Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

sportskyttelicens pistol

Featured Replies

Publicerat

Hej !

är kanske inte rätt sida men man slutar ju aldrig förvånas av vad alla sitter inne på info här!

Till frågan, Är lite sugen på att skaffa en .22lr pistol då jag under sommaren skjutit lite med en kompis.

Vad krävs för att få en sportskytte licens på en pistol då de ju är omöjligt att få en jaklicens på en flerskottare.

Vad jag hört skall man ha vart medlem i en pistolskytteklubb viss tid samt skjutit ``guld``

Vad detta innebär med att skjuta guld har ja ingen aning om osv.

Är det någon som vet något i detta ämne eller kanske har en sportskytte licens själv som kan tala om.

Tacksam för svar !

Mvh Tom ;)

Publicerat
Hej !

är kanske inte rätt sida men man slutar ju aldrig förvånas av vad alla sitter inne på info här!

Till frågan, Är lite sugen på att skaffa en .22lr pistol då jag under sommaren skjutit lite med en kompis.

Vad krävs för att få en sportskytte licens på en pistol då de ju är omöjligt att få en jaklicens på en flerskottare.

Vad jag hört skall man ha vart medlem i en pistolskytteklubb viss tid samt skjutit ``guld``

Vad detta innebär med att skjuta guld har ja ingen aning om osv.

Är det någon som vet något i detta ämne eller kanske har en sportskytte licens själv som kan tala om.

Tacksam för svar !

Mvh Tom ;)

Guld innebär att du ska skjuta 46 poäng av 50 möjliga på 25 meter med en 22:a

Du ska skjuta 3 guldserier

Sen krävs det att du varit med i klubben 6 månader (rätta mig om jag har fel)

dessutom måste du söka om licensen var 5:e år, och då (i min klubb) visat att du varit aktiv, vi har minst 3 tävlingar som skytt eller funktionär / år

Andreas

Publicerat
  • Författare
Guld innebär att du ska skjuta 46 poäng av 50 möjliga på 25 meter med en 22:a

Du ska skjuta 3 guldserier

Sen krävs det att du varit med i klubben 6 månader (rätta mig om jag har fel)

dessutom måste du söka om licensen var 5:e år, och då (i min klubb) visat att du varit aktiv, vi har minst 3 tävlingar som skytt eller funktionär / år

Andreas

Okej! ;)

Vem skjuter man upp för då? klubbledaren eller ?

ska klubben intyga detta eller hur går det till ?

Tack för det snabba svaret!

Publicerat

Hej

Du skjuter upp med den som är skjutledare den aktuella kvällen och han/hon skriver sin signatur på ditt skjutkort om du klarat 46 poäng.

Sen måste du även klara 3 st snabbserier a 6 skott/serie och alla skott ska träffa svart område på tavlan på x antal sekunder för att få godkänt för Guldmärket.

Sen är det inget som säger att du får licens för det.

Det är styrelsen i din klubb som du är med i som beslutar om du är lämplig att inneha pistol.

Därefter skickar de in ett intyg med att du är lämplig och har klarat kravet för att inneha pistollicens för .22lr till polisstationen i din kommun.

// JägarNNNNNN

Publicerat

Det krävs följande:

6 mån aktivt medlemskap (då menar man inte bara vara med på träningen utan vara behjälplig inom klubben).

3st guldserier (46 poäng av 50 skjutet på 50m med .22-pistol eller revolver).

3st brons snabbserier. Detta innebär minst 5 träff av 6 på en C30 figur på 50 meter, tiden är 46 sek om jag inte minns fel.

Det krävs även att man tar pistolskyttekortet vilket är ett skriftligt prov på vilket man egentligen visar allmänt vapenvett.

Efter detta har man rätt att ta licens på en kaliber 22lr pistol eller revolver för målskjutning. Sedan är det 6 mån ytterligare aktivt medlemskap om man vill ta licens på grövre kalibrar (OM klubben följer svenska pistolskytte förbundets rekommendationer. Just detta kan skilja sig lite, första vapnet måste alltid vara .22lr men vissa klubbar skriver intyg på grövre kalibrar snabbare än 6mån.)

