Publicerat November 24, 200520 yr Jag har för vana att alltid skjuta in min Ruger 243 för vinterjakten på toppfågel. Jag brukar se till att det är ca -10grader och att både bössa och ammo är väl kylda innan in jag ligger vid tavlan, då jag alltid åker omkring med "magget" redo i bössan. Nu sa en jaktkamrat till mig att om man har ammot varmt i fickan innan man skjuter så behöver man inte skjuta in i minusgrader. Stämmer detta, för jag är jäkligt noga med att bössan ska gå mitt i på tavlan då jag skjuter in. Jag menar bara att pipan borde väl också påvärkas av kylan och inte bara ammot???
Publicerat November 24, 200520 yr Pipan påverkas och även luftens densitet. Största påverkan har dock temperaturen på krutet. Bäst är alltså att skjuta in allt kallt - se bara till att pipan blir kall mellan skotten...
Publicerat November 24, 200520 yr Jag har för vana att alltid skjuta in min Ruger 243 för vinterjakten på toppfågel. Jag brukar se till att det är ca -10grader och att både bössa och ammo är väl kylda innan in jag ligger vid tavlan, då jag alltid åker omkring med "magget" redo i bössan. Nu sa en jaktkamrat till mig att om man har ammot varmt i fickan innan man skjuter så behöver man inte skjuta in i minusgrader. Stämmer detta, för jag är jäkligt noga med att bössan ska gå mitt i på tavlan då jag skjuter in.Jag menar bara att pipan borde väl också påvärkas av kylan och inte bara ammot??? Det är ju inte så lätt när det +3,6 och regn. Inte ser det ut att bli någon toppjakt än på ett tag.