Publicerat Oktober 29, 200916 yr Ja har tänkt skaffa en wachtel nu. Nån som har nått tips på valpar? Jag vill helst att den ska ha förutsättningar att bli duktig vildsvinshund.
Publicerat Oktober 29, 200916 yr Jag är också på jakt efter en wachtel och har kommit en bra bit på vägen i min process, så jag kan ju ge lite tips om hur jag gått tillväga.. Kan ge dig ett tips om att ta kontakt med så många uppfödare som möjligt och höra dig för vilka som planerar kullar mm. Detta renderar i att du får mycket info och ett bra kontaktnätverk som kommer vara till stor nytta... När du väl har fått kontakt med de som planerar kullar och du eventuellt har möjlighet att få köpa en valp där (är en hård konkurrens kan jag säga) så är det ju bara att fråga massor om föräldrardjuren och försöka prata med folk som varit med vid jakt med dessa mm... Sedan har jag gjort ett idogt arbete genom att kolla upp föräldrardjur, tidigare avkommor mm på SKKs hunddatabas där finns all info om jaktprov, vildsvinsprov, veterinär besiktingar mm.. Det är bara att ge sig ut och leta och ta kontakt med många, ett tips är också att höra med avelsrådet dom brukar ha bra koll på vad som är på G!! Lycka till...
Publicerat Oktober 29, 200916 yr Hoppas ni hitta någon bra valp, verkar som efterfrågan på valpar är stor för tillfället. Kolla upp noga det här med sjukdomar typ allergi, armbågar, höfter mm. Tycker man hör allt för många som har problem med sina hundar. Har själv en Wachtelhane som jagar bra och då nästan bara gris, men som har en dålig armbåge som är opererad men som inte blir helt bra. \Mats
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.