Publicerat Oktober 27, 200916 yr Hej Satt och uppdaterade både mottagaren och halsbanden igår och min fråga är om någon märkt någon skillnad sedan ni har uppdaterat. Har nu 3.0. Tycker den funkar sämre än förra säsongen nämligen, tappar ofta hundarna på kortare avstånd än en kilometer och det gjorde jag inte innan. \Mats
Publicerat Oktober 27, 200916 yr Uppdaterade min US i helgen, chansade lite att det skulle vara samma som Nordicen.. Dock inte testat mer än 50 meters dödsök i gårkväll! Så passar jag på att stjäla lite av tråden, hur gör man när man uppdaterar dc20, jag fattade iaf inte hur man gör?
Publicerat Oktober 27, 200916 yr Författare Uppdaterade min US i helgen, chansade lite att det skulle vara samma som Nordicen..Dock inte testat mer än 50 meters dödsök i gårkväll! Så passar jag på att stjäla lite av tråden, hur gör man när man uppdaterar dc20, jag fattade iaf inte hur man gör? Du startar halsband och handenhet sedan trycker du meny när du står där du kan se informationen om halsbandet. Sen tror jag det står update någotting. Sen är det bara att starta uppdateringsprogrammet i datorn och koppla in handenheten till den samma. Sen hittar programmet halsbandet och gör en uppdatering. \Mats
Publicerat Oktober 27, 200916 yr Du startar halsband och handenhet sedan trycker du meny när du står där du kan se informationen om halsbandet. Sen tror jag det står update någotting. Sen är det bara att starta uppdateringsprogrammet i datorn och koppla in handenheten till den samma. Sen hittar programmet halsbandet och gör en uppdatering. \Mats Jag hade handenheten inkopplad och hundenheten bredvivd, tröck nåt om update i hundmenyn men sen hände inget mer typ... Måste jag hitta nån specifik nedladdning för Dc20 i datorn?
Publicerat Oktober 27, 200916 yr Författare Jag hade handenheten inkopplad och hundenheten bredvivd, tröck nåt om update i hundmenyn men sen hände inget mer typ...Måste jag hitta nån specifik nedladdning för Dc20 i datorn? Nu var det visserligen en DC30 jag uppdaterade hann inte uppdatera min DC 20. Men det borde funka lika dant. När du är i det läget du beskriver ovan borde det komma upp text att du skall ansluta handenheten till datorn. Sen ska du starta samma uppdateringsprogram som du använde till handenheten och som finns att ladda ned från Garmins hemsida. Sen söker programmet efter hundenheten och nedladdningen startar. Mats
Publicerat Oktober 27, 200916 yr Nu var det visserligen en DC30 jag uppdaterade hann inte uppdatera min DC 20. Men det borde funka lika dant.När du är i det läget du beskriver ovan borde det komma upp text att du skall ansluta handenheten till datorn. Sen ska du starta samma uppdateringsprogram som du använde till handenheten och som finns att ladda ned från Garmins hemsida. Sen söker programmet efter hundenheten och nedladdningen startar. Mats Handenheten var redan ansluten! kan kanske vara där det knasar, hursom jag får ge mig påt igen bara, och prova mig fram
Publicerat Oktober 27, 200916 yr HejSatt och uppdaterade både mottagaren och halsbanden igår och min fråga är om någon märkt någon skillnad sedan ni har uppdaterat. Har nu 3.0. Tycker den funkar sämre än förra säsongen nämligen, tappar ofta hundarna på kortare avstånd än en kilometer och det gjorde jag inte innan. \Mats Har uppdaterat min Astro Nordic inför denna säsong & tycker mig nog märka en klar skillnad men åt det possetiva hållet. Hittills iår har jag inte behövt springa efter hund för att upp rätthålla kontakt på samma sätt som ifjol. En skillnad som jag tycket mig märka är att avstånd som ifjol displayades som dryga kilometer displayas iår som knappa kilometern. Det kan eventuellt vara en subjektivt uppfattning grundat på att min äldre hund hittills iår drivit lugnare & kortare än förra året // Lasse D
