hitils Om vi ska ha en möjlighet att hålla stammen på rimlig nivå känns det som att vi måste upp ganska högt i talen. Om man skjuter i snitt 9-15 rådjur /1000ha och de får i snitt 1,5 kiddar varje år , var hamnar då vildsvinen som producerar många ggr fler avkommor /Lasse Tänkvärt
Publicerat Oktober 26, 200916 yr Vilket blir om min matte inte sviker mig 70 gris /1000ha och år, vilket måste anses som mycket högt... hitils Om vi ska ha en möjlighet att hålla stammen på rimlig nivå känns det som att vi måste upp ganska högt i talen. Om man skjuter i snitt 9-15 rådjur /1000ha och de får i snitt 1,5 kiddar varje år , var hamnar då vildsvinen som producerar många ggr fler avkommor /Lasse det är väldigt väderberoende om kultingarna överlever i början. regn och rusk kan ta nästan alla.
Publicerat Oktober 27, 200916 yr Här i norra uppland är avskjutningen väldigt ojämn tycker jag. Vi sköt förra året 5 st på våra 500 ha och jag vet att på en större mark jag gästjagar på ligger dom på 12-14 svin/1500 ha medans det på en kompis mark på 3600 ha inte skjuts över 10 st tror jag. Rådjursavskjutningen är oxå den mycket ojämn beroende på hur markerna ser ut, där det är ren skogsmark skjuts inga rådjur alls pga att det inte finns rådjur där längre medans vi som har bynära mark skjuter 10-15 rådjur/år.
Publicerat Oktober 27, 200916 yr Ovesholm ska ha skjutet 170 grisar på 1200ha vilket blir ca 140/1000ha. Bockeboda laget ska ha skjutet ca 30 st på ca 350ha vilket blir ca 85/1000ha. Är inte riktigt 100% säker på siffrorna men i det häradet ligger det.
Publicerat Oktober 27, 200916 yr Författare Som jag anade så skiljer det väldigt mycket mellan markerna. Inte bara landsmässigt utan även i samma område beroende på hur man jagar och hur hårt. Jag har ingen aning om hur många grisar man bör skjuta i om råden med tät stamm men jag ska se om jag inte kan få koll på det. /Lasse
Publicerat Oktober 27, 200916 yr Vi skjuter 25-30 grisar och 10-15 rådjur/ år på våra 800ha i Skåne /Håkan H
Publicerat Oktober 27, 200916 yr Nödvändig avskjutning avgörs ju i första hand av utgångsläget. Vi ligger på 25-30/1000ha, och har så gjort under de senaste 3 åren. Ser ingen anledning till varför den avskjutningen skall ökas i år, dock följas.
Publicerat Oktober 28, 200916 yr Jag skjuter ca 12-14 st på 275 ha fördelat på två fastigheter. Gott om gris med andra ord!
Publicerat Oktober 28, 200916 yr Jag skjuter ca 12-14 st på 275 ha fördelat på två fastigheter. Gott om gris med andra ord! Ca 47/1000ha då med andra ord.
Publicerat Oktober 28, 200916 yr Har en herre som gränsar mot vårat där det skjuts ca 20-25 på 200ha, (>100/1000ha) nog största anledningen till varför vi inte vi behöver skjuta fler Har iof skjutit 3 själv där i år så är väl lite bidragande också.
Publicerat Oktober 28, 200916 yr Har en herre som gränsar mot vårat där det skjuts ca 20-25 på 200ha, (>100/1000ha) nog största anledningen till varför vi inte vi behöver skjuta fler Har iof skjutit 3 själv där i år så är väl lite bidragande också. Va!!! Det trodde jag inte om dig.
Publicerat Oktober 28, 200916 yr vet även om några få marker <50 som skjuter 30+ i grisar per år. markerna i sig håller inga grisar men med fodring så kan alla skjuta gris i områden med gris... men som alltid får grannarna mindre gris, även fast dom är många gånger mycket större.
Publicerat Oktober 28, 200916 yr vet även om några få marker <50 som skjuter 30+ i grisar per år. markerna i sig håller inga grisar men med fodring så kan alla skjuta gris i områden med gris... men som alltid får grannarna mindre gris, även fast dom är många gånger mycket större. Detta måste vara ett typexempel på "svinaktigt" beteende!!! MVH Alias