Hoppas det var svaret du sökte =)

Publicerat
Det krävs följande:

6 mån aktivt medlemskap (då menar man inte bara vara med på träningen utan vara behjälplig inom klubben).

3st guldserier (46 poäng av 50 skjutet på 50m med .22-pistol eller revolver).

3st brons snabbserier. Detta innebär minst 5 träff av 6 på en C30 figur på 50 meter, tiden är 46 sek om jag inte minns fel.

Det krävs även att man tar pistolskyttekortet vilket är ett skriftligt prov på vilket man egentligen visar allmänt vapenvett.

Efter detta har man rätt att ta licens på en kaliber 22lr pistol eller revolver för målskjutning. Sedan är det 6 mån ytterligare aktivt medlemskap om man vill ta licens på grövre kalibrar (OM klubben följer svenska pistolskytte förbundets rekommendationer. Just detta kan skilja sig lite, första vapnet måste alltid vara .22lr men vissa klubbar skriver intyg på grövre kalibrar snabbare än 6mån.)

Hoppas det var svaret du sökte =)

Jag har då aldrig skjutit snabbserier på 50 meter utan endast på 25 meter och för dessa var villkoret GULD = Alla träff (6 St) 18 totalt på 3 serier tiden kommer jag inte ihåg men har för mig att det var 14 -20 sek

Mvh

// JägarNNNNNN

Publicerat
Jag har då aldrig skjutit snabbserier på 50 meter utan endast på 25 meter och för dessa var villkoret GULD = Alla träff (6 St) 18 totalt på 3 serier tiden kommer jag inte ihåg men har för mig att det var 14 -20 sek

Mvh

// JägarNNNNNN

Asch, självklart har du rätt.. jag var inne i gevärstänket ;) Självklart är det 25m =) Men jag har för mig att brons (5 träff/serie räcker då) är kravet för att få ta licens? Kan ha fel. Tiden ligger nog på runt 18 sekunder eller så tror jag för guld.

Publicerat
  • Författare

Ja jag tror jag fått väldigt bra beskrivet hur detta skall gå till. ;)

Tack för de extremt snabba svaren.

Är igentligen lite överdrivet mycket men förstår varför det är så,

Man kan ju tycka en kille som har flera grövre vapen på jaktlicens osv skall kunna få de lite lättare men men.

Som för mig är det lerduveskyttet som är det roligaste och som jag skjuter 2 dar i veckan och skall man lägga in pistol så måste man satsa helhjärtat på detta och det blir att ta mycket tid sammanlagt.

Sen en fråga som bara slog mig, Om man skulle få för sig att göra allt detta, Förvaringen av pistolen får den ligga i samma vapenskåp som jaktbössorna eller är det ett specielt avsett skåp till dessa ?

Har för mig att jag hört eller läst detta för länge sedan.

Mvh Tom :D

Publicerat
Ja jag tror jag fått väldigt bra beskrivet hur detta skall gå till. ;)

Tack för de extremt snabba svaren.

Är igentligen lite överdrivet mycket men förstår varför det är så,

Man kan ju tycka en kille som har flera grövre vapen på jaktlicens osv skall kunna få de lite lättare men men.

Som för mig är det lerduveskyttet som är det roligaste och som jag skjuter 2 dar i veckan och skall man lägga in pistol så måste man satsa helhjärtat på detta och det blir att ta mycket tid sammanlagt.

Sen en fråga som bara slog mig, Om man skulle få för sig att göra allt detta, Förvaringen av pistolen får den ligga i samma vapenskåp som jaktbössorna eller är det ett specielt avsett skåp till dessa ?

Har för mig att jag hört eller läst detta för länge sedan.

Mvh Tom :D

Jag tycker inte det är så farligt mycket =) Man kan behöva de där 6 månaderna att hinna med sina guldserier =) Det enda jag egentligen motsätter mig med reglerna är att jag som vill skjuta magnum fält och PPC blir tvingad att under en period tävla i .22lr precision (eller vilka grenar man nu vill) eftersom .22lr är det enda man får ta licens på först... Jag tycker det är lite som att säga till en fotbollspelare att han måste spela innebandy i ett år innan han får börja med fotboll.. eller att en stavhoppare måste börja med att kasta slägga ett år först...

