Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Snabba puckar!?!?

Featured Replies

Publicerat

I söndags fick jag en pärm med lite grejer och en väst som det står eftersök på av grannen som jag ska efterträda då det gäller trafikeftersök.

Igår kväll (20:30) ringde en gubbe från grannbyn och berättade att ett rådjur hade blivit påkört och undrade om jag hade tid (nu på mogonen när det blir ljust) att hjälpa till med eftersöket. Det hade jag inte för jag åker på jobbet 05:45 så jag åkte dit direkt istället så ca 21:00 var jag på plats.

Tog med mig den enda hunden jag hade hemma för tillfället, gammel-laikan. Egentligen bara han jag litar på men på rådjur hade jag ingen aning om hur han funkar då vi dels knappt har rådjur hemma och de vi har får han inte jaga och det har funkat hyffsat tidigare. Dock är han lite som Dr Jekyll och Mr Hyde då det blir blod inblandat i spåren så det var det jag förlitade mig på.

I brist på lampa (se http://www.jaktsnack.se/index.php?showtopic=21480) så tog jag en ficklampa från Jula och tejpade fast på min Marlin. Man tager vad man haver, sa Kajsa-Varg.

Han som ringde mig hade sett rådjuret ute på en åker men han hade bara ett hagelgevär och det var för långt håll så därför tog jag med studsaren i stället.

Infon jag hade fått innan var att det var 4 rådjur tillsammans vid kollisionstillfället varav det ena hade blivit träffat och ena benet var av. Thats it! Inget namn på den som hade kört på rådjuret.

Åkte dit och satte på spårlinan på hunden och började spåra. Han tog an ett spår och vi kom väl ett hundratal meter då jag hörde hur något rusade iväg framför oss på en åker och iomed det så rusade hunden iväg och jag hade trasslat in mig i en massa sly så jag tappade såklart taget om linan men jag hade ju på Astron så jag tänkte att fastnade han så kunde jag alltid ta mig dit och lösa det då.

Han fick dock inte tag på något då och när han kom tillbaka efter typ 20 minuter så kopplade jag loss linan i allafall och så lät jag honom söka fritt i närområdet.

Då lyckades han tydligen hitta ett spår som han följde noggrant i 5-600 m där det blev stopp så jag skyndade mig dit. Det blev dock kanske inte som jag hade tänkt mig för han hade visst tagit en grävling istället :(

Ja ja, tänkte jag det skulle väl va en ren lyckträff att lyckas med detta eftersöket tänkte jag men han skulle få en chans till innan jag gav upp så jag gick tillbaka till börja och satte honom på spåret igen och då tog han faktiskt en annan väg upp i skogen istället. Dock passerade han samma grävlingsgryt igen så jag blev lite orolig att han jagade grävling igen.

Hursomhelst så såg jag på pejlen att han rusade runt på ett och samma ställe en kortare stund innan det stod still igen så jag skyndade dit. Vilken lättnad. Han hade tagit rätt rådjur (ena bakbenet och käken var av). Det levde dock så jag skulle ta kniven och sticka det men tror ni inte på faan att jag hade lyckats tappa kniven under tiden så det blev till att knyta fast hunden och sätta en 45:a i nacken på den lille bocken.

Jag drog ner rådjuret till han som ringde mig och han skulle ta ur det direkt och frakta det till markägaren nu idag. På väg hem ringde jag till polisen och de visste ingenting angående den här olyckan men de var nöjda med att det var avklarat i allafall.

Det var mycket som blev fel den här kvällen men det löste sig tillslut och det blev en bonus dessutom (grävlingen). Hoppas att hunden inte fick för sig att han ska jaga friska rådjur nu bara. Han är dock snart 6 år och har ganska mycket rutin när det gäller jakt och det är bara grävling som har tar själv (tyvärr) även fast det är oskadat.

Nu måste jag dock skaffa bättre belysning för den där Jula lampan för 29:- lyste säkert hela 20 m i bästa fall :mad:

/Henrik

Publicerat

Joru.. de blir sällan som man tänkt sig :(

Gott jobbat!

o Då va nollan spräck va de gäller trafikeftersöken?

Grattis!

Publicerat

Skönt att det löste sig till sist, en bättre lampa o massa rutin brukar fixa det mesta :(

Bra jobbat av hunden som (antar jag ) drog ner det skadade rådjuret.

/Lasse

Publicerat
  • Författare
Skönt att det löste sig till sist, en bättre lampa o massa rutin brukar fixa det mesta :(

Bra jobbat av hunden som (antar jag ) drog ner det skadade rådjuret.

/Lasse

Jo han drog ner det. Dock hade han inte tagit det av daga riktigt utan var mer interesserad av det avbrutna bakbenet som han stod och slickade på. Det låg dock bara och gurglade så det var nog bara minuter från att det skulla ha varit dött.

Att han avfångar skadat vilt vet jag sen tidigare då han har rivit ner 2 älgkalvar (påskjutna) och en älgko. När han rev ner kon var jag med då jag var skytten. Ganska imponerande att en hund ändå har den kapaciteten. Nu satt det en bra lungträff i henne så hon var praktiskt taget död redan men hon satt ner när han sprang fram och rev omkull henne i strupen.

Jag har ju dock bannat honom tidigare på ren och rådjur så det var ju en liten chansning dock.

Ren kommer han aldrig att få avfånga för det kan krylla av dessa (o)djur ibland hos oss och han har ställt dem flera ggr tidigare utan att röra dem och de är alldeles paralyserade när man går fram och kopplar hunden. Jag har varit inom 1 m när jag har kopplat honom och de bara står där, även fast han bara har skällt max 15 minuter på dem.

Otroligt dumma djur, tycker jag.

Publicerat
  • Författare
Härligt! ställ dig i plott kö nu! men köp en fick lampa först, jag ska åka och kolla på en fenix

http://www.recon.se/product_info.php?products_id=876

Den dagen vi har mycket björn ska jag överväga att skaffa en plott, inte tidigare. En sån samjagande med en laika verkar vara melodin för björnjakt. I år har dock Nemo ställt björn bättre än älg. 4 ståndskall varav 3 riktigt bra så man klarar sig nog med en bra laika också.

Angående fenix lampor så har jag också funderat på dem, speciellt TK10:an.

Kolla på den här sidan, jag tror den är billigare där som ett komplett eftersökskitt.

http://www.lampimportoren.com/

Publicerat
.........I brist på lampa.......

/Henrik

Kan rekommendera denna: LED Lenser H7R. Det går till och med att se blodspår, trots att det är en LED.

Enormt starkt ljus (140 Lumen) för att vara en lampa som bara väger 119 gram.

Det finns en tråd på ett engelskt forum som kan vara ganska "upplysande" att läsa....

candlepowerforums - LED Lenser

/Roger

Som var på eftersök efter ett smaldjur för två dagar sedan, i mörkret, med LED Lenser...........

Publicerat
Härligt! ställ dig i plott kö nu! men köp en fick lampa först, jag ska åka och kolla på en fenix

http://www.recon.se/product_info.php?products_id=876

aah! äntligen en annan som tror på det enda rätta fenixen!

men jag skulle inte vilja rekomendera tk10:an pga batterierna, domdmrä cr123a kostar en förmögenhet att byta ut.

därför skulle jag rekomendera LD10 istället då den använder vanliga AA batterier =) driften blir mycket billigare =)