Publicerat Oktober 29, 200916 yr Personligen tycker jag det hänger mycket på terrängen. Tappade beageln vid 1km, men då stod jag i en dal och han kutade med en bock uppe på slätten. fick in han direkt jag kom upp lite. Hade älghunden inne på 3.5km med korta antennen förra veckan. Någon mer som tycker att Garmins långa teleskopantenn är skräp? Den är just nu i 3 delar! Då har man åndå varit rädd om den. Den tunnanste av de som dras ut fick jag i näven. Skiten gick rakt av nere vid roten av teleskopbiten... // S
Publicerat Oktober 30, 200916 yr Nu var det visserligen en DC30 jag uppdaterade hann inte uppdatera min DC 20. Men det borde funka lika dant.När du är i det läget du beskriver ovan borde det komma upp text att du skall ansluta handenheten till datorn. Sen ska du starta samma uppdateringsprogram som du använde till handenheten och som finns att ladda ned från Garmins hemsida. Sen söker programmet efter hundenheten och nedladdningen startar. Mats Nu har jag lyckats med hundenheten också Tyvärr knasar det iaf, tapp på 300meter
Publicerat Oktober 31, 200916 yr Författare Enda skillnaden jag märkt efter uppdateringen är att halsbanden och handenheten hittar varandra snabbare. Men jag fick ett problem ser blir inga spår efter hundarna, var kan man ställa in detta!! \Mats
Publicerat Oktober 31, 200916 yr Själv har jag aldrig haft några större problem med att passa ihop enheterna, min nya rutin är att redan i bilen trä halsbandet runt vänsterarmen och hålla handenheten i vänster hand medans man åker ut i marken, har funkat klockrent hittills... Dock tappar jag kontakten redan runt 100 meter även efter uppdateringarna
Publicerat Oktober 31, 200916 yr Enda skillnaden jag märkt efter uppdateringen är att halsbanden och handenheten hittar varandra snabbare. Men jag fick ett problem ser blir inga spår efter hundarna, var kan man ställa in detta!! \Mats Oj måste kolla i min egen jag ställde om brorsans!
Publicerat Oktober 31, 200916 yr Författare Själv har jag aldrig haft några större problem med att passa ihop enheterna, min nya rutin är att redan i bilen trä halsbandetrunt vänsterarmen och hålla handenheten i vänster hand medans man åker ut i marken, har funkat klockrent hittills... Dock tappar jag kontakten redan runt 100 meter även efter uppdateringarna Brukar plocka fram och starta hundenheten ooch handenheten när jag kommer fram till samlingen. Ännu har det inte gått så fort att inte enheterna hittat varandra innan allt är klart för att släppa hunden har du kollat kontakten i hundenheten mellan antennen och enheten så det inte blivit någon oxid eller provat med en annan antenn. Ingen som vet hur man får fram spåret efter hunden igen, läst manualen från pärm till pärm men hittar inget. \Mats
Publicerat Oktober 31, 200916 yr Författare Brukar plocka fram och starta hundenheten ooch handenheten när jag kommer fram till samlingen. Ännu har det inte gått så fort att inte enheterna hittat varandra innan allt är klart för att släppa hunden har du kollat kontakten i hundenheten mellan antennen och enheten så det inte blivit någon oxid eller provat med en annan antenn. Ingen som vet hur man får fram spåret efter hunden igen, läst manualen från pärm till pärm men hittar inget. \Mats Hittade varför inte spåret efter hundarna syns. Hade ett antal spår som markerar gränser därför såg jag inte hundarna under Tracks direkt, var bara att scrolla ned en bit och där fanns hundenheterna. Sen var det bara att markera Show on map så var spåren tillbaka på kartan! Som vanligt enkelt när man vet hur man gör
Publicerat November 2, 200916 yr Enda skillnaden jag märkt efter uppdateringen är att halsbanden och handenheten hittar varandra snabbare. Men jag fick ett problem ser blir inga spår efter hundarna, var kan man ställa in detta!! \Mats Nu ska vi se här om jag kommer ihåg har inte med Astron på jobbet, huvudmeny + inställningar avancerat + gps funktioner + spår + välj spår för hund tex Ajax => längs ner på sidan så finns det en liten ruta att kryssa i "Visa spår på karta" . Om du inte fixar det med beskrivning ovan så får jag titta efter mer nogrant & återkomma till dig. //Lasse D. Hopsan du hade redan fixat det .....
