Publicerat Oktober 28, 200916 yr Nybörjarfråga!! Har förstått att det e skillnad på hylsa o hylsa fastän de e samma märke o lättaste sättet att kolla är genom att väga. Men hur mkt får de skilja mellan hylsorna innan man ska ta dem i en hög för sig? Just nu gäller det .222r o jag testade väga bara för skoj skull o fick då fram på 3 mätningar 3 olika vikter. Nu har dessa både tändhatt kvar o e otvättade samt att det var 2 olika utgåvor o inge trim eller mätnig har förekommit. Så de e många variabler kvar men ändå. 1:a vägde 96,5g/6,25g 2:a 98gr/6,35g o 3e 103gr/6,67g Så nu e frågan vart man ska dra gränsen för vilka som ska laddas i samma omgång. (även .30.06) Dvs hur stor viktskillnad/hylsvolym e tollerant för högsta möjliga jämnhet i laddningen. För mig e bänkskytte precision lika viktig som jaktprecision. Dvs ja vill ha ut mesta möjliga precision ur min bysse trots att den ska jagas me.
Publicerat Oktober 28, 200916 yr Författare Eftersom det verkar svårt att besvara ändrar jag formuleringen. Hur stor viktskillnad tillåter "DU" på dina hylsor (.222r o .30-06) i samma laddomgång? 1grain, 10grain, 100grain, 0,01g, 0,1g, 1g? För nog finns det väl ngn här som väger sina hylsor, eller?
Publicerat Oktober 28, 200916 yr Eftersom jag inte är bänkskytt kör jag rakt av med samma märke. Väger aldrig en hylsa och kommer inte göra det så länge jag lever tror jag. På en jaktbössa med jägarmässigt stöd vid skytte, ryggsäck el benstöd eller vad det kan vara så är jag skeptisk du kommer märka nån skillnad. Vill du ändå väga får du nog vända dig till dom som pysslar med detta, bänkskyttarna