Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

RCC dämpare

Featured Replies

Publicerat

Nån som kan svara på hur den funkar på en Magnum? Har ju egentligen inte en magnum men Rugern bränner då krut som en -_- Efter höstens miss pga att jag inte hade dämpare så ska det införskaffas en. Men man vill ju ha så lätt som möjligt åxå, inte hänga på en masa vikt i onödan. BR dämparen väger väl närmare kilot i magnum utförandet och det är för tungt.

Antar det blir T51 med modul som blir aktuell då. Eller kan man klara sig utan modulen, smäller väl högre men klarar dämparen trycket?

http://www.rccab.se/home/content.asp?page=9

Publicerat
  • Författare

Snackade med RCC och det verkar bli en sån. 390 gr är ju helt ok -_- och för det priset kan man verkligen inte säga nåt.

Publicerat

Hmm även jag är lite nyfiken på en RCC, har snackat med Exabit som har en slikt och jag tror att det kan bli en sådan till 6 mm:aren,

till min 308 win är det nog så enkelt att det blir en sån tub som Mike har, den är brutalt bra i dämpningen.

/Christian

Publicerat
  • Författare

Jag skulle behöva 3 st, en till Rugern, en till 300 whispern och en till 6x45:an. Därför funderar jag på en SAI carbon till 6x45 och 300:an.

Publicerat

Har RCCs minsta till Horneten men har inte monterat den ännu. När man skjuter 22lr HV så gör den faktiskt nytta! Det blir inte ljudlöst på något sätt men knallen försvinner helt klart.

Vad detta nu är värt med tanke på frågeställningen vet jag inte ;)

Mvh!

Publicerat

Jag har faktiskt modell T40 på min Tikka i 30-06. Den är lätt och fin, dämpar bra och är allmänt trevlig. Men den bygger på längden cirka 10 cm och det är väl en av nackdelarna. Men för mitt skytte har denna dämpare betytt en hel del. Rekylen är hälften av vad den var, likaså smällen.

Publicerat

Förresten, jag kom på en sak: RCC-killen Roger har ju själv en 7mmRM och dämparen på den fungerar utmärkt. Slå honom en signal och snacka.

Publicerat
  • Författare
Förresten, jag kom på en sak: RCC-killen Roger har ju själv en 7mmRM och dämparen på den fungerar utmärkt. Slå honom en signal och snacka.

Har snackat med honom idag, 2 ggr. Den andra gången blev det en order på en T51 :P då kan man ju sätta dit en modul till om det inte funkar med std.

Publicerat

Jag har en T40.

Fruktansvärt nöjd.

Allt från bemötande till funktion.

Rekommenderas varmaste.

Publicerat

Jag provskjöt Rogers Sako 75:a i 7mm Rem Mag å det var då rakt ingen rekyl att tala om, knallen var heller inget störande då jag testade utan hörselskydd. ;)

Detta var dock den första modellen han hade så jag tippar på att det absolut inte är sämre nu.

/Knugen

Publicerat
  • Författare

Låter bra det gubbar :D vill ha ner smällen åtminstone till 222-nivå så man kan jaga utan kåpor. Skulle få papprena idag.

Publicerat

Härligt! Jo, han är en bra person att prata med.

• 1 month later...
Publicerat
  • Författare

Fått hem dämparen. Ska kapa pipan lite tänkte jag. Tanken var att kapa 5 cm men det blir 10!! 50 cm lång blir den. Kan tyckas kort men enl QL så tappar jag just inget i fart om jag kör med URP istället för 204 krut. Smidig kommer den bli även med ljuddämparen på. Dämparen förlänger 120 mm så det blir ungefär som att ha den som den är nu i längd :wub: Rekylen och smällen blir nog aningens mindre åxå. Och jag som tänkte sälja bössan för nån dag sen bara :rolleyes:

Problemet är bara att jag måste få tid att göra det då jag måste låna svarv ;)

Publicerat

Ahh... Ring mig när du pangar för helvete, måste få höra tystheten genom luren. ;)

Publicerat
  • Författare

ska göra så :rolleyes:

Publicerat
  • Författare

Nu är den monterad. Ska bara banka in div nr på pipan (när det hinns :lol: ) så ska jag skruva ihop den och provskjuta. Tror när kikaren är på så är balansen nästan mellan händerna :P smidig blev den då ;);)

Publicerat

Gött!

Publicerat
  • Författare

Satte dit kikaren lite snabbt och fick balanspunkten precis vid pipmuttern. Med underbeslag uch plugg i blir den nog nära perfektion :lol:

• 2 weeks later...
Publicerat
  • Författare

Vägde rekylbromsen och den vägde in på 114 gram. Blir totalt med kapningen att ca 250 gr har åkt bort och 400 dit. Så 150 gr totalt blir viktskillnaden.

Publicerat
Hmm även jag är lite nyfiken på en RCC, har snackat med Exabit som har en slikt och jag tror att det kan bli en sådan till 6 mm:aren,

till min 308 win är det nog så enkelt att det blir en sån tub som Mike har, den är brutalt bra i dämpningen.

/Christian

en liten kapning. vilken tub är det om man törs fråga?

Publicerat

Jonas-Mike har en av A-Tecs dämpare, jag minns inte längre vilken,

och som sagt, den är helt sjukt tyst i skottet den pangen/dämparen.

/Christian