Publicerat November 2, 200916 yr Personligen tycker jag det hänger mycket på terrängen.Tappade beageln vid 1km, men då stod jag i en dal och han kutade med en bock uppe på slätten. fick in han direkt jag kom upp lite. Hade älghunden inne på 3.5km med korta antennen förra veckan. Någon mer som tycker att Garmins långa teleskopantenn är skräp? Den är just nu i 3 delar! Då har man åndå varit rädd om den. Den tunnanste av de som dras ut fick jag i näven. Skiten gick rakt av nere vid roten av teleskopbiten... // S Det hänger nog mycket på terräng, den erfarenhet jag har efter att andvänt Astron (Den nordiska varianten) i ca ett år är att ett bara man ser till att stå lite högt & det behöver inte vara mycket högt så får jag in hund på ca 3 km. Med korta antennen ! Undrar om det finns söndags exemplar & motsatsen av Astron för erfarenheterna är väldigt olika. Nu jagar jag mest i Sörmland & tja, fjäll & djupa dalar är inte direkt så vanligt. //Lasse D
Publicerat November 2, 200916 yr Själv har jag aldrig haft några större problem med att passa ihop enheterna, min nya rutin är att redan i bilen trä halsbandetrunt vänsterarmen och hålla handenheten i vänster hand medans man åker ut i marken, har funkat klockrent hittills... Dock tappar jag kontakten redan runt 100 meter även efter uppdateringarna Man ska inte behöva passa i hop enheterna innan man släpper i väg hunden. Kontakt med hundenheten får man först när enheten har lokaliserat sin position och börjar skicka sina koordinater. Man kan när som helst i drevet tex byta ut batterier i sin egen enhet och sedan direkt följa hunden igen. När som helst också välja att följa kompisens hund genom att knappa in "Ny hund" och dens ID om man vet den. Dvs att man inte behöver ha närkontakt med halsbandet om man bara vet ID.
Publicerat November 2, 200916 yr Man ska inte behöva passa i hop enheterna innan man släpper i väg hunden. Kontakt med hundenheten får man först när enheten har lokaliserat sin position och börjar skicka sina koordinater. Man kan när som helst i drevet tex byta ut batterier i sin egen enhet och sedan direkt följa hunden igen. När som helst också välja att följa kompisens hund genom att knappa in "Ny hund" och dens ID om man vet den. Dvs att man inte behöver ha närkontakt med halsbandet om man bara vet ID. Byta batterier har jag aldrig haft några problem med medans hunden vart ute men släpper jag iväg jycken innan apparaterna har funnit varann så tar det ofta både tio och tjugo minuter innan dom finner varann
Publicerat November 2, 200916 yr Min erfarenhet är att just hundenheten har mycket svårare att hitta gps-signalerna när den sitter på hunden och är i rörelse. Därför är det en klar fördel om halsbandet har fått kontakt med "himmelen" innan man sätter den på hunden och kör igång. Annars är det precis som Jansson skriver. Det tar en jäkla tid innan det blir kontakt mellan grejerna.
Publicerat November 2, 200916 yr Min erfarenhet är att just hundenheten har mycket svårare att hitta gps-signalerna när den sitter på hunden och är i rörelse. Därför är det en klar fördel om halsbandet har fått kontakt med "himmelen" innan man sätter den på hunden och kör igång. Annars är det precis som Jansson skriver. Det tar en jäkla tid innan det blir kontakt mellan grejerna. AMEN!
Publicerat November 9, 200916 yr Sände förra måndagen iväg båda enheterna till Trampet.se för kontroll och ev. åtgärder, antennfästena var tydligen av på båda enheterna så dom är nu utbytta, samt att det låg svenska menyer i Astron, känns lite ovant men det blir nog bra! Det kändes som neandertal när man i söndags gick med endast kompassen på främmande marker, Hursom, funkar kanon nu efter ett första test