Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

"Efter regn kommer räv"

Featured Replies

Publicerat

Har en liten fråga som någon här kanske kan besvara.

En kompis till mig var ute och spanade räv på en åker där jag och han ofta ser/skjuter rävar.

Efter en stunds spanade så börjar regnet vräka ner så han sätter sig i skydd. OBS klockan är nu ca 12.00. När regnet avtar så ger han upp och ska börja gå hemåt. Han går då över åker som fullkomligt VIMLAR av räv? Mitt på ljusa dagen!?

Han stöter upp 3 rävar och ser ytterligare 6 stycken som är inom skotthåll. Detta på en och samma åker! (ca 400x80 meter)

Hur pass vanligt är detta och är det någon som kan förklara fenomenet?

Ps. Förvånad som han är hinner han inte skjuta mer än 1 räv :wacko: . Hade jag varit med hade ALLA gått hädan! :unsure:. ds

MvH

Patrik

Publicerat

Vet en bonde som jagade upp (eller försökte jaga upp?) sork ur marken genom att hälla en spann vatten i ngn av ingångarna till deras tunnlar. Denna effekt av vatten kanske räven känner till oxå?

Publicerat
  • Författare
Vet en bonde som jagade upp (eller försökte jaga upp?) sork ur marken genom att hälla en spann vatten i ngn av ingångarna till deras tunnlar. Denna effekt av vatten kanske räven känner till oxå?

Låter ju högst troligt. Men det verkar lite konstigt ändå.

Nån annan som upplevt samma sak?

Publicerat

Nix, har jag aldrig varit med om, men sorkteorin kan ju stämma.

Men vart i landet var det som det hände ?

Jag har bara skygga skogsrävar här tyvärr.

Jag hade nog också stått med hakan vid knäna om jag sett det.. :)

Publicerat
  • Författare
Nix, har jag aldrig varit med om, men sorkteorin kan ju stämma.

Men vart i landet var det som det hände ?

Jag har bara skygga skogsrävar här tyvärr.

Jag hade nog också stått med hakan vid knäna om jag sett det.. :o

Det här är i Skaraborg. Finns mycket räv i området. Har varit med och sett 6-7 stycken men aldrig på en så liten yta och inte i princip samtidigt.

Fan absurt... Måste ju införskaffa automatvapen för att hålla nere stammen om det ska se ut så här! :)

Publicerat
Det här är i Skaraborg. Finns mycket räv i området. Har varit med och sett 6-7 stycken men aldrig på en så liten yta och inte i princip samtidigt.

Fan absurt... Måste ju införskaffa automatvapen för att hålla nere stammen om det ska se ut så här! :)

Nä, men kanske få fler att jaga räv. :o

För en inbiten lock och vakjägare som en annan så låter det som du bor i rena eldoradot, fast för småviltet så är det ju mindre bra tyvärr.. :wub:

Publicerat
  • Författare
Nä, men kanske få fler att jaga räv. :lol:

För en inbiten lock och vakjägare som en annan så låter det som du bor i rena eldoradot, fast för småviltet så är det ju mindre bra tyvärr.. ;)

Om det ändå vore så väl att man bodde i det... Är polarens marker och gubbarna i hans lag vägrar ta in nån "utifrån"...

Du vet det gamla vanliga, man måste vara född i byn i 12 generationer bakåt ha varit med i skogen sedan innan man lämnade barnvagnen och helst va släkt med minst 98% av gubbarna som är med.

Har jagat med kompisen på dessa marker sedan jag va 13-14 år men utan att informera om det... ;)

Problemet är att det jagas max 5 dagar per år på markerna sen är det upp till kompisen att hålla efter räv etc. Detta är i princip helt omöjligt... Så han brukar ta med mig (som också sitter i lockträsket) för att hjälpa till. Blir mer och mer sällan dock eftersom gubbarna surnar mer och mer för varje dag... :rolleyes:

Har inte sett hare på 3 år där...

//Patrik

Publicerat
Om det ändå vore så väl att man bodde i det... Är polarens marker och gubbarna i hans lag vägrar ta in nån "utifrån"...

Du vet det gamla vanliga, man måste vara född i byn i 12 generationer bakåt ha varit med i skogen sedan innan man lämnade barnvagnen och helst va släkt med minst 98% av gubbarna som är med.

Har jagat med kompisen på dessa marker sedan jag va 13-14 år men utan att informera om det... ;)

Problemet är att det jagas max 5 dagar per år på markerna sen är det upp till kompisen att hålla efter räv etc. Detta är i princip helt omöjligt... Så han brukar ta med mig (som också sitter i lockträsket) för att hjälpa till. Blir mer och mer sällan dock eftersom gubbarna surnar mer och mer för varje dag... :rolleyes:

Har inte sett hare på 3 år där...

//Patrik

Ja jag känner tyvärr igen det där alldeles för väl.. :lol: