Publicerat Oktober 26, 200916 yr Hej Var ute i helgen och jagade. Inte en älg men gott om rådjur. Tyvärr föredrog sluga rackarna de att beta på slagna fält så hållen blev allt för långa drygt 200 m. Jag vet att det finns forumister som tycker det är en baggis. Själv föredrar jag ca 100 m. Idealet skulle vara ett snabbuppfällbart gömsle som inte såg helt kufigt ut på åkern. Då kunde man trava dit på eftermiddagen och slå sig ner på en ca 10 min och vaka till mörkret lagt sig. Eftersom bönderna gör vita sockerbitar/rundbalar på allt och låter de stå är rådjuren vana vid vita balar lite här och där på fälten. Nu har jag fått för mig att det finns sådana att köpa. Någon som vet? Annrs vad gör man? Köper ett litet runt gömsle och syr ett eget överdrag eller duger det med ett snökammo? MVH H
Publicerat Oktober 26, 200916 yr helvitt snöcamo å sätt dej framför balen med ansiktsmask eller böj till ett par tunna masonit skivor som du formar till en delad "tunna" i ungefär samma storlek som bal som du ställer upp i samband när bonnen balar kom ihåg att använda högglansig vit färg och även att du målar en bit ner på insidan av "tunna" även här gäller det att använda snöcamo på ansiktet
Publicerat Oktober 26, 200916 yr Har sett sådana men ej vita dem var som en halm/höbal typ rundbal. Tror dem var tänkta för gås/duvjakt. Du borde kunna göra ett eget av lite vitt tyg och någon form av ställning. Typ 8 st pinnar i lagom längd att göra en cirkel av sedan drar du tyget runt bara, tak lär inte behövas. Det spelar nog ingen roll vilken färg du har heller. //Petter
Publicerat November 16, 200916 yr Jag kan se det framför mig när han konstruerar en camodräkt (maskeraddräkt) som ett traktor ägg. Och att man sedan får se skapelsen promenera kring på åkrarna.
Publicerat November 16, 200916 yr Söker du ett gömsle så kanske detta kan vara något? http://www.cabelas.com/cabelas/en/template...&hasJS=true Annars så tror jag mest på att bara slå sig ner innom rimligt avstånd där du räknar med att djuren kommer att befinna sig och avvakta, när det gäller rådjur på 100 meter så tror jag inte att ett gömsle är till någon större nytta bara man tar det lite piano med rörelserna.
Publicerat November 16, 200916 yr Författare Undrar om det brukar vara svart bälte på rullbalarna? /H
Publicerat November 17, 200916 yr Bara att specialbeställa helvita och vipps så har man höbalscamo Hehehe!