Publicerat
  • Författare
Jag tycker inte det är så farligt mycket =) Man kan behöva de där 6 månaderna att hinna med sina guldserier =) Det enda jag egentligen motsätter mig med reglerna är att jag som vill skjuta magnum fält och PPC blir tvingad att under en period tävla i .22lr precision (eller vilka grenar man nu vill) eftersom .22lr är det enda man får ta licens på först... Jag tycker det är lite som att säga till en fotbollspelare att han måste spela innebandy i ett år innan han får börja med fotboll.. eller att en stavhoppare måste börja med att kasta slägga ett år först...

Ja de värkar ju helt sjukt, Ska de spela någon roll vilken gren man vill tävla?

Hmm,, men blir man förvånad ?

Får man altså skjuta sina guldserier under de första 6 månaderna ?

Publicerat
Ja de värkar ju helt sjukt, Ska de spela någon roll vilken gren man vill tävla?

Hmm,, men blir man förvånad ?

Får man altså skjuta sina guldserier under de första 6 månaderna ?

Du får ta hur god tid på dig du vill men du får ingen licens förräns du klarat guldserierna och 6 månader har gått, då tidigast kan du få den. Sen skadar det ju inte ditt kommande skytte att träna massor med 22, särskilt i början. Att skjuta grovt är skitkul och det får du ju förmodligen gott om chanser att göra med lånade vapen på klubbskjutningarna. Se till att prova så många vapen som möjligt på din "shortlist" så använder du väntetiden på bästa sätt ;) Om 23 dagar är det dags för min del, då får polisen i Bollnäs in min ansökan på en 22:a och lagom till utesäsongen så blir det en revolver eller en S&W 52:a. :D

Publicerat
  • Författare
Du får ta hur god tid på dig du vill men du får ingen licens förräns du klarat guldserierna och 6 månader har gått, då tidigast kan du få den. Sen skadar det ju inte ditt kommande skytte att träna massor med 22, särskilt i början. Att skjuta grovt är skitkul och det får du ju förmodligen gott om chanser att göra med lånade vapen på klubbskjutningarna. Se till att prova så många vapen som möjligt på din "shortlist" så använder du väntetiden på bästa sätt ;) Om 23 dagar är det dags för min del, då får polisen i Bollnäs in min ansökan på en 22:a och lagom till utesäsongen så blir det en revolver eller en S&W 52:a. :lol:

Okej ! Och tack för alla svar nu tror ja att allt har fallit på plats.

Kanonforum med mycket kunskap

Mvh Tom

Publicerat

Det mesta som sagt ovan stämmer, men det är INTE klubben som bedömer om man är lämplig att inneha vapen. Klubben utfärdar ett intyg över:

aktivitet (reglerna för vad som räknas som att vara aktiv skiljer idag rejält)

uppfyllda märkesfordringar

att klubben bedriver verkmsamhet där vapnet du vill ha är lämpligt

Baserat på detta behandlar polisens Tillståndsmyndighet din ansökan. De kan ga dig licens utan ett aktivitetsintyg, men det är inte vanligt om vi säger så ;) !

Tillämpningsserierna för guldmärket kräver alla träff med stödhand, tid 13s med .22 och 17s med grovt.

Du måste skjuta alla precisionsserierna och tillämpningsserierna (3+3 serier alltså) under samma kalenderår, men du kan även utnyttja den uppfyllda kompetensen för att söka licenser under det påföljande året.

Kraven för vad som skall anses vara aktivt ses just över av vapenutredaren; man är inte nöjd med att en del klubbar har väldigt låga krav och att det skiljer mycket mellan klubbarna. Vi kräver tio tränings- och tre tvälingstillfällen för första vapnet.

Vad jag och andra har beskrivit här är reglerna för det nationalla pistolskyttet, som sker inom ramen för Svenska pistolskytteförbundet. Det är vad den absoluta majoriteten skjuter. Det finns även pistolskytte inom Skyttesportförbundet (tidigare Sportskytteförbundet), och där ser reglerna litet annorlunda ut. Men jag antar att du med "sportskyttelicens" menade målsjkutningslicens för enhandsvapen.

