Publicerat Oktober 28, 200916 yr Vad är skillnaden på mård och minkfälla (slagfälla)? Har funderat på att sätta upp någon eller några fällor. Marken är nära sjön så jag undrar vad som är bäst mink eller mård fälla ? Vill ju gärna fånga båda i samma fälla om det går. Vart köper man dom bästa (billigaste) fällorna byggsats eller färdiga?
Publicerat Oktober 28, 200916 yr en skillnad är iaf ingångshålet, själva slagjärnet har ingen betydelse bara den är godkänd för nån av djurarterna du ska fånga. Händer rätt ofta att man får mård i minkfälla.
Publicerat Oktober 28, 200916 yr beror helt på vilka fällor du har. oftast är det storleken på fällorna som skiljer. här finns beskrivningar till dom flesta godkända fällor. http://swenviro.naturvardsverket.se/dokume...or/sok.php#soka
Publicerat Oktober 30, 200916 yr En annan fråga: Var är de bästa stället att placera ut en slagfälla för mård? stenrös?
Publicerat Oktober 30, 200916 yr En annan fråga:Var är de bästa stället att placera ut en slagfälla för mård? stenrös? Mitt tips är att du på snötäkt mark kollar upp vart dom har sina löpor -om inte så har dom en tendens att hålla sej efter hyggeskanter, myrkanter, stenskravel, omkullfallna träd, stora rotvältor mm. Jag personligen föredrar att kartlägga deras slingor med skoter/skidor för att senare placera fällorna efter detta. En rolig rackare att lära sej betendet på. Mvh // Micke
Publicerat Oktober 30, 200916 yr Mitt tips är att du på snötäkt mark kollar upp vart dom har sina löpor -om inte så har dom en tendens att hålla sej efter hyggeskanter, myrkanter, stenskravel, omkullfallna träd, stora rotvältor mm. Jag personligen föredrar att kartlägga deras slingor med skoter/skidor för att senare placera fällorna efter detta. En rolig rackare att lära sej betendet på. Mvh // Micke tack för svar bara ut och spår inventera då bara den där snön kunde komma nån gång. blir spännande och se faktiskt va riktigt länge sedan nån har jagat mård här så vi får se om de finns nån rackare kvar.
Publicerat Oktober 30, 200916 yr Det vi har lagt märke till är att mårdfällor kring bäckar/åar är riktigt effektivt tills snön kommer, mest årsungar.
Publicerat Oktober 30, 200916 yr vi har ute ca 20 fällor på marken och finns några ställen som är hetare än andra,men röda tråden med alla fällor är att mården har sin gång dära,dom går långt och området är stort...Svårt att säga dock att dom flesta sitter på en gran