Publicerat
Det mesta som sagt ovan stämmer, men det är INTE klubben som bedömer om man är lämplig att inneha vapen.

helt sant, men klubben skriver inte ut ett intyg om du inte är lämplig att inneha vapen, eller inte uppfyllt klubbens krav. Så indirekt bedömer de om du är lämplig eller inte - kanske i så fall främst baserat på hur man hanterar vapnet vid träning. Blåser man av ett skott i taket på skjuthallen skulle jag kunna tro att det tar lååååång tid innan de skriver under ett intyg, om alls.

Publicerat
helt sant, men klubben skriver inte ut ett intyg om du inte är lämplig att inneha vapen, eller inte uppfyllt klubbens krav. Så indirekt bedömer de om du är lämplig eller inte - kanske i så fall främst baserat på hur man hanterar vapnet vid träning. Blåser man av ett skott i taket på skjuthallen skulle jag kunna tro att det tar lååååång tid innan de skriver under ett intyg, om alls.

Det här debatteras ju titt som tätt, exempelvis på skytteforum.com, för den som vill följa ilskna trådar i ämnet :D . Visst KAN en klubb agera som du säger. Jag menar dock att det är synnerligen olämpligt och rimligen inget som vi i förbundet kan stödja. Är personen en säkerhetsrisk så gäller det även vid uppsiktsutlåning av klubbens vapen. Upplever man att en person inte är lämplig att delta i klubbens verksamhet så skall man förstås hantera detta genom att ta en diskussion om personens medlemskap; att bara vägra ett aktivitetsintyg innebär inte att personen inte kan låna ett klubbvapen eller ett privat vapen av en annan klubbmedlem som uppsiktsutlåning.

En rakryggad styrelse bör enligt min mening hantera detta på andra sätt än genom att bara vägra aktivitetsintyg. Vill man inte ha en person som medlem skriver man dock förstås inte ut ett intyg...

Intygen krävs ju även för att anskaffa fler eller byta vapen. Det finns även här ur styrelsens perspektiv starka skäl att inte lägga in bedömningar av annat än vad som är tänkt i intygen; det väcker väldigt lätt ont blod och kan leda till stora konflikter mellan styrelse och medlemmar annars. Avsikten med intyget är inte att vi skall bedöma lämpligheten, och då finns det inte heller något skäl att göra det.

Publicerat
En rakryggad styrelse bör enligt min mening hantera detta på andra sätt än genom att bara vägra aktivitetsintyg. Vill man inte ha en person som medlem skriver man dock förstås inte ut ett intyg...

Håller med dig till fullo. I vår förening får man skriva en medlemsansökan (och betala avgift, bli försäkrad och allt detta som är viktigt) men fullvärdig medlem blir man först efter att man blir invald på det årliga styrelsemötet. Där röstar man helt enkelt in personer i föreningen.. eller inte in, såklart =)

Publicerat

Håller fullständigt med dig där!!!

Det är heltokigt att måsta ta licens på en .22 först men så är det att leva i byråkrati Sverige !!!!!!!!!!

En annan sak som e ganska tokig är 5 års licenserna de är ungefär samma sak som att vi skulle behöva söka licens på Hagelgeväret, Älgstudsaren osv vart 5 år........ nää här borde de ansvariga ta sig i kragen och återgå till livstidslicens

// JägarNNNNNN

Publicerat
Håller fullständigt med dig där!!!

Det är heltokigt att måsta ta licens på en .22 först men så är det att leva i byråkrati Sverige !!!!!!!!!!

En annan sak som e ganska tokig är 5 års licenserna de är ungefär samma sak som att vi skulle behöva söka licens på Hagelgeväret, Älgstudsaren osv vart 5 år........ nää här borde de ansvariga ta sig i kragen och återgå till livstidslicens

// JägarNNNNNN

Jo.. av bekvämlighetsskäl kan jag hålla med dig =) Men jag förstår ändå syftet med 5-årslicenserna. Behovet av att äga ett vapen för målskjutning är ju träning och tävling. Har man nu inte använt sin pistol på 5 år så man kan intyga att man är aktiv så har man ju faktiskt inte behov av den, och då ska man inte ha den. Kan de få bort de vapen som inte används aktivt så minskar ju den procentuella risken för vapenstölder. Och pistoler och revolvrar är ju oftast lite mer stöldbegärligt än våra jaktvapen :rolleyes:

Publicerat

Man måste inte ha en 22:a som första vapen.

Förbundet rekomenderar detta.

Lagen säger 6 månader + aktivitet i klubben.

Pistolskyttekortet, 18 år, guldmärkesfodring + behovet.

Man måste inte tävla för att äga ett vapen, man kan skjuta för att man tycker det är roligt.

Sen är det upp till dig att motivera för polisen varför du skall ha ett vapen och vill ha en annan kaliber.

Får du avslag så begär ett skriftligt avslag, godta inte ett muntligt för ett muntligt går ej att överklaga.

Lycka till

/Rune :rolleyes:

Publicerat
Man måste inte ha en 22:a som första vapen.

Förbundet rekomenderar detta.

Lagen säger 6 månader + aktivitet i klubben.

Pistolskyttekortet, 18 år, guldmärkesfodring + behovet.

Man måste inte tävla för att äga ett vapen, man kan skjuta för att man tycker det är roligt.

Sen är det upp till dig att motivera för polisen varför du skall ha ett vapen och vill ha en annan kaliber.

Får du avslag så begär ett skriftligt avslag, godta inte ett muntligt för ett muntligt går ej att överklaga.

Lycka till

/Rune :rolleyes:

Faktiskt så kräver polisen kaliber 22 som första vapen nu mera. Iaf här i Karlstad, sen kanske det finns lokala avvikelser?

Publicerat
Faktiskt så kräver polisen kaliber 22 som första vapen nu mera. Iaf här i Karlstad, sen kanske det finns lokala avvikelser?

Lagen skall gälla lika för alla.

Var hittar dom stöd för detta.

Ställ frågan till dom. Hänvisa till vapenlagen.

Överklaga om du inte är nöjd.

Dom hänvisar till fapen som är en vägledning, men där står inget om någon 22:a.

Pistolskytteförbundet är ingen myndighet så deras rekomendationer kan man bortse från.

Saxat från polisens hemsida:

För att få vapenlicens krävs i regel att du har fyllt 18 år. Vissa undantag finns. Du ska också vara laglydig och skötsam. För att få jaktvapenlicens krävs att du har avlagt jägarexamen. För att få licens på ett vapen för målskjutning krävs att du har varit aktiv medlem under minst sex månader i en godkänd skytteförening som bedriver skytte med den vapentyp som licensen avser.

http://www.polisen.se/Lagar-och-regler/Vapen/Vapenlicens/

http://www.jagareforbundet.se/Jagaren/Juridik/Lagstiftning/

/Rune

Publicerat
Lagen skall gälla lika för alla.

Var hittar dom stöd för detta.

Ställ frågan till dom. Hänvisa till vapenlagen.

Överklaga om du inte är nöjd.

Dom hänvisar till fapen som är en vägledning, men där står inget om någon 22:a.

Pistolskytteförbundet är ingen myndighet så deras rekomendationer kan man bortse från.

Saxat från polisens hemsida:

För att få vapenlicens krävs i regel att du har fyllt 18 år. Vissa undantag finns. Du ska också vara laglydig och skötsam. För att få jaktvapenlicens krävs att du har avlagt jägarexamen. För att få licens på ett vapen för målskjutning krävs att du har varit aktiv medlem under minst sex månader i en godkänd skytteförening som bedriver skytte med den vapentyp som licensen avser.

http://www.polisen.se/Lagar-och-regler/Vapen/Vapenlicens/

/Rune

Enligt uppgift från vapenhandläggaren ska det vara ett nytt påfund sedan skolskjutningen i Finland. Jag har inte sett det själv, men när de säger så så antar jag att de har någon form av material att luta sig åt som man borde få ta del av?

Publicerat

Ja, Polisen är bra på att hitta på egna förklaringar. (och undantag)

Men fortfarande gäller lagen.

Hänvisa till vapenlagen.

Polisen skall jobba för oss inte mot oss som det känns ibland.

Vi sätter för stor tilltro till polisens kunnande.

Ifrågasätt istället och kräv svar skriftligen.

Ord mot ord så förlorar du.

/